• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403072115887
  • خبرنگار : 50214

در گفت‌وگو با معاون کمیته امداد یزد عنوان شد؛

توسعه شیوه‌های نوین پرداخت صدقه/یزدی‌ها از اول امسال ۱۰ میلیارد تومان صدقه دادند

توسعه شیوه‌های نوین پرداخت صدقه/یزدی‌ها از اول امسال ۱۰ میلیارد تومان صدقه دادند

ایسنا/یزد معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان یزد با اشاره به تنوع بالای شیوه‌های پرداخت صدقه به ویژه از روش‌های الکترونیک، گفت: مردم و خیرین استان طی شش ماهه نخست امسال افزون بر ۱۰ میلیارد تومان صدقه پرداخت کرده‌اند.

«علی اکبر سلمانی» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اهمیت پرداخت صدقات براساس آیات و روایات، تصریح کرد: صدقه بنا بر آیه ۱۰۴ سوره توبه،  وسیله‌ای برای پذیرش توبه و آمرزش گناهان است و بنا بر همین آیه، گیرنده صدقه نیز خداوند است که از این رو نیز توصیه شده در پرداخت زکات و صدقات، نهایت ادب و احترام رعایت شود.

وی ادامه داد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در روایتی مسکین و نیازمند را فرستاده خدا معرفی کرده و می‌فرمایند؛ مستمند فرستاده خداست؛ کسی که از او دریغ دارد، از خدا دریغ داشته و کسی که به او عطا و بخشش کند، به خدا عطا کرده است.

سلمانی همچنین به روایتی از امام سجاد(ع) مبنی بر این که صدقه در دست بنده قرار نمی‌گیرد مگر این که قبلاً در دست خداوند قرار گیرد، اشاره و خاطرنشان کرد: طبق روایات، صدقه دادن نه تنها موجب کم شدن اموال انسان نمی‌شود بلکه برکت و افزایش اموال را نیز به دنبال دارد و علاوه بر این بنا بر روایات آثار زیادی از جمله شفای مریض، طولانی شدن عمر برای آن بیان شده است.

وی با بیان این که هنوز از بسیاری از مردم یزد به روشهای سنتی پرداخت صدقات تمایل دارند، گفت: در همین راستا ۱۱۸ هزار و ۵۰۰ صندوق صدقات در استان یزد وجود دارد که از این تعداد ۱۱۱ هزار و ۵۸۰ مورد صندوق‌های کوچک خانگی هستند، چهار هزار و ۶۴۸ مورد صندوق‌های بزرگ نصب شده در معابر و برخی اماکن و دو هزار و ۱۹۸ صندوق متوسط نیز در اماکن عمومی و بعضاً منزل شهروندان جهت جمع آوری صدقات وجود دارد.

این مسئول اظهار کرد: در حال حاضر مردم نیکوکار و خیّران می‌توانند از طریق دستگاه‌های کارتخوان نانوایی‌ها و انتخاب گزینه پرداخت صدقات و انتخاب مبلغ نیز نسبت به پرداخت صدقه اقدام کنند که مبلغ پرداختی به حساب صندوق امداد واریز می‌شود و هیچ ارتباطی به حساب بانکی نانوایان ندارد.

وی ضمن ابراز نسبت به فراهم شدن این امکان برای کلیه فروشگاه‌هایی که دارای دستگاه کارت خوان هستند در آینده نزدیک، گفت: همچنین امکان پرداخت صدقه از طریق کد دستوری # ۰۳۵*۸۸۷۷* که البته به صورت لیستی از کمکها شامل زکات و صدقه و کمک به مردم مظلوم فلسطین، لبنان و یمن منظور شده است.

وی گفت: مردم همچنین می‌توانند صدقات خود را از طریق کارت بانکی به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۸۱۳۶۷۷۷۷۷۷ پرداخت کنند.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد استان با اشاره به فعالیت افزون بر ۳۰۰ مرکز نیکوکاری در سطح استان، گفت: این مراکز نیز دارای کدهای دستور USSD هستند که خیرین می‌توانند از این طریق و سایر روشهای نوین در جهت پرداخت صدقه و سایر کمک‌ها اقدام کنند.

وی یکی دیگر از شیوه‌های دریافت صدقات از مردم را ایجاد کدهای QR برای هریک از آنها به صورت اختصاصی ذکر کرد و گفت: شهروندان می‌توانند برای دریافت کد QR به این منظور با شماره تلفن ١٨١١ تماس حاصل کنند.

سلمانی با اشاره به وجود دیگر روشهای نوین دیگر در قالب پیام رسان‌های داخلی برای پرداخت صدقات، تاکید کرد: تمام این اقدامات در جهت توسعه پرداخت صدقات الکترونیکی است.

وی در ادامه مجموع صدقات جمع شده از طریق کلیه روشها که صندوق‌های صدقات یکی از آنهاست جمعاً  ۱۰۶ میلیارد و ۶۱۹ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۳۶ ریال بوده است که افزون بر ۲۱ میلیارد ریال آن از طریق صندوقهای بزرگ و معابر و قریب به ۵۴ میلیارد ریال نیز در قالب صندوق‌های صدقات کوچک خانگی جمع آوری شده است.

سلمانی در پایان تاکید کرد: صدقات جمع آوری شده توسط مردم در زمینه‌های درمان، مسکن، جهیزیه، تحصیل و معیشت نیازمندان هزینه می‌شود و به هیچ وجه در سایر مصارف جاری کمیته امداد هزینه نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha