• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: فضا
  • کد خبر: 1403072216697
  • خبرنگار : 71604

پرتاب ماموریت «اروپا کلیپر» یک روز دیگر به تعویق افتاد

پرتاب ماموریت «اروپا کلیپر» یک روز دیگر به تعویق افتاد

ناسا و اسپیس‌ایکس به منظور انجام دادن بررسی‌های بیشتر، پرتاب ماموریت «اروپا کلیپر» را یک روز دیگر به تعویق انداختند.

به گزارش ایسنا، ناسا پرتاب ماموریت بعدی خود را به سیاره مشتری حداقل یک روز دیگر به تعویق انداخته است زیرا پس از برخورد «طوفان میلتون»(Hurricane Milton) به پایگاه پرتاب فلوریدا، این آژانس فضایی و شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) تصمیم گرفته‌اند بررسی‌های بیشتری را به منظور اطمینان از آمادگی فضاپیما برای پرواز انجام دهند.

به نقل از اسپیس، پرتاب ماموریت «اروپا کلیپر»(Europa Clipper) به قمر یخی مشتری موسوم به «اروپا» اکنون برای روز دوشنبه ۱۴ اکتبر برنامه‌ریزی شده است. این ماموریت بر فراز موشک «فالکون هوی»(Falcon Heavy) شرکت اسپیس‌ایکس از سکوی پرتاب 39A  مرکز فضایی کندی ناسا پرتاب خواهد شد.

پرتاب ماموریت اروپا کلیپر به دلیل نزدیک شدن طوفان میلتون به فلوریدا و نیاز به بررسی‌های بیشتر، از ۱۰ اکتبر به ۱۳ اکتبر موکول شده بود.

بیشتر بخوانید:

پرتاب ماموریت «اروپا کلیپر» به تعویق افتاد

طوفان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه فلوریدا را درنوردید. مدیران ماموریت گفتند که ناسا و اسپیس‌ایکس تا روز دوم نوامبر فرصت دارند تا ماموریت اروپا کلیپر را در پنجره پرتاب کنونی به پرواز درآورند. ناسا در یک به‌روزرسانی نوشت: به دنبال طوفان میلتون، گروه ماموریت به بازرسی برای اطمینان از آمادگی پرواز ادامه می‌دهند.

اروپا کلیپر یک ماموریت پنج میلیارد دلاری برای کاوش در قمر پوشیده از یخ سیاره مشتری است. قمر اروپا به داشتن توده‌های عظیم آب‌فشان معروف است و احتمال می‌رود یک اقیانوس شور زیرسطحی را با ذخیره آب بیشتر از همه اقیانوس‌های زمین داشته باشد. این قمر یکی از امیدوارکننده‌ترین مکان‌ها برای جستجوی نشانه‌های زندگی بیگانه است.

دانشمندان امیدوارند با کمک ماموریت اروپا کلیپر به طور دقیق تعیین کنند که اقیانوس زیر پوسته یخی ضخیم قمر اروپا تا چه اندازه قابل سکونت است. این ماموریت یک مجموعه‌ از تجهیزات را برای بررسی میدان گرانشی قمر و تعامل آن با سیاره مشتری در بر دارد. همچنین، این ماموریت یک رادار دارد که می‌تواند از میان یخ قمر اروپا به بررسی اقیانوس زیر سطح آن بپردازد. تجهیزات دیگر مانند دوربین‌ها و تحلیل‌کننده‌های غبار نیز برای بررسی اگزوسفر نازک قمر به کار خواهند رفت. اگر همه چیز خوب پیش برود، اروپا کلیپر در ۱۱ آوریل ۲۰۳۰ به جو اروپا وارد خواهد شد.

ناسا و اسپیس‌ایکس، زمان پرتاب مورد نظر را برای ماموریت اروپا کلیپر اعلام نکرده‌اند اما فهرست پنجره‌های پرتاب ماموریت حاکی از این است که پرتاب در روز ۱۴ اکتبر ساعت ۱۲:۰۶ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha