• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072216671
  • خبرنگار : 71443

نماینده آلمانی: برلین برای پایان دادن به جنگ اوکراین تلاش کند

نماینده آلمانی: برلین برای پایان دادن به جنگ اوکراین تلاش کند

رهبر اپوزیسیون آلمان با تاکید بر اینکه تسلیحات بیشتر برای اوکراین، صلح را برای اروپا به ارمغان نمی‌آورد، خواستار تلاش‌های دیپلماتیک بیشتر برلین برای حل درگیری میان مسکو و کی‌یف شد.

به گزارش ایسنا، سارا واگِن‌کِنشت، نماینده پارلمان آلمان گفت اگر برلین دنبال پایان یافتن درگیری میان روسیه و اوکراین است، باید تلاش‌های دیپلماتیک فعال‌تری انجام دهد.

او که با گروه رسانه‌ای فونکه گفت‌وگو می‌کرد، تاکید کرد: ارسال سلاح‌های بیشتر به اوکراین صلح را برای اروپا به ارمغان نمی‌آورد، چراکه تسلیحات بیشتر به حل درگیری میان مسکو و کی‌یف منجر نخواهد شد.

واگِن‌کنشت که پیشتر رئیس فراکسیون حزب چپ آلمان بود، بارها از دولت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به دلیل موضعش در قبال جنگ اوکراین انتقاد و تاکید کرده است که سیاست فعلی برلین تنها به شعله‌ور شدن آتش جنگ کمک می‌کند.

این سیاستمدار آلمانی در ادامه تاکید کرد: ما برای حل این مناقشه به تلاش‌های دیپلماتیک بیشتری نیاز داریم.

وی افزود: برزیل و چین طرح صلح خوبی دارند. من امیدوارم که آلمان و اتحادیه اروپا از چنین ابتکاراتی حمایت کنند.

این ۲ کشور در ماه مه پیشنهاد مشترک شش ماده‌ای را ارائه کردند که خواستار تنش‌زدایی، مذاکرات و برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح به رسمیت شناخته شده توسط روسیه و اوکراین بود. برازیلیا و پکن تلاش کردند ابتکار عمل خود را در نشست ۱۷ کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر پیش ببرند. اما کی‌یف بلافاصله طرح آنها را رد کرد و آن را غیرقابل قبول خواند. علاوه‌براین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین آن را مخرب توصیف کرد.

بنابر گزارش راشا تودی، مسکو از طرح صلح چین و برزیل استقبال و از حمایت بین‌المللی آنها ابراز قدردانی کرد. این کشور همچنین تردید خود را در مورد تمایل کی‌یف برای شرکت در چنین مذاکراتی ابراز کرد.

به گفته واگن‌کنشت، آلمان باید بر زلنسکی فشار بیاورد تا او را وادار به موافقت با یک مصالحه کند. او گفت که چین می‌تواند نفوذ خود را بر مسکو اعمال کند تا مذاکرات را ممکن سازد. این عضو پارلمان آلمان تصریح کرد: صلح بدون سازش وجود نخواهد داشت.

وی همچنین هشدار داد که سیاست کنونی غرب در قبال جنگ اوکراین «به‌شدت خطرناک» است، زیرا به ناتو اجازه می‌دهد هرچه بیشتر به این جنگ کشیده شود. واگن‌کنشت خاطر نشان کرد که اگر بلوک تحت رهبری آمریکا به یک طرف درگیری تبدیل شود، این امر منجر به رویارویی مستقیم با مسکو خواهد شد، چراکه او معتقد است این درگیری خیلی سریع به یک جنگ هسته‌ای تبدیل خواهد شد.

او وقتی از سوی خبرنگاران تحت فشار قرار گرفت که آیا فقط به خواسته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه عمل می‌کند؟ پاسخ داد: این به خاطر دوست یا دشمن بودن روسیه نیست، بلکه درباره صلح در اروپا و [پایان دادن] به جنگ در اوکراین است.

وی تصریح کرد: اکنون، زمان آن رسیده است که آلمان به صدای معتبر بین‌المللی تبدیل شود که در درگیری‌ها میانجی‌گری و از دیپلماسی حمایت می‌کند.

مسکو بارها هشدار داده است که کمک‌های نظامی غرب به کی‌یف، ناتو را بیش از پیش به دخالت مستقیم در درگیری‌های جاری نزدیک می‌کند. پوتین در تابستان امسال گفت که حمایت غرب از حملات اوکراین به عمق خاک روسیه تشدید قابل توجه تنش‌ها است که می‌تواند واکنشی «نامتقارن» ایجاد کند. او همچنین ماه گذشته تغییراتی را در دکترین هسته‌ای روسیه پیشنهاد کرد که به‌ویژه اجازه پاسخ هسته‌ای را در صورت حمله متعارف توسط یک کشور غیرهسته‌ای که توسط یک قدرت هسته‌ای حمایت می‌شود، می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha