• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۴۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403072116460
  • خبرنگار : 50989

مدیر عامل سازمان قطار شهری قم:

آماده بهره‌برداری از خط اول مترو هستیم

آماده بهره‌برداری از خط اول مترو هستیم

ایسنا/قم مدیر عامل سازمان قطار شهری قم گفت: در شهر قم به عنوان یکی از کلان‌شهرهای کشور، به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توان گفت آماده بهره‌برداری از خط اول مترو هستیم.

محمدرضا انگشت باف مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در نشست خبری که امروز ۲۱مهرماه در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: خط یک مترو با طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه، مونوریل با طول ۶.۸ کیلومتر و ۸ ایستگاه و خط دو مترو با طول ۲۲ کیلومتر و ۱۵ ایستگاه طراحی شده است.

وی ادامه داد: در فاز اول، دو ایستگاه میدان مطهری و کشاورز به طور کامل به بهره‌برداری رسیده‌اند؛ بسیاری از ایستگاه‌ها پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درصدی داشته‌ و برخی بخش‌ها به مرحله نهایی نزدیک شده‌اند.به عنوان مثال، پیشرفت بخش تجهیزات به ۸۹ درصد و پیشرفت بخش ساختمانی به تقریبا ۹۹ درصد رسیده است.

انگشت باف گفت: پروژه مترو قرار بود در مدت پنج سال به اتمام برسد و طبق برنامه، هر سال باید ۲۰ درصد پیشرفت می‌کرد. اما تا سال ۱۳۹۳، به دلیل فعالیت‌های دولت وقت بر روی پروژه مونوریل و تحریم‌ها که باعث تأخیر در ورود دستگاه TBM شد، پیشرفت پروژه مترو تنها ۵ درصد بود.

وی با بیان اینکه چالش‌های پیمانکار، تورم و تحریم‌ها تأمین تجهیزات را با مشکل مواجه کرد،گفت: این پروژه سه بار به شورای عالی فنی ارسال شد؛ خوشبختانه در دو سال اخیر، با ابلاغیه شورای عالی فنی و اصلاحیه‌ها، روند پیشرفت بهبود یافته و بازدیدهای شبانه‌روزی و فعالیت‌های تیم‌های تخصصی انجام شده است.

مدیر عامل سازمان قطار شهری قم تصریح کرد: در سال ۱۳۹۶، مصوبه‌ای از شورای عالی فنی برای فاز اول صادر شد که در آن، محدوده و هدف‌گذاری مشخصی تعیین گردید و ما ملزم به تکمیل فاز اول مترو شدیم.

انگشت باف عنوان کرد: ما نزدیک به ۴۲۰ هزار متر مربع در قم تملک کرده‌ایم، ۲۸۰ هزار کامیون خاک‌برداری انجام داده‌ایم، ۳۱ هزار تن آرماتوربندی کرده و تقریبا ۴۰۰ هزار متر مکعب بتن‌ریزی کرده‌ایم. در بحث دپو، پیشرفت ما از ۳۰ درصد به ۹۰ درصد رسیده است و تنها موضوع باقی‌مانده، تأمین واگن‌هاست.

وی اعلام کرد: در خط A، زمانی ۱۲۰۰ نفر مشغول به کار بودند و سعی کردیم که نیروها و خریدها بومی باشند و پیمانکارانی از داخل شهر انتخاب کنیم تا به بومی‌سازی این طرح کمک کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته، به طور جدی وارد فاز ۲ شدیم و مصوبه‌ای تحت عنوان بازنگری فاز دوم خط اول مترو گرفتیم، و تاکنون این بازطراحی باعث کاهش ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومانی هزینه‌ها شده است.

انشگت باف بیان کرد: روند فاز دوم مناسب و قابل پیشرفت است و هم‌اکنون در حال حفاری هستیم؛ تقریبا ۴ ماه پیش کلنگ‌زنی تونل سنتی انجام شد و امروز شاهد تفاوت‌های زیادی در تونل هستیم.

وی اظهار کرد: اقدامات انجام‌شده برای خط ۲ مترو به منظور بهبود سیستم حمل و نقل شهری و تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات حمل و نقل عمومی شامل چندین مرحله کلیدی است.

وی ادامه داد: ابتدا، بررسی و تهیه پلان و موقعیت ایستگاه‌های خط B در محدوده ۵۶۰ هکتاری پردیسان انجام شد تا بهترین نقاط برای احداث ایستگاه‌ها شناسایی و دسترسی مناسب به آن‌ها تضمین شود.

انگشت باف گفت: در ادامه، موقعیت دپوی خط B تغییر کرد و این دپو از محدوده ۵۶۰ هکتاری پردیسان خارج شد تا فضای موجود بهینه‌سازی و امکان توسعه‌های آتی فراهم شود.

وی افزود: جلسات متعددی در خصوص طرح جامع حمل و نقل و ترافیک برگزار شد. در این جلسات، اطلاعات و درخواست‌های مشاوران مختلف جمع‌آوری و ارائه شد تا به یک طرح جامع و کارآمد دست یابیم. این جلسات به عنوان بستر مهمی برای تبادل نظر و همفکری میان متخصصان و مسئولان حمل و نقل عمل کرد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری قم تصریح کرد: در مرحله بعد طرح ایستگاه تبادلی خط B با خط A به معاونت حمل و نقل ارائه شد. این طرح به منظور تسهیل جابجایی مسافران بین دو خط و افزایش کارایی سیستم حمل و نقل طراحی شده است.

انشگت باف در پایان اعلام کرد: جلسه‌ای برای ارسال اطلاعات و درخواست‌های مرتبط با مشاور تفصیلی حمل و نقل برگزار شد؛ در نهایت پلان و موقعیت ایستگاه‌های خط B بر اساس نظریات مشاور تفصیلی حمل و نقل تا محدوده ۷۲ تن ارائه شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha