• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403072116307
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان تاکید کرد

لزوم تاسیس شرکت دانش بنیان با موضوعات مرتبط با پسماند

لزوم تاسیس شرکت دانش بنیان با موضوعات مرتبط با پسماند

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان، با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط بین فعالیت های گروه‌های پژوهشی پژوهشکده محیط‌زیست جهاد دانشگاهی با برنامه هفتم توسعه، گفت: تلاش برای تاسیس شرکت دانش‌بنیان با موضوعات مرتبط با پسماند و شناسایی تهدیدها در دستور کار است.

دکتر هادی مدبری امروز ۲۱ مهرماه در گفت وگو با ایسنا، در حاشیه سفر معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور به استان گیلان، پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی را زمینه ساز فعالیت های فاخر در راستای حفظ و احیای محیط زیست استان دانست و اظهار کرد: اهداف در نظر گرفته شده برای پژوهشکده محیط زیست شامل سازمان پیشرو در تحقق مرجعیت علمی و فناوری در تحقیقات کاربردی - توسعه ای در حوزه محیط زیست و توانمندسازی پژوهشکده برای انجام فعالیت های شاخص است.

وی تمرکز اصلی در این بخش را استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به جای بخش دولتی دانست و افزود: روند انجام این رویکرد به صورتی خواهد بود که سعی می شود هرساله از تمرکز در بخش دولتی کاسته و به بخش خصوصی افزوده شود لذا اولین اقدام برای رسیدن به اهداف این راهبرد برقراری ارتباط بین فعالیت های گروه‌های پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با برنامه هفتم توسعه است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، با اشاره به تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه، تصریح کرد: این برنامه فاقد سرفصل مجزا پیرامون محیط‌زیست است؛ البته در فصل‌های مختلفی نظیر اصلاح ساختار بودجه، امنیت غذایی و ارتقای تولید محصولات کشاورزی، نظام مدیریت یکپارچه منابع آب، رفع ناترازی انرژی، ترانزیت و اقتصاد دریامحور و سیاست خارجی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به موضوع محیط زیست پرداخته شده است.

مدبری، گروه های پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی را مرتبط با فصل های برنامه هفتم دانست و خاطرنشان کرد: تعامل موثر و حضور فعال در بین نهادهای سیاست‌گذار و تصمیم‌ساز به ویژه بخش خصوصی با انعقاد توافقنامه‌های همکاری با سازمان‌ها و صنایع مختلف در حوزه پژوهش و اجرا در دستور کار است.

وی ادامه داد: ارتباط با صنعت و اجرای طرح‌های فناورانه و بومی‌سازی دانش فنی حاصل از آن به منظور کسب درآمد پایدار با تاکید بر آینده پژوهی و حل نیازهای بخش صنعت با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان نیز دارای اهمیت بالاست.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان تلاش برای تاسیس شرکت دانش‌بنیان با موضوعات مرتبط با پسماند و شناسایی تهدیدها و ایجاد فرصت‌هایی از قبیل ارائه طرح‌هایی به منظور رفع کمبود آب و مشکلات پساب‌های صنعتی و فاضلاب در استان های شمالی کشور را از دیگر موارد مهم در این موضوع دانست و تاکید کرد: جذب و بهره‌مندی از نیروهای جوان، مستعد و متخصص، نگهداشت و ارتقای نیروی انسانی کارآمد برای تقویت نوآوری و ایجاد بستر لازم جهت حضور فعالان علمی و فناوری در مباحث پژوهشی یاد شده ضرورت دارد.

وی بسترسازی برای فعالیت های فاخر به منظور ارائه خدمات تخصصی را از بخش‌های مهم سازمان جهاد دانشگاهی گیلان دانست که شامل احیا و یا ایجاد مراکز کوتاه مدت تخصصی با استفاده از ظرفیت های داخل سازمان، استان و کشور جهت ارائه خدمات به بخش دولتی، تعاونی و خصوصی است.

مدبری، یکی دیگر از اقدامات اساسی در زمینه پایش معضلات محیط زیستی را بروزرسانی و توسعه آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست در زمینه آب و فاضلاب و آنالیز داده های خاص مرتبط با صنعت دانست و تصریح کرد: گمرکات انزلی و منطقه آزاد به عنوان دو ورودی مهم غلات کشور در استان گیلان می‌تواند بازار هدف مناسبی برای این مورد باشد. همچنین با پیگیری و ممارست و اخذ گواهی‌های موردی از سازمان‌های استاندارد یا اداره کل حفاظت محیط زیست می‌توان عملیات اندازه‌گیری پارامترهای خاص آلوده‌کننده محیط زیست بخصوص در بخش صنعت را در داخل استان یا حتی در منطقه شمال کشور انجام داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha