• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403072116505
  • خبرنگار : 50212

مجوز راه‌اندازی دهکده علم و فناوری در بخش کشاورزی ساوه اخذ شد

مجوز راه‌اندازی دهکده علم و فناوری در بخش کشاورزی ساوه اخذ شد

ایسنا/مرکزی نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی از صدور مجوز راه‌اندازی دهکده علم و فناوری در بخش کشاورزی ساوه خبر داد.

حجت‌الاسلام محمد سبزی شنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۳ در جشن روستا و عشایر روستای نیوشت از توابع بخش مرکزی ساوه اظهار کرد: روستائیان و عشایر ذخایر انقلاب بوده و به عنوان پشتوانه نظام اسلامی همواره در دفاع از آرمان‌های انقلاب پیشگام هستند.

وی با اشاره به رونق در روستاها و سکونت ۸۰ درصدی جمعیت در جوامع روستایی در گذشته گفت: به دلیل برخی کمبودهای زیرساختی در روستاها تا سال ۱۳۹۶ روند مهاجرت از روستاها به شهر افزایش داشت و حدود ۱۳ هزار روستا خالی از سکنه شد که نتیجه آن افزایش جمعیت شهری و ایجاد مشکلاتی نظیر حاشیه نشینی بود. از سال ۱۳۹۶ به بعد با رونق روستاها مهاجرت معکوس شکل گرفت.

این نماینده مردم در خانه ملت با تاکید بر اینکه امنیت غذایی کشور وابسته به جوامع روستایی است، گفت: هزینه کرد در روستا به معنای تامین نیازهای جامعه شهرنشین است و امنیت غذایی را به همراه خواهد داشت. به همان اندازه که صنعت برای اقتصاد کشور اهمیت دارد باید برای بخش کشاورزی و امنیت غذایی نیز اهمیت قائل شد.

وی با بیان اینکه روستاها کانون تولید به شمار می روند، گفت: تولید گوشت، فرآورده‌های دامی، گندم، محصولات باغی و زراعی در روستاها اتفاق می‌افتد که در توسعه روستایی نقش مهمی دارد. به برکت نظام اسلامی اکثر روستاها از خدمات زیرساختی متعددی برخوردارند و با وجود خشکسالی، دولت نگاه ویژه‌ای به روستائیان و نیازهای آنان دارد.

وی در ادامه با تاکید بر کشاورزی نوین و مدرن با بکارگیری شیوه‌های نوین آبیاری گفت: تنش آبی موجب منسوخ شدن آبیاری به شیوه قطره‌ای شده است و در شرایط خشکسالی، بهترین شیوه آبیاری به صورت زیرسطحی است. برای افزایش بهره‌وری باید با مصرف بهینه آب روش کشاورزی را تغییر داد تا در شرایط کم آبی بتوان محصولات متعدد را تولید و روانه بازار مصرف کرد.

‌ حجت‌الاسلام سبزی در ادامه با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث پایانه صادرات محصولات کشاورزی در زمینی به وسعت ۲۰ هکتار در ساوه با کمک تعاونی دهیاران گفت: اجرای این پروژه بزودی در ساوه آغاز می شود و دستگاه هایی نظیر گمرک، بانک کشاورزی، واحد سورتینگ و بسته بندی در پایانه مستقر می شوند و خدمات لازم را ارائه خواهند داد.

وی با اشاره به صدور مجوز راه‌اندازی دهکده علم و فناوری در بخش کشاورزی ساوه گفت: برای استقرار و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی و مرکز تولید بذر اصلاح شده، کود و سموم، سردخانه، پهباد در حوزه کشاورزی، ماشین آلات و ... برنامه ریزی شده است و حتی این دهکده می‌تواند به چند استان کشور خدمات لازم ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری استان مرکزی نیز با بیان اینکه روستا روایت سال ها توسعه ایران و معرفی این سرزمین است، گفت: علاوه بر همه آنچه در حوزه روستایی مورد اهمیت است، آنچه که از منظر جامعه شناسی و جریان‌سازی اجتماعی اهمیت دارد تعلق خاطر به مبداء تولد و آفرینش انسان است که همان روستاست، حتی افرادی که دیار خود را ترک گفته‌اند به زادگاه خود تعلق خاطر دارند. پیوند عمیق ایرانیان با مبدا تولد خود چنان ناگسستنی است که در مناسبت‌های ملی و مذهبی روستاهای این سرزمین به نمادی برای تبلور خرده فرهنگ‌ها تبدیل شده‌اند.

حمید پاکپور  با تاکید بر اینکه روستاها همچنان سرچشمه جوشان نمادهای اصیل فرهنگی و سرزمینی هستند، گفت: تعلق خاطر به زادگاه موجب شده تا مردم همچنان به سمت روستاهای خود روانه می شوند تا با ساخت خانه، احیای باغ و شرکت در مناسبت‌ها تعلق خود را بروز دهند. این قدرت جاذبه عظیم بزرگترین ظرفیت روستاها برای مشارکت گرفتن از مردم و هدایت آنها جهت توسعه و عمران است.

وی افزود: امروز در مقوله توسعه، موضوع آمایش سرزمینی مطرح می‌شود بدین معنا که جمعیت را در جغرافیای سرزمین به گونه‌ای سکونت دهیم که بهترین بهره‌برداری از مواهب صورت گیرد. توجه به روستاها و ایجاد کسب و کارهای خانگی در جوامع روستایی و توسعه گردشگری موضوع مهمی است که در اقتصاد بالنده باید مورد توجه قرار گیرد.

پاکپور به چالش‌های متعددی که روستائیان در حوزه کشاورزی با آنها مواجه هستند اشاره کرد و گفت: نوسازی روستا براساس موقعیت‌های پیش روی آن یک ضرورت جدی است. برای مقابله با خشکسالی و سایر معضلات باید در سایه ایده و خلاقیت، درآمد اقتصادی را نوسازی و کسب و کارهای جدید را جایگزین کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان دسترسی روستاهای استان مرکزی به خدمات زیرساختی شامل آب، برق، گاز و مخابرات به بیش از ۹۹ درصد رسیده است، افزود: طی ۱.۵ سال گذشته با هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، هزار و ۳۷ پروژه عمرانی اجرا شده است.

مجوز راه‌اندازی دهکده علم و فناوری در بخش کشاورزی ساوه اخذ شد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha