• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۱۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403072116319
  • خبرنگار : 71589

بسته خبری علم و فناوری

از روبوتاکسی سواری ایلان ماسک تا فحاشی جاروبرقی‌های رباتیک!

از روبوتاکسی سواری ایلان ماسک تا فحاشی جاروبرقی‌های رباتیک!

دنیای علم و فناوری امروز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ شاهد اخبار مختلفی بود که در این بسته خبری به طور خلاصه آنها را از نظر می‌گذرانیم.

به گزارش ایسنا، از تشخیص آلزایمر، دیابت و بیماری قلبی با آزمایش چشم و سوار شدن ایلان ماسک بر روبوتاکسی جدید تسلا تا معرفی برترین شتابدهنده‌ها و فضاهای کار اشتراکی در سال ۱۴۰۲ و دستیابی چین به امکان هک کوانتومی در سطح نظامی، همگی از جمله اخبار مهم امروز بودند.

گفتنی است که شما مخاطبان گرامی می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از تیترها که به رنگ آبی درآمده‌اند، به محتوای خبر مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

ایلان ماسک سوار بر «روبو تاکسی» جدید تسلا

به تازگی از اولین تاکسی و اولین ون خودران تسلا رونمایی شده است و اکنون تصاویر بیشتری از درون و بیرون این دو خودروی جدید شرکت تسلا منتشر شده است.

جاروهای رباتیک در پی هک شدن، الفاظ توهین‌آمیز بیان کردند!

براساس گزارشی از ای‌بی‌سی نیوز، جاروهای رباتیک در سراسر کشور آمریکا طی چند روز هک شدند. هک شدن این جاروها به مهاجمان این امکان را داد که نه تنها ربات‌ها را کنترل کنند، بلکه از بلندگوهای آنها برای فریاد کشیدن توهین‌های نژادی و اظهارنظرهای توهین‌آمیز به هر کسی که در نزدیکی آنها بود استفاده کنند.

تشخیص آلزایمر، دیابت و بیماری قلبی با آزمایش چشم

دانشمندان آمریکایی سعی دارند با کمک یک فناوری جدید برای آزمایش غیرتهاجمی چشم بتوانند به توانایی تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی مانند آلزایمر، دیابت و بیماری قلبی دست یابند.

اولین تصویربرداری از حرکت بارهای الکتریکی در سلول خورشیدی

دانشمندان اولین فیلم از حرکت بارهای الکتریکی در سلول خورشیدی را ثبت و ضبط کردند. آنها با استفاده از لیزر، الکترون‌ها را شلیک کردند و با استفاده از شاتر در مقیاس پیکو-ثانیه تصاویر را ثبت کردند.

هوش مصنوعی، ابزار قدرتمند برای بهبود فرآیندهای آموزشی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با اشاره به ایجاد سازمان هوش مصنوعی تاکید کرد: شکل‌گیری سازمان هوش مصنوعی و نیز سرمایه‌گذاری گسترده در این حوزه سبب افزایش تعامل و همکاری میان جامعه محققان و متخصصان در این حوزه می‌شود.

برترین شتابدهنده‌ها و فضاهای کار اشتراکی در سال ۱۴۰۲ معرفی شدند

در هشتمین دوره رویداد پردیس سامیت (پردیس سامیت ۱۴۰۳) از سه شتابدهنده و سه فضای کار اشتراکی برتر درسال ۱۴۰۳ تقدیر شد.

چینی‌ها موفق به هک کوانتومی در سطح نظامی شدند

محققان چینی با هک رمزگذاری در سطح نظامی با استفاده از رایانه کوانتومی، جلوه‌ای تازه از توانایی سایبری خود را رونمایی کردند.

تصویربرداری ارزان از بدن در مقیاس نانو امکان‌پذیر شد

پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست(MIT) میکروسکوپ‌های فوق‌العاده دقیقی ساخته‌اند که می‌تواند بافت‌های بدن را در مقیاس نانو به شکلی مقرون به صرفه تصویربرداری کند. دانشمندان با وضوح به دست آمده توسط این روش که حدود ۲۰ نانومتر است، می‌توانند اندامک‌ها را درون سلول‌ها و همچنین خوشه‌های پروتئینی را ببینند.

موشک «فالکون ۹» برای پرواز مجدد مجوز گرفت

موشک «فالکون ۹» که فعالیت‌های آن از ۲۸ سپتامبر متوقف شده بود، برای دوباره پرواز کردن مجوز گرفت.

جلوگیری از مرگ سالانه ۱۰ هزارنفر با تولید پادزهرمار و عقرب‌های سمی

در ایران ۷۰ گونه مار شناسایی شده که از این تعداد ۲۰ گونه آن سمی و نیمه سمی و ۶ گونه آن از نوع سمی و خطرناک است و محققان موسسه سرم سازی رازی با تولید پادزهر مار و عقرب‌های سمی، سالانه از مرگ و میر و تلفات ۱۰ هزار نفر جلوگیری می‌کنند.

رباتی که به تحرک هرچه بیشتر کودکان کمک می‌کند

محققان دانشگاه ایالتی «اورگان» در حال تغییر این ایده هستند که ربات‌ها نمی‌توانند برای سلامت کودکان مفید باشند و از یک ربات شخصی‌سازی شده به نام «گوبوت»(GoBot) رونمایی کرده‌اند که می‌تواند راز فعال‌تر شدن کودکان نوپا باشد. این یافته‌ها فرصت‌های هیجان‌انگیز جدیدی را برای مبارزه با بی‌تحرکی دوران کودکی و خطرات سلامت مرتبط با آن فراهم می‌کند.

این تردمیل سرعت خود را با دویدن کاربر تنظیم می‌کند

اگرچه تردمیل‌های معمولی به شما این امکان را می‌دهند که سرعت دویدن خود را تغییر دهید، اما برای انجام این کار باید به طور مکرر دست خود را پایین بیاورید و دکمه‌های کنترل را بزنید. اما اکنون تردمیل کیکر ران جایگزین مناسب‌تری را ارائه می‌دهد، به این صورت که به طور خودکار سرعت خود را متناسب با سرعت دویدن کاربر تنظیم می‌کند.

امکان افزایش ماندگاری گُل‌های چیده شده در آب 

یکی از شرکت‌های نانویی ایرانی موفق به ساخت محصولی شده که استفاده از آن موجب افزایش عمر گل‌های چیده شده، می‌شود.

ربات تربچه‌ای را می‌توان پس از استفاده خورد!

جوانه‌های تربچه به موج جدیدی از ربات‌های دوستدار محیط زیست نیرو می‌دهند. ربات‌هایی که حرکت می‌کنند، رشد می‌کنند و حتی می‌توانند پس از اتمام کارشان خورده شوند.

هشدار محققان درباره تخلیه پسماندهای شهری و بیمارستانی در رودخانه‌های گیلان

مدیرکل دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی با بیان اینکه در طرح تحول زمین‌شناسی دریایی در استان گیلان تغییرات زمین ریختاری طبیعی که در طول زمان به وجود آمده‌اند مورد بررسی قرار گرفت، نسبت به تخلیه پسماندهای جامد و نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های شهری، صنعتی و بیمارستانی نیز بدون در نظر گرفتن شیرابه‌های مایع و فاضلاب به داخل رودخانه‌ها و برداشت‌های بی‌رویه مواد معدنی، مصالح شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها هشدار داد.

دنباله‌داری که امیدها را ناامید کرد

در حالی که تماشاگران آسمان در سراسر جهان درباره عملکرد دنباله‌دار Tsuchinshan-ATLAS بحث می‌کردند، در رسانه‌های اجتماعی صحبت‌هایی درباره یک دنباله‌دار دیدنی دیگر مطرح می‌شد که قرار است در پایان این ماه ظاهر شود. اما به نظر می‌رسد این دنباله‌دار ممکن است ما را ناامید کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha