• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403072116040
  • خبرنگار : 71567

در آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها مطرح شد

انتقاد صریح وزیر بهداشت از افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی

انتقاد صریح وزیر بهداشت از افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی

وزیر بهداشت از مصوبه افزایش ظرفیت رشته پزشکی در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: طی چهار سال گذشته نزدیک ۱۰۰ درصد افزایش ظرفیت در دانشگاه‌ داشته‌ایم و این بدون تجهیز و ارتقای زیرساخت‌ها برای پیشرفت علم است.

به گزارش ایسنا، محمد رضا ظفرقندی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور که امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور رییس جمهور در حال برگزاری است، به ضرورت توجه به عدالت آموزشی در کشور تاکید کرد و گفت: کیفیت تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی امری بسیار مهمی است. با توجه به اینکه دانشجویان این دانشگاه ها در آینده با جان مردم سر و کار دارند، اگر به امر کیفیت بی توجهی صورت بگیرد، آسیب جدی به سلامت مردم وارد می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه باید برای تحقیق عدالت آموزشی و همچنین ورود دانشجویان به دانشگاه ها بازبینی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: ما در کشور خود، دانشجویان بسیار هوشمند و پرتلاشی داریم؛ اگر عدالتی آموزشی در ورود به دانشگاه ها محقق نشود، ما نخبگان خود را از دست می دهیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های وزارت بهداشت ۲۴۵ هزار دانشجو حضور دارند، افزود: حدود ۵۷ درصد این دانشجویان خانم و ۴۳ درصد آقایان آنها را آقایان تشکیل می‌دهند.

ظفرقندی تاکید کرد: در ۴ سال گذشته نزدیک ۱۰۰ درصد افزایش ظرفیت در دانشگاه‌ داشته‌ایم و این بدون تجهیز و ارتقای زیرساخت‌ها برای پیشرفت علم است. در بحث عدالت ورود به آموزش و ادامه تحصیل یک بازبینی باید صورت گیرد. عدالت آموزشی در ورود به دانشگاه باید تأمین شود.

وی یادآور شد: برای اینکه در مرزهای علمی باقی بمانیم دیپلماسی علمی خود را فعال کنیم. ما برای باقی ماندن در مرزهای دانش باید با دانشگاه‌های مطرح جهان کنفرانس و دوره‌های علمی را تدارک ببینیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه های ما درخت پاکیزه ای هستند که ریشه در عمق زمین دارند، همه کشور ما از دانشگاه ها دارد ثمره می گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید محیط علمی ما امن باشد تا رشد علمی پایدار باشد، اظهار کرد: برای باقی ماندن در مرزهای دانش باید دیپلماسی علمی خود را فعال کنیم؛ چرا که اگر نتوانیم رفت و آمدهای علمی خود را با دانشگاه های معتبر جهان داشته باشیم، بعد از مدتی دچار عقب ماندگی علمی خواهیم شد.

ظفرقندی با بیان اینکه ما در محیط های دانشگاه باید به سمت جامعه محوری و رفع نیازهای مردم حرکت کنیم، اظهار کرد: هدف دانشگاه ارتقای کشور باشد. دانشگاه های ما باید بتوانند از سطح یک و دو به سطوح سه و چهار دست یابند.

وزیر بهداشت به سختی های تحصیل در رشته های پزشکی اشاره کرد و گفت: این امر موجب مهاجرت و گریز نخبگان از کشور می شود بر این اساس مسیر آموزش پزشکی باید تسهیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۲:۰۱

دقیقا آقای وزیر درستن میفرمایند. اینقدر کشور نیاز به دکترای اقتصاد و مهندسی برق و تامین انرژی دارد نیاز به پزشک نیست.

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۲ ۰۱:۲۵

این تنها رشته هایی پزشکی هستن که انحصاری شدن و باعث التهاب در جامعه به خاطر کمبود پزشک شده است. منظور از پزشکی از پزشکی گرفته تا دندان و داروسازی و فیزیوتراپی و ... . این راهی که وزارت پزشکان در پیش گرفته منتج به مال گرایی جامعه پزشکی شده

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۳:۲۱

سلام جناب آقای ظفر قندی لطفا با مافیای پزشکی مبارزه کنید انحصار را حذف کنید.‌ وزارت بهداشت می تواند مجوز آزمایشگاه باشد ولی دکترای وزارت علوم و دانشگاه آزاد باید بیکار بگردند و یا به خارج ب

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۳:۳۱

الان همه دانش آموزان زرنگ رشته تجربی انتخاب می کنند بهتر که کشور روی رشته پزشکی سرمایه گذاری کنه و همه زیر ساخت ها را درست کنه که بتونیم پزشک بیشتری تربیت کنیم که در تمامی شهرها متخصص داشته باشیم و کمبود پزشک نباشد

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۳:۳۵

آقای وزیر خواهشا شما به جای متخصصان ارتوپد و جراح و چشم و رادیولوژی و ... به مردم ویزیت بدید! تنها راه حل اساسی برای کمبود پزشک بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم هستش وگرنه هر راه حلی موقتی و مُسَکِن هستش

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۳:۳۶

جناب اقای وزیر من یک بازنشسته فرهنگی هستم کاش لاقل بچه هایی هم که خارج از کشور درس خوندن ودکترای داردسازی بزبان انگلیسی خووندد هم درک میکردید که این ازمونهای سازمان سنجش بااین سوالات سخت برای چی هست

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۳:۴۷

آیا میدونین در کشورهای توسعه یافته به ازای چند نفر جمعیت یک پزشک وجود داره؟؟؟ بنظرم رشته پزشکی و پیراپزشکی باید از انحصار خارج بشن و مثل رشته های مهندسی افزایش ظرفیت داشته باشه

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۳:۵۱

چقدر جالب افرادی رو که با همین رتبه کم قبول می کنید نمی تونن درست قشنگ پزشکی کنن بعد هم می گید که خیلی از این افراد سهمیه در دانشگاه تهران قبول شدن

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۴:۲۸

با افزایش ظرفیت پزشکی مخالفید؟با اینکه میدونید کمبود پزشک داریم؟! در خیلی از مناطق کشور مردم بخاطر یه دل درد باید ۳۰۰کیلومتر راه طی کنند تا به متخصص برسند.

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۴:۴۴

وزیر بهداشت اصلا چرا باید پزشک باشه؟؟؟ وزیر بهداشت باید بهداشتکار باشه که بهداشت ملت رو مقدم بدونه.

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۵:۱۳

با افزایش ظرفیت سهمیه ای و بومی در این چند سال خصوصا از سال ۱۴۰۲ بدون فکر بدون داشتن زیر ساخت های مناسب تراز های معدل تمام پشت کنکوری های متولد سال ۷۹ و .... از سال ۱۴۰۲ پزشکی میخوانند.

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۵:۱۵

بچه های رتبه و رنج سن ۱۸ سال بیان میکنند که ما از ظاهر خیلی ازاین ۳۰ تا ۳۵ ساله های بومی گزینی شده می‌ترسیم .

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۵:۲۱

کشور نیاز به پزشک نخبه دارد نه فقط پزشک پزشک نخبه باید برای کشور بماند. نه کسی که با رتبه ۴ رقمی پیرا می رسانده حالا با بومی گزینی به عنوان تعهدی محروم پزشک میشه با سهمیه رتبه ۵ رقمی اش سه رقمی میشود

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۵:۲۴

این همه پزشک کم داریم آقای وزیر چرا دارید ظرفیت و کم میکند

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۵:۳۴

بچه ها ما را داغون کردن میگن ما سه سال جون کندیم درس خوندیم رتبه زیر هزار آوردیم بعد سهمیه ای رتبه ۱۸۰۰۰ را نشاندند پزشکی بهشتی

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۶:۱۶

به نخبه ها اهمیت بدین قشر پزشکی رو مثل رشته های دیگه پست وبی ارزش نکنید

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۶:۱۸

حالا که نوبت مارسیدانتقاد می گیرید

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۶:۳۰

ظرفیت را زیاد میکنید برا ی اونایی که سهمیه دارن ویکی مثل دختر من با بهترین رتبه نتونست پزشکی قبول بشه

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۱ ۱۶:۳۸

سلام و درود فرمايش ايشان در مورد اهميت دادن به كيفيت دانش آموختگان رشته هاي پزشكي است و نقش تربيت پزشكان بي كيفيت در آسيب به سلامت جامعه كه بسيار منطقي است. تا زماني كه زيرساخت دانشگاه ها ارتقاء پيدا نكند افزايش تعداد دانشجو صرفا يك نمايش سياسي است.

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۲ ۰۲:۴۵

تعارض منافع موج میزنه. چطور همه رشته ها را یک ساله افزایش ظرفیت می دید چطور پردیس پولی افزایش ظرفیت داره اما پزشکی با آزمون نه؟!

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۲ ۰۷:۵۵

کیفیت در مورد سهمیه ها چرا در نظر گرفته نمی‌شود با رتبه های بسیار بد رشته پزشکی قبول می‌شوند جان مردم مهم نیست؟

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۲ ۰۹:۰۶

چطور دانشجویان خارجی خیلی ارزون در ایران پزشکی میخونن ولی شما اجازه به بچه های خودمون نمیدید که برن پزشکی؟ مثلا الان مهندس عمران و ساختمان زیاد شده ، ساختمون سازی ما معطل مونده؟ ساختمون ، یا ماشین با جون انسان ها در ارتباط نیس!تعارض منافع این پزشکان

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۲ ۰۹:۱۶

با سلام تو این جامعه فقط کسانی که سهمیه دارن به آرزوشون میرسن،دختر من که ترازش ۹۰۰۰ بود پزشکی نیاورد،

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۲ ۰۹:۳۵

به عنوان یک نفر از کادر درمان باید داد بزنم که پزشک کم دارییییم مردم از نبود رادیولوژیست و بیهوشی و جراح در شهر های دور افتاده می‌میرند ننگ بر مافیا کمتر به پول فکر کنید و نخبه گری یک بهانه است کار پزشکی یک تیم درمانی هست و پزشک یک عضو درمانی

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۲ ۱۵:۰۵

سلام متاسفانه افزایش بی رویه ظرفیت پزشکی اون هم به صورت تعهدی بدون زیرساخت دانشگاه‌ها باعث شده کیفیت دانشجویان این رشته به شدت پایین بیاد.به خاطر افزایش بی رویه حتی دانشجویان نخبه و مستعد هم توی این جمعیت به درستی تربیت نمی شن.

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۲ ۱۶:۰۲

تنها راه حلش همان افزایش ظرفیت هستش تمام دنیا همین کار رو میکنن

avatar
۱۴۰۳-۰۷-۲۳ ۱۳:۲۳

باید تمام دانشجو ها. انسانهای. مقید و مفید باشند و از همه مهمتر. باید یک دانشجو انسان با وجدان و اهل نان حلال باشد چون تمام مشاغل بعداز دانشگاه حساس می باشند و با جان و مال مردم سر کار دارند واجدان و اهل حلال و حرام خوری خیلی مهم است

avatar
دیروز ۰۹:۳۶

چرا وقتی یک فوتبالیست میره خارج،تیم خارجی باید بابتش پول پرداخت کنه ولی یک تحصیلکرده که با پول مالیات مردم رایگان تحصیل کرده خیلی راحت مفت و مجانی میره خارج.پس تکلیف هزینه هایی که براش شده چی میشه؟

avatar
امروز ۰۲:۴۲

رشته‌های پزشکی ؛ بخصوص پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی ، باید خیلی زیاد شود و در جامعه به حد اشباع برسد تا بچه‌های کنکوری براحتی بتوانند در این رشته‌ها قبول بشوند و هزینه درمان پایین بیاید .