• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403072216735
  • خبرنگار : 71263

با ادامه جنگ در غزه و لبنان

کسری مالی رژیم صهیونیستی افزایش یافت

کسری مالی رژیم صهیونیستی افزایش یافت

کسری مالی رژیم صهیونیستی در بحبوحه تشدید جنگ در غزه و لبنان، در سپتامبر، برای ششمین ماه از سقف ۶.۶ درصد بودجه ۲۰۲۴ این رژیم عبور کرد و به ۸.۵ درصد رسید.

به گزارش ایسنا، داده‌های وزارت دارایی «اسرائیل» نشان داد هزینه نظامی و غیرنظامی بالاتر برای تامین مالی جنگ با مبارزان فلسطینی و تشدید جنگ علیه حزب الله لبنان، کسری مالی رژیم صهیونیستی را در سپتامبر به ۸.۵ درصد تولید ملی رساند.

برای ششمین ماه متوالی است که کسری مالی بالاتر از نرخ هدف گذاری شده ۶.۶ درصد تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۲۴ می‌شود. کسری بودجه رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۳، به ۴.۲ درصد تولید ناخالص داخلی رسید و این رژیم در تلاش است تا آن را در سال ۲۰۲۵، به چهار درصد برساند.

طبق گزارش «تایمز اسرائیل»، این کسری در اوت به ۸.۳ درصد، در ژوئیه به ۸.۱ درصد و در ژوئن به ۷.۶ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده بود که ناشی از افزایش هزینه‌های نظامی و غیرنظامی رژیم صهیونیستی برای ادامه جنگ در غزه و لبنان است.

با وجود تامین مالی اضافی برای تامین هزینه جنگ در جبهه‌های متعدد، وزارت دارایی «اسرائیل» در هفته‌های اخیر مدعی شده است که انتظار دارد این کسری از اکتبر روند نزولی پیدا کند و تا پایان سال ۲۰۲۴، به هدف ۶.۶ درصد تولید ناخالص داخلی نزدیک شود.

بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی «اسرائیل» در نشست ماه گذشته، کمیته مالی کنست، اظهارات مشابهی داشت اما امیر یارون، رئیس بانک مرکزی «اسرائیل»، چهارشنبه گذشته اظهار کرد: به دلیل رشد هزینه‌های جنگ و جریان کمک مالی ویژه آمریکا که تا حدودی به سال ۲۰۲۵ و پس از آن تغییر یافت، بانک مرکزی پیش بینی خود برای کسری مالی را از ۶.۶ درصد، به ۷.۲ درصد تولید ناخالص داخلی بالاتر برده است.

آمار سپتامبر نشان داد که مخارج رژیم صهیونیستی، به ۵۱ میلیارد شِکِل (۱۳.۵ میلیارد دلار) رسید و مجموع هزینه را از ابتدای سال جاری به حدود ۴۵۰ میلیارد شِکِل رساند که افزایش ۳۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ داشته است. هزینه‌های جنگ از زمان آغاز طوفان الاقصی در اکتبر سال گذشته، به ۱۰۳.۴ میلیارد شِکِل بالغ شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha