• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403072115830
  • خبرنگار : 71293

سفر قالیباف به تاجیکستان و هشداری به رژیم صهیونیستی

سفر قالیباف به تاجیکستان و هشداری به رژیم صهیونیستی

رئیس مجلس شورای اسلامی پایان هفته گذشته با هدف تحکیم روابط پارلمانی و تسهیل ارتقای روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بین دو کشور به تاجیکستان سفر کرد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در این سفر با رستم امامعلی رئیس مجلس ملی، محمدطاهر ذاکر زاده رئیس مجلس نمایندگان و امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو داشت و در کنفرانس بین المللی پارلمانی تحت عنوان «سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» شرکت کرد.

پیش از عزیمت به تاجیکستان

محمدباقر قالیباف شامگاه چهارشنبه و پیش از عزیمت به تاجیکستان گفت: فرصتی فراهم شد که به دعوت روسای مجالس تاجیکستان، در یک نشست بین‌المللی پارلمانی به مناسب سی‌امین سال قانون‌گذاری در این کشور شرکت کنیم.  فرصتی برای استفاده از ارتباطات در این حوزه، تجربیات قانون‌گذاری و همکاری‌ها در این حوزه است.

رئیس مجلس همچنین گفت: فرصت بسیار مهمی است تا در سیاست قطعی دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم برای ادامه توسعه روابط با همسایگان مخصوصا با کشورهای مشترک المنافع استفاده شده که تاجیکستان نقش جدی و اساسی دارد. 

وی ابراز امیدواری کرد که این سفر دستاوردهایی در حوزه مسائل اقتصادی و سیاسی داشته باشد.

سفر قالیباف به تاجیکستان و هشداری به رژیم صهیونیستی

دیدار با رئیس مجلس ملی تاجیکستان

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رستم امامعلی همتای تاجیک خود با اشاره به شرایط موجود در منطقه و جهان بیان کرد: بدون شک ارتباط نزدیک بین دو کشور و این نشست‌ها و دیدارها آثاری در همه سطوح فرهنگی، اجتماعی، دفاعی، امنیتی و همچنین حوزه فناوری و دانش‌بنیان خواهد داشت.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به مسائل منطقه و حوادث تلخی که در فلسطین و لبنان در حال وقوع است، بیان کرد: قبل از اینکه وارد این بحث شوم، لازم می‌دانم نسبت به مواضع دولت تاجیکستان در رابطه با مسائل بین‌المللی و همراهی با جمهوری اسلامی ایران در موضوع حقوق بشر تقدیر و تشکر داشته باشم.  

قالیباف در ادامه با بیان اینکه ایران تحت یک تحریم ناجوانمردانه ازسوی آمریکایی ها قرار دارد، ادامه داد: این تحریم‌ها خلاف همه قوانین بین‌المللی علیه ایران وضع شده است. از این رو راه‌هایی وجود دارد که می تواند روابط اقتصادی بین دو کشور را افزایش دهد.

همچنین رستم امامعلی ضمن خوش آمد گویی به قالیباف و همچنین هیأت همراه برای حضور در «سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان»، گفت: با تلاش‌های دوجانبه صورت گرفته بین دو کشور، همکاری‌ها بین ایران و تاجیکستان به سرعت گسترش پیدا کرده و میزان تعاملات افزایش یافته است.

سفر قالیباف به تاجیکستان و هشداری به رژیم صهیونیستی

دیدار قالیباف و رئیس‌جمهور تاجیکستان

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در این سفر با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت های کلان دو کشور، گسترش روابط  همه جانبه و اجرای ۵۰ سند همکاری فی مابین را از جمله گام‌های مهم برای جهش در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دوجانبه دانست.

سفر قالیباف به تاجیکستان و هشداری به رژیم صهیونیستی

دیدار رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان با قالیباف

محمدباقر قالیباف و هیأت پارلمانی همراه در ادامه برنامه‌های سفر به تاجیکستان، در محل سرای حکومتی دوشنبه، دیدار دوجانبه‌ای با محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس نمایندگان و هیأت پارلمانی این کشور داشت.

قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن ابراز رضایت از دیدار رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان، بیان کرد: مردم ایران و تاجیکستان به واسطه ریشه‌های تمدنی، دینی و زبانی احساس نزدیکی به هم دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چند سال اخیر روابط  ایران و تاجیکستان عمیق شده و توسعه روابط دو کشور گسترش داشته است.

قالیباف با بیان اینکه امیدواریم در سال‌های پیش رو روابط بین دو کشور توسعه بیشتری داشته باشد، ادامه داد: به واقع پارلمان‌ها می‌توانند نقش مهمی در این موضوع ایفا کنند.

در ادامه این نشست محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس نمایندگان جمهوری تاجیکستان  ضمن خوش آمدگویی به قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین هیأت پارلمانی همراه برای سفر به تاجیکستان گفت: مردم ایران و تاجیکستان مردمی هم دین و هم زبان هستند.

وی با بیان اینکه باید تلاش شود روابط بین ایران و تاجیکستان در سطح بالایی قرار گیرد ادامه داد: همواره تلاش خواهیم کرد تا اسناد امضا شده بین دو کشور اجرایی و عملیاتی شوند.

سفر قالیباف به تاجیکستان و هشداری به رژیم صهیونیستی

گفتگوی قالیباف با رسانه‌های تاجیکستانی

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدار خود با رئیس‌جمهور تاجیکستان، در گفت‌وگو با خبرنگاران تاجیکستانی با ابراز امیدواری در خصوص افزایش تجارت بین ایران و تاجیکستان، بیان کرد: همانطور که در سه سال گذشته تجارت بین دو کشور ایران و تاجیکستان بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است، مطمئناً این میزان تجارت و همکاری در سال‌های آینده با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

سفر قالیباف به تاجیکستان و هشداری به رژیم صهیونیستی

سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی سالگرد تصویب قانون اساسی تاجیکستان

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این سفر همچنین در کنفرانس بین المللی «سی‌امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» سخنرانی کرد و در بخشهایی از صحبتهای خود گفت: مراتب همدردی خود را با ملّت و دولت لبنان در پی شهادت سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، ابراز می‌دارم. جنایات و اقدامات تروریستی آشکار رژیم صهیونیستی در یک سال اخیر، نشان آشکار ناتوانی این رژیم در مقابله با ملت‌های فلسطین و لبنان است. رژیم صهیونیستی باید بداند با حملات هوایی و عملیات های ترور نمی تواند شکست های راهبردی خود را جبران کند و تنها سرعت اضمحلال موجودیت خود را شدت می بخشد لذا بجای حملات هوایی و کشتن انسان های بی گناه بهتر است هرچه زودتر مسیر توافق برای آتش بس که حداقل حقوق مردم غزه و لبنان را رعایت می کند، را در پیش بگیرد.

سفر قالیباف به تاجیکستان و هشداری به رژیم صهیونیستی

ادای احترام و اهدای شاخه گل قالیباف و هیأت پارلمانی ایران به مقام «اسماعیل سامانی»

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف و هیأت پارلمانی ایران در جریان سفر خود به تاجیکستان، با حضور در میدان دوستی، ضمن اهدای گل به یادبود اسماعیل سامانی(نخستین رهبر تاجیکستان)، به مقام وی ادای  احترام کردند.

در این مراسم رستم امامعلی، رئیس مجلس ملی و محمدطاهر ذاکرزاده، رییس مجلس نمایندگان تاجیکستان هیأت پارلمانی ایران را همراهی کردند.

سفر قالیباف به تاجیکستان و هشداری به رژیم صهیونیستی

هدیه قالیباف به رئیس‌جمهور تاجیکستان

رئیس مجلس شورای اسلامی در این سفر و در دیدار با رئیس‌جمهور تاجیکستان نسخه‌ای از شاهنامه فردوسی و مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» اثر استاد حسین علیزاده به او هدیه داده که با استقبال نیز مواجه شده است.

سفر قالیباف به تاجیکستان و هشداری به رژیم صهیونیستی

تشریح دستاوردهای سفر به تاجیکستان در بدو ورود به تهران

قالیباف عصر جمعه و در بدو ورود به کشور نتایج و دستاوردهای سفر ۲ روزه هیأت پارلمانی ایران به تاجیکستان را تشریح کرد و گفت: موضوع فلسطین و غزه، افزایش مبادلات تجاری و خدمات مهندسی ایرانی و بررسی راهکارهایی برای حل مشکلات آبی محور مذاکرات با مقامات تاجیکستان بود.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به موضوع آب که محور بخشی از گفت‌وگوها در جریان این سفر بود، یادآور شد: یکی از فرصت‌های کشور تاجیکستان، نعمت آب فراوان در این کشور است که در این خصوص با رئیس جمهور تاجیکستان، صحبت کردیم تا بخشی از آب این کشور به ترکمنستان انتقال یافته تا بتوانیم از طریق سد دوستی فرصت برداشت حق‌آبه بیشتری برای شرق کشور و استان خراسان رضوی داشته باشیم که جزئیات آن در جلسات خصوصی بررسی و پیگیری خواهد شد.

سفر قالیباف به تاجیکستان و هشداری به رژیم صهیونیستی

در این سفر، فتح الله توسلی، رییس گروه دوستی ایران و تاجیکستان، سارا فلاحی، علی بابایی کارنامی، حسین امامی راد، روح الله عباسپور و هادی محمدپور رئیس مجلس را همراهی می‌کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha