• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403072216754
  • خبرنگار : 50560

یک روانشناس مطرح کرد

اهمیت رشد کودک در ۸ سال اول زندگی برای موفقیت در آینده

اهمیت رشد کودک در ۸ سال اول زندگی برای موفقیت در آینده

ایسنا/قزوین یک روانشناس کودک و نوجوان گفت: بسیاری از کارشناسان سلامت معتقدند که رشد کودک در هشت سال اول زندگی می‌تواند پایه‌ای محکم برای یادگیری، سلامت و موفقیت کودک در آینده باشد و باید گفت که چگونگی رشد مغز به‌شدت تحت تأثیر تجربیات کودک با افراد دیگر است.

محدثه کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تأثیر فرهنگ بر رشد کودک بسیار قابل‌تأمل است چراکه بخش بزرگی از نحوه رشد کودکان توسط فرهنگی که در آن زندگی می‌کنند تعیین می‌شود.

وی بابیان اینکه، رشد کودک یک فرآیند تعاملی است، افزود: هر کودکی در تعامل با آنچه در اطراف خود است، آموزش کسب می‌کند و فرهنگ نیز می‌تواند یک عنصر مهم تربیتی باشد.  

این کارشناس سلامت روان بیان کرد: بنابراین رشد کودک نیز همسو با فرهنگی است که در دوران نوزادی و کودکی از اطرافیان خود به‌خصوص مادر و پدر آموزش می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: به‌طورکلی تمامی‌ اقدامات، اعتقادات، هنرها، ارزش‌ها، آداب‌ورسوم، زبان، دانش، نگرش‌ها و هر آنچه جامعه‌ها و گروه‌های انسانی در طول زمان به‌عنوان تجربه مشترک آن را پذیرفته‌اند و به نسل‌های بعدی انتقال داده‌اند، فرهنگ نام دارد.

کشاورز گفت: فرهنگ نقش مهمی در شکل‌گیری هویت یک جامعه و ارتباطات افراد با یکدیگر دارد، از همین رو باید در سنین کودکی و نوجوانی به این مسئله توجه ویژه شود.

وی ادامه داد: دوران اولیه کودکی، دوره کلیدی رشد ذهنی و عاطفی است و آنچه کودکان در این دوران درک و تجربه می‌کنند می‌تواند در آینده شخصیت آن‌ها را شکل دهد و محیط‌های کودکی ما و نحوه واکنش ما به آن‌ها می‌تواند مسیر سلامت روان ما را در بزرگسالی پیش‌بینی کند.

این روانشناس کودک و نوجوان گفت: بسیاری از کارشناسان سلامت معتقدند که رشد کودک در هشت سال اول زندگی می‌تواند پایه‌ای محکم برای یادگیری، سلامت و موفقیت کودک در آینده باشد و باید گفت که چگونگی رشد مغز به‌شدت تحت تأثیر تجربیات کودک با افراد دیگر است.

وی افزود: به هنگام رشد کودک نباید از تأثیر شگرف رسانه غافل شد؛ تجربه نشان داده که کودکان پس از ۶ سالگی، شروع به تماشای برنامه‌های سرگرم‌کننده می‌کنند که به‌نوبه خود می‌تواند با توجه به محتویاتی که دارد، بر رفتار آن‌ها تأثیر مثبت و یا منفی بگذارد و ضروری است خانواده‌ها نسبت به محتویات برنامه‌هایی که کودکانشان تماشا می‌کنند توجه لازم داشته باشند.

کشاورز ادامه داد: بازی‌های ویدیویی می‌تواند به کودکان در رشد مهارت‌های پردازش بصری کمک کنند، اما باید والدین به محتوای این بازی‌ها نیز توجه داشته باشند و از طرفی برای کودکان در استفاده از رسانه‌ها محدودیت قائل شوند ضمن اینکه خانواده‌ها باید در نظر داشته باشند که در رسانه‌های مختلف، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، محتویات مناسب سن کودکان در دسترس آن‌ها قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تأثیر فرهنگ بر رشد کودک از جنبه‌های مختلفی قابل‌بررسی است و مهم این است که باید فرهنگ غالب در محیط رشد کودک را تحت‌نظر داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha