• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403072115973
  • خبرنگار : 51004

در نشست ایسنا مطرح شد؛

گستردگی سرزمینی؛ قابلیت‌ مهم جبهه مقاومت

گستردگی سرزمینی؛ قابلیت‌ مهم جبهه مقاومت

ایسنا/قم یک استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از قابلیت‌های مهم جبهه مقاومت گستردگی سرزمینی است و رژیم صهیونیستی محصور در سرزمین‌های اسلامی است، گفت: این گستردگی سرزمینی در مقابل رژیم صهیونیستی قابل توجه است و از منظر دیگر اینکه جبهه‌های مختلفی ایجاد شده است که می‌توانند اثرات مهمی در جنگ ایجاد کنند؛ به عنوان مثال جبهه یمن هزینه‌های زیادی را نه تنها به رژیم صهیونیستی بلکه آمریکا و بریتانیا به لحاظ تجاری تحمیل کرده است.

حامد روشن چشم استاد دانشگاه طلوع مهر و کارشناس مسائل سیاسی در نشست «معادلات منطقه پس از عملیات وعده صادق ۲» در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: معادلات سر آغاز جنگ غزه با عملیات طوفان الاقصی بود، که یک رویه‌ پیش بینی ناپذیر در سطح عمومی و کارشناسی در این منطقه به وقوع پیوست.

این کارشناس سیاسی گفت: شرایط منطقه و طولانی بودن جنگ موجب ایجاد شرایط جدیدی شد؛ همانطور که در تجربه تاریخی شاهد هستیم، برای رژیم صهیونسیتی در حوزه‌ی جنگ‌ها و عملیات‌ها و در مقابل جبهه مقاومت و حماس، ترور یک استراتژیک و تاکتیک است؛ بنابراین ترور رهبران جبهه مقاومت از جمله سید حسن نصرالله و اسماعیل هنیه و دیگر فرماندهان دور از انتظار و شگفت آور نبوده است.

روشن چشم در پاسخ به اینکه شهادت سید مقاومت منطقه را دستخوش چه تغییراتی می‌کند، گفت: حزب الله لبنان و حماس یک قدرت واقعی در منطقه است و این‌ها از مراحل پایه و جنگ‌های جزئی و ضعیف به دلیل نداشتن امکانات، تجهیزات و لجستیک عبور کردند و در حال حاضر دارای ساختارهای نظامند و عملیاتی هستند و از آخرین تکنیک‌ها و تاکتیک‌های به روز برخوردارند و تبدیل به قدرت منطقه شدند.

وی افزود: ترور سید حسن نصرالله از این منظر که جبهه مقاومت در یک هماهنگی گسترده برای ضربه به رژیم غاصب صهیونیستی و دفع حملات این رژیم غاصب سازماندهی شده است و همچنین به دلیل اینکه ترور و شهادت رهبران و فرماندهان نیازمند پاسخ و اقدامات متقابل و نیازمند رویه‌های جدید است از این منظر می‌توان گفت منطقه دچار تغییر شده است.

این استاد دانشگاه تغییرات ساختار سیاسی را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: رژیم صهیونیستی نشان داده است که هیچ خطوطی را در اقدامات نظامی خود رعایت نمی‌کند و این امر بدون تردید کشورهای منطقه و به ویژه جبهه‌ی مقاومت را آماده می‌کند تا در برنامه ریزی و اقدامات خودشان با رویکردهای متفاوتی ظاهر شوند.

روشن چشم بیان کرد: از نظر دیپلماسی کشورهای اسلامی در منطقه این صحنه‌ها را می‌بینند و با هماهنگی‌های دیپلماتیک که بین این‌ها وجود دارد و همچنین از لحاظ اقدامات متقابل که جبهه مقاومت باید به آن پاسخ بدهد، می‌توان گفت منطقه در حال ورود به شرایط جدیدی است که می‌تواند ابعاد گسترده‌ای داشته باشد.

عملیات وعده صادق ۲؛ نمایش قدرت و ابتکار عمل ایران

وی با بیان اینکه برداشت رژیم صهیونیستی از عدم پاسخگویی ایران پس از شهادت اسماعیل هنیه ناتوانی ایران بوده است، گفت: رژیم صهیونیستی با ترور سید حسن نصرالله و دیگر فرماندهان تاثیرگذار در حوزه توانمندی‌های مدیریت جنگی و تصمیم گیری قصد داشت به نوعی جبهه مقاومت را مهار کند؛ عملیات وعده صادق ۲ و نماز جمعه نصر نشان داد که ایران دارای قدرت و ابتکار عمل است و می‌تواند بازدارندگی و تحمیل هزینه‌های زیاد را برای این رژیم ایجاد کند.

وی افزود: هر چند بخشی از موازنه قدرت رژیم صهیونیستی، کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه هستند، با این حال جبهه مقاومت به دلیل اینکه تجربیات جدیدی را در حوزه عملیاتی کسب کرده و توانسته این‌ها را در مقام عمل به نمایش بگذارد، مشخص است که به تدریج این تعادل و موازنه در صورت برآورد و اقدامات صحیح در ابعاد اطلاعاتی، سیاسی و نظامی و تجمیع و هدایت کشورهای منطقه می‌تواند تغییرات قابل توجهی را ایجاد کند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به اینکه عملیات‌ وعده صادق ۲ چقدر می‌تواند منازعات را کنترل کند، اظهار کرد: این مسئله بستگی به برداشت ایالات متحده و رژیم صهیونسیتی دارد؛ آیا برداشت آن‌ها این است که در صورت تداوم منازعه هزینه بیشتری تحمیل خواهد شد یا  می‌خواهند منازعات را به سمتی ببرند که موفقیت‌های جدیدی را برای خود رقم بزنند، این مسئله به دو عامل مهم که در میدان چه اتفاقی خواهد افتاد و برآورد آن‌ها از ابعاد در گستردگی جنگ چه خواهد بود بستگی دارد.

مقاومت، جریان منطقی یک مکتب است

وی با بیان اینکه یکی از قابلیت‌های مهم جبهه مقاومت گستردگی سرزمینی است و رژیم صهیونیستی محصور در سرزمین‌های اسلامی است، گفت: این گستردگی سرزمینی در مقابل رژیم صهیونیستی قابل توجه است و از منظر دیگر اینکه جبهه‌های مختلفی ایجاد شده است که می‌توانند، اثرات مهمی در جنگ ایجاد کنند؛ به عنوان مثال جبهه یمن هزینه‌های زیادی را نه تنها به رژیم صهیونیستی بلکه آمریکا و بریتانیا به لحاظ تجاری تحمیل کرده است.

روشن چشم اضافه کرد: در عراق علاوه بر اینکه گروه‌های مقاومت به صورت مستقیم به رژیم صهیونیستی حمله می‌کنند، ایالات متحده آمریکا نیز پایگاه‌های متعددی در آنجا دارد که مورد حمله قرار می‌گیرند و لذا هزینه‌های زیادی به آن‌ها تحمیل می‌شود؛ همچنین سوریه کشوری است که پهنای قابل توجهی دارد و مرزهای مشخصی با عراق و لبنان دارد و حلقه لجستیکی برای جبهه مقاومت است، لذا این گستره سرزمینی و جمعیتی اگر تجهیز و پشتیبانی شود، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به رژیم صهیونسیتی وارد کند.

وی با اشاره به مسئله دفاع مشروع در حقوق بین الملل، گفت: در حقوق بین الملل مسئله دفاع مشروع، دفاعی است که به دلیل تهاجم غیر قابل قبول به کشوری صورت می‌گیرد؛ ترور اسماعیل هنیه در ایران یک نوع تجاوز به تمامیت ارضی بود. عملیات وعده صادق ۲ همانند عملیات وعده صادق ۱ که در حمله به کنسولگری ایران در سوریه رخ داد پاسخ بود، و این اقدام در حقوق بین الملل مشروع است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: شکل گیری جبهه مقاومت در منطقه از آثار صدور انقلاب اسلامی است؛ سلطه ستیزی، مبارزه با استعمار و استکبار، حمایت از مستضعف و آزاد سازی سرزمین‌های اسلامی از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران بوده و هست و الهام از این آرمان‌ها سبب شکل‌گیری جریان مقاومت شد.

روشن چشم با بیان اینکه مقاومت امروز یک منطق، جریان و حرکت است، تاکید کرد: مقاومت تبدیل به یک جنبش شده است و حتی مرزهای فراملی کشورهای غیر اسلامی را تحت تاثیر قرارداده است، مانند اعتراضاتی که در مقابل اقدامات رژیم صهیونیستی در سایر کشورها شاهد هستیم و یا اعتراض مسلمانانی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند؛ لذا حذف کردن این حرکت و جنبش همچون دیگر جنبش‌های تاریخی بسیار دشوار است.

وی بیان کرد: جنبش مقاومت تبدیل به یک جریان شده است که دارای آرمان، منطق و الگو است و برای آرمان‌های خود تلاش می‌کند و بعید است که این جنبش را با این گستردگی و حمایت‌های سایر کشورها با اقدامات نظامی به حاشیه راند.

رژیم صهیونسیتی در چالش اثبات موجودیت خود

روشن چشم اضافه کرد: رژیم صهیونسیتی برای موجودیت خود تلاش می‌کند در حالی که کشورهای منطقه برای موجودیت خود نگرانی ندارند، این رژیم صهیونیستی است که برای موجودیت خود در چالش قرار دارد؛ این رژیم ماهیت نظامی دارد زیرا همواره در تهدید بوده و به دنبال بقا برای خود بوده است و این تهدید همچنان برای این رژیم غاصب مستقر است به همین جهت برای حفظ خود فقط رویه‌های نظامی را دنبال می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: جبهه مقاومت به این نتیجه رسیده که با این رژیم نظامی به جز جنگ نمی‌تواند مقابله کند و به این نتیجه رسیده‌اند که به غیر از زبان زور نمی‌توانند این رژیم را از سرزمین‌های اشغالی خارج کنند.

روشن چشم در پایان بیان کرد: امیدواریم که جبهه مقاومت رویه‌ها و استراتژیک‌های خود را با استفاده از نخبگان و متخصصان حرکت دهد و در داخل جبهه مقاومت یک همدلی صورت بگیرد زیرا دشمن در تلاش است که در جبهه مقاومت شکاف‌ ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha