• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072115976
  • خبرنگار : 71402

انگلیس از ترس چین، سفر رهبر سابق تایوان را موقتا لغو کرد

انگلیس از ترس چین، سفر رهبر سابق تایوان را موقتا لغو کرد
تسای اینگ ون

در شرایطی که وزیر خارجه انگلیس قصد سفر به چین را دارد، وزارت خارجه انگلیس از تایپه درخواست کرد تا سفر رئیس‌جمهور سابق تایوان به لندن به زمان دیگری موکول شود تا خشم چین را تحریک نکند.

به گزارش ایسنا، «دیوید لمی» وزیر امور خارجه انگلیس قصد دارد طی روزهای آتی در سفری سطح بالا عازم چین شود و این اولین سفر او به‌عنوان وزیر خارجه به این کشور خواهد بود.

گروه پارلمانی همه احزاب «بریتانیا و تایوان» (APPG) در حال مذاکره برای میزبانی خانم «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور سابق تایوان، در این ماه در پارلمان بود. اما سه منبع به روزنامه گاردین گفتند پس از آن که وزارت خارجه اعلام کرد این تحول می‌تواند سفر قریب‌الوقوع دیوید لمی به چین را تحت‌الشعاع قرار دهد، برنامه‌های این دیدار به تعویق افتاد.

یکی از افرادی که در بحث میزبانی از تسای اینگ ون شرکت داشت، گفت: «ما یادداشتی از وزارت خارجه انگلیس از طریق نماینده تایوان در بریتانیا دریافت کردیم که گفته بود اگر امکان دارد این سفر را برای مدتی به تعویق بیندازیم، زیرا وزیر امور خارجه در شرف "بازدید حسن نیت" از چین است و این امر قطعا باعث ایجاد مشکل می‌شود.»

گاردین می‌نویسد، این تحولات «مایه‌شرم» دولت جدید انگلیس از حزب کارگر است که برای ارتقای روابط با پکن، آن هم در وضعیتی که مناسبات در دوره روی کار بودن محافظه‌کارها بد شده بود، به شمار می‌رود. وزرا به دنبال ازسرگیری گفت‌وگوهای سطح بالا با چین هستند و وزیر خزانه‌داری انگلیس هم برنامه‌هایی برای سفر به این کشور در سال بعدی میلادی دارد.

طبق گزارش‌ها، سفر تسای اینگ ون به انگلیس تا بهار آتی به تعویق افتاده است. گرچه پارلمان انگلیس برای برنامه‌ریزی آن به تایید و اجازه دولت نیاز ندارد، این گروه پارلمانی امید داشت که دولت سفر رئیس‌جمهور سابق تایوان را تسهیل کند، از جمله با تامین تدابیر امنیتی.

تسای اینگ ون در این ماه در اولین تور بین‌المللی خود پس از ترک پست از چندین کشور اروپایی بازدید می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، او در هفته آینده به پراگ و بروکسل می‌رود و همچنین انتظار می‌رود سفری به فرانسه داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت سفر وزیران به «روش معمول» تایید خواهد شد و از اظهارنظر در مورد حدس و گمان‌ها خودداری کرد. دفتر نمایندگی تایپه در بریتانیا هم به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداد. بریتانیا روابط دیپلماتیک با تایوان ندارد، اما روابط غیررسمی دیرینه و سابقه بازدید دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha