• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403071915228
  • خبرنگار : 50199

رئیس سازمان شیلات ایران:

سخت و زیان آور بودن مشاغل دریا در حال پیگیری است

سخت و زیان آور بودن مشاغل دریا در حال پیگیری است

ایسنا/مازندران رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه سخت و زیان آور بودن مشاغل دریا در مهر سال گذشته مصوبه مجلس بود و پیگیری شد که در برخی استانها دوگانگی وجود دارد، گفت: برای تحقق این موضوع تامین اعتبار از سوی وزارت تعاون انجام شد تا بازنشستگی ۲۵ ساله داشته باشیم و ‌کاهش حق بیمه نیز در دستور کار است.

سیدمحمد حسینی امروز ۱۹ مهر ماه در آیین بهره برداری از ماهیان استخوانی دریای خزر در لاریم شهرستان جویباربا اشاره به نقش آبزی پروری در سبد غذایی اظهار کرد: میزان تولید آبزیان در سند امنیت غذایی ۲.۶ میلیون تن است این میزان در برنامه هفتم ۱.۸ میلیون تن برنامه ریزی شده است.

وی افزود: سهم آبزی پروری ۹۵۰ هزار تن و سهم صید و صیادی  ۸۵۰ هزار تن در برنامه هفتم بوده است.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه استفاده از شالیزارها در شیلات به غنی سازی خاک نیز کمک می‌کند افزود: تمام فعالیت‌ها زمین‌های کشاورزی در اب می‌تواند به حوزه شیلات مرتبط شود و در این راستا ضریب رشد آبزی پروری در کشور ۵.۸ درصد بوده که میزان رشد آن در مازندران بالای ۶.۵ درصد و بیش از میانگین کشوری است.

حسینی با اشاره به اینکه کار شیلات، تیمی و گروهی است، بیان کرد: اگر محققان، بهره‌بردار و مدیران ارشد پای کار نبودند شاهد این تحول در مازندران نبودیم.

وی ادامه داد: رودخانه‌های حساس و غیره به فضایی مناسب تبدیل شده و بهره‌بردار در شمال کشور به عنوان الگو با تاب‌اوری در مشارکت در حوزه تکثیر و رها سازی شناخته شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: توسعه دریا محور به مفهوم نگرش کلی کشور به سمت فعالیت‌های دریامحور است وامنیت غذایی وابستگی زیادی به مراحل تولید دارد.

حسینی گفت: در حوزه رها سازی و بیوتکنولوژی اتفاق خوبی افتاده ومازندران ۱۷ درصد ابزی پرروی را به خود اختصاص داده و در این زمینه جای رشد دارد تا با امکان سنجی و ماموریت ابزیان و امنیت غذایی به قدرت مانور و فراوری محصول برسیم.

وی ادامه داد: شورای عالی راهبری باید در استان‌ها به نقش افرینی شیلات، توسعه سواحل، تحقق توسعه دریا محور، استغال و تولید وغذا بپردازد.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه سرانه مصرف آبزیان در مازندران خوب است ادامه داد: یکی از مزیت‌ها در صادرات که به عنوان ششمین ظرفیت استان باید اضافه شود این است که لوکوموتیو فرهنگ ابزی مصرفی باید فعال شود.

این مسئول تصریح کرد: مازندران در حوزه فرهنگ سازی و ارزان سازی مصرف آبزیان می‌تواند نقش افرین باشد تا از مصرف ۹ گرم  به ۱۲گرم پروتئین برسیم وسهم آبزیان در سفره در کنار پروتئین های قرمز و ‌طیور چشمگیر وصیانت از دریا نیز محقق شود.

حسینی گفت: سخت و زیان آور بودن مشاغل دریا در مهر سال گذشته مصوبه مجلس بود و پیگیری شد که در برخی استانها دوگانگی وجود دارد و تامین اعتبار از سوی وزارت تعاون انجام شد تا بازنشستگی ۲۵ ساله داشته باشیم و ‌کاهش حق بیمه نیز در دستور کار است.

وی یاداور شد: مفهوم نگرش کلی کشور به سمت اقتصاد دریامحور است و خوداتکایی در حوزه آبزی پروری باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: ضریب رشد آبزی پروری در جهان چهار درصد ولی در ایران ۵.۸ درصد است برای تحقق برنامه باید به رشد هشت درصدی رسیده و مسیر دقیقی را ترسیم کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha