• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403072116444
  • خبرنگار : 50176

شکر سفید یا شکر قهوه‌ای؟

شکر سفید یا شکر قهوه‌ای؟

ایسنا/لرستان یک دکترای تخصصی بهداشت می‌گوید خانواده‌ها از شکر دارای علامت استاندارد استفاده کنند.

الهه عسکری در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای استفاده کنند زیرا این شکر طبیعی‌تر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: عدم حذف ملاس در تولید شکر قهوه‌ای باعث می‌شود محصول نهایی حاوی پلی فنول‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مثل کلسیم، آهن، پتاسیم، سدیم، منیزیم، منگنز، روی، مس و فسفر بیشتری نسبت به شکر سفید باشد.

وی افزود: در واقع چون این نوع شکر تصفیه نشده‌است در ترکیب خود دارای تنوع وسیعی از عناصر غیر ضروری و نیز فلزات سنگینی نظیر سرب و کادمیوم است که برای انسان مضر هستند.

عسکری اضافه کرد: علیرغم اینکه شکر قهوه‌ای یک محصول طبیعی و سالم به نظر می‌رسد ولی وجود عناصر شیمیایی مختلف و ناخالصی‌ها آن را به طور بالقوه ناسالم می‌کنند.

این دکترای تخصصی بهداشت گفت: عدم استانداردسازی و کنترل کیفی شکر قهوه‌ای خطر آلودگی آن را افزایش می‌دهد بنابراین مصرف طولانی مدت آن توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای سفید کردن شکر ممکن است ترکیب شیمیایی گوگردی بنام بلانکیت (سدیم دی تیونیت) به آن اضافه کنند که استفاده طولانی مدت و بالاتر از مقادیر استاندارد (۱۰ میلی‌گرم در هر کیلوگرم) آن باعث آسیب به معده و پرزهای روده شده و می‌تواند باعث ایجاد سرطان دستگاه گوارش شود. 

عسکری خاطرنشان کرد: همچنین در شرایط اسیدی و یا پس از حرارت دادن ممکن است دی اکسید گوگرد آزاد کند که به عنوان محرک تنفسی در انسان شناخته شده‌ است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: این ترکیبات گوگردی باعث کاهش محتوای تیامین (ویتامین ب۱) در غذا می‌شوند. 

وی گفت: بلانکیت در دوزهای بالای غذایی می‌تواند باعث سوء تغذیه مادر و تخریب تیامین شده و سبب تاخیر در رشد جنین شود؛ بنابراین توصیه می‌شود از شکر دارای علامت استاندارد استفاده کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha