• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403071915087
  • خبرنگار : 71604

نگاهی به پژوهش‌های برنده نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی ۲۰۲۴

جایزه‌ای به ارزش یک عمر زندگی

جایزه‌ای به ارزش یک عمر زندگی

امسال هم مانند سال‌های گذشته، دانشمندان برجسته‌ای شایسته دریافت جوایز نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی برای دستاوردهای پژوهشی خود شناخته شدند. در این گزارش به مرور اسامی این دانشمندان و پژوهش‌های مهم آنها می‌پردازیم.

به گزارش ایسنا، جایزه نوبل در واقع جایزه یک عمر مطالعه، پژوهش و آزمایش است و به دانشمندانی اهدا می‌شود که با پژوهش‌های خود، تاثیر مهمی را بر دنیای علم گذاشته‌اند. دستاوردهای آنها سرنخ‌های جدیدی را در اختیار نسل بعدی پژوهشگران می‌گذارند و راه را برای پیشرفت‌های علمی بیشتر هموار می‌کنند.

در این گزارش، اسامی برندگان جوایز نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی ۲۰۲۴ را مرور می‌کنیم و به اختصار به پژوهش‌های آنها می‌پردازیم.

نوبل پزشکی ۲۰۲۴

اسامی برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی روز دوشنبه ۷ اکتبر(۱۶ مهر) در ساعت ۱۱:۳۰ صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی(ساعت ۱۳ ظهر به وقت تهران) اعلام شد.

کمیته نوبل، جایزه نوبل پزشکی امسال را به «ویکتور آمبروس»(Victor Ambros) و «گری راوکون»(Gary Ruvkun) به خاطر کشف میکرو آران‌ای و نقش آن در تنظیم ژن پس از رونویسی اهدا کردند.

بیشتر بخوانید:

نوبل پزشکی ۲۰۲۴ به کاشفان میکرو آران‌ای رسید

میکرو آران‌ای‌ها گروه جدیدی از مولکول‌های آران‌ای کوچک هستند که نقش مهمی را در تنظیم ژن ایفا می‌کنند. کشف پیشگامانه آنها در کرم کوچک الگانس یک اصل کاملا جدید را در تنظیم ژن آشکار کرد. پژوهش آنها نشان داد که این مولکول برای موجودات چندسلولی از جمله انسان ضروری است. این موضوع ثابت شده است که میکرو آران‌ای‌ ها برای چگونگی رشد و عملکرد موجودات زنده بسیار مهم هستند.

به لطف اکتشاف مهم آمبروس و راوکون و بسیاری از دانشمندانی که یافته‌های پیشین را به دست آورده‌اند، بعد جدیدی برای تنظیم ژن آشکار شده است. در حالی که پروتئین‌های موجود در هسته سلول به تنظیم رونویسی و پیرایش آران‌ای می‌پردازند، میکروآران‌ای‌ها انتقال و تخریب آران‌ای پیام‌رسان را در سیتوپلاسم کنترل می‌کنند. این لایه غیرمنتظره از تنظیم ژن پس از رونویسی در سراسر روند رشد حیوانات و در انواع سلول‌های بالغ اهمیت حیاتی دارد و برای زندگی پیچیده چندسلولی ضروری است.

درباره برندگان نوبل پزشکی ۲۰۲۴

ویکتور آمبروس

ویکتور آمبروس زیست‌شناس رشد اهل آمریکا در اول دسامبر سال ۱۹۵۳ در شهر هانوفر ایالت نیوهمپشر به دنیا آمد. او در سال ۱۹۷۵ مدرک کارشناسی زیست‌شناسی را از دانشگاه «ام‌آی‌تی»(MIT) دریافت کرد و در سال ۱۹۷۹ مقطع دکتری خود را در همین دانشگاه زیر نظر «دیوید بالتیمور»(David Baltimore) برنده جایزه نوبل به پایان رساند. آمبروس تحقیقات خود را در ام‌آی‌تی به عنوان اولین همکار فوق دکتری در آزمایشگاه «رابرت هورویتس»(Robert Horvitz) برنده جایزه نوبل ادامه داد. او در سال ۱۹۸۴ به عضویت هیئت علمی «دانشگاه هاروارد»(Harvard University) درآمد و در سال ۱۹۹۲ به «کالج دارتموث»(Dartmouth College) رفت. این دانشمند اکنون پژوهشگر دانشکده پزشکی «دانشگاه ماساچوست»(UMass) است.

گری راوکون

گری راوکون زیست‌شناس مولکولی اهل آمریکا در سال ۱۹۵۲ در شهر برکلی ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد. راوکون مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۹۷۳ از «دانشگاه کالیفرنیا برکلی»(UC Berkeley) دریافت کرد. او پژوهش مقطع دکتری خود را در دانشگاه هاروارد در آزمایشگاه «فردریک اوسوبل»(Frederick Ausubel) زیست‌شناس آمریکایی انجام داد. راوکون تحصیلات فوق دکتری خود را زیر نظر رابرت هورویتس در دانشگاه ام‌آی‌تی و «والتر گیلبرت»(Walter Gilbert) در دانشگاه هاروارد به پایان رساند. او در حال حاضر استاد ژنتیک «مدرسه پزشکی هاروارد»(Harvard Medical School) و «بیمارستان عمومی ماساچوست»(Mass General) است.

نوبل فیزیک ۲۰۲۴

اسامی برندگان جایزه نوبل فیزیک روز سه‌شنبه ۸ اکتبر (۱۷ مهر) در ساعت ۱۱:۴۵ صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی(ساعت ۱۳:۱۵ ظهر به وقت تهران) اعلام شد.

کمیته نوبل، جایزه نوبل فیزیک امسال را به «جان هاپفیلد»(John Hopfield) و «جفری هینتون»(Geoffrey Hinton) به پاس اکتشافات بنیادین و ابداعاتی که یادگیری ماشینی با شبکه عصبی مصنوعی را ممکن ساخت، اهدا کرد.

بیشتر بخوانید:

نوبل فیزیک ۲۰۲۴ به کاشفان الگوها در اطلاعات رسید

این دو دانشمند از فیزیک برای یافتن الگوهایی در اطلاعات استفاده کردند. آنها با استفاده از فیزیک شبکه‌های عصبی مصنوعی را آموزش دادند. دو برنده جایزه نوبل فیزیک امسال از ابزارهای فیزیک برای توسعه روش‌هایی استفاده کرده‌اند که پایه و اساس یادگیری ماشینی قدرتمند امروزی است. جان هاپفیلد یک تداعی معانی ایجاد کرد که می‌تواند تصاویر و انواع دیگر الگوها را در داده‌ها ذخیره و بازسازی کند. جفری هینتون روشی را ابداع کرد که می‌تواند به طور مستقل ویژگی‌ها را در داده‌ها پیدا کند و بنابراین کارهایی مانند شناسایی عناصر خاص در تصاویر را انجام دهد. دستاوردهای برندگان فیزیک امسال بر پایه‌های علم فیزیک استوار بوده است. آنها راه کاملا جدیدی را به ما نشان داده‌اند تا از رایانه‌ها برای گرفتن کمک و راهنمایی برای مقابله با بسیاری از چالش‌ها استفاده کنیم.

درباره برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۴

جان هاپفیلد

جان هاپفیلد در سال ۱۹۳۳ در ایالت شیکاگو آمریکا به دنیا آمد. او مدرک دکتری خود را در سال ۱۹۵۸ از «دانشگاه کرنل»(Cornell University) آمریکا دریافت کرد و در حال حاضر استاد «دانشگاه پرینستون»(Princeton University) آمریکاست.

جفری هینتون

جفری هینتون در سال ۱۹۴۷ درشهر لندن انگلستان به دنیا آمد. او مدرک دکتری خود را در سال ۱۹۷۸ از «دانشگاه ادینبرو»(University of Edinburgh) در انگلستان دریافت کرد و در حال حاضر استاد «دانشگاه تورنتو»(UToronto) در کاناداست.

نوبل شیمی ۲۰۲۴

اسامی برندگان جایزه نوبل شیمی روز چهارشنبه ۹ اکتبر(۱۸ مهر) در ساعت ۱۱:۴۵ صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی(ساعت ۱۳:۱۵ ظهر به وقت تهران) اعلام شد.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد، جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴ را به «دیوید بیکر»(David Baker) برای طراحی پروتئین محاسباتی و «دمیس حسابیس»(Demis Hassabis) و «جان جامپر»(John Jumper) برای پیش‌بینی ساختار پروتئین اهدا کرد.

بیشتر بخوانید:

برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۴ معرفی شدند

دیوید بیکر در سال ۲۰۰۳ موفق شد پروتئین جدیدی طراحی کند که شبیه به هیچ پروتئین دیگری نیست. این اولین قدم در کاری بود که فقط می‌توان آن را به عنوان یک پیشرفت فوق‌العاده توصیف کرد. گروه تحقیقاتی بیکر یکی پس از دیگری پروتئین‌های تخیلی تولید کردند، از جمله پروتئین‌هایی که می‌توان از آنها به عنوان دارو، واکسن، نانومواد و حسگرهای کوچک استفاده کرد. دیوید بیکر برنده جایزه نوبل شیمی امسال، اولین پروتئینی را ایجاد کرد که کاملاً با تمام پروتئین‌های شناخته شده موجود، متفاوت بود.

دیگر برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴، دمیس حسابیس و جان جامپر از مدل هوش مصنوعی «آلفافولد۲»(AlphaFold2) خود برای محاسبه ساختار تمام پروتئین‌های انسانی استفاده کردند. آنها همچنین ساختار تقریباً تمام ۲۰۰ میلیون پروتئینی را که محققان تاکنون هنگام نقشه‌برداری از موجودات زمین کشف کرده‌اند، پیش‌بینی کردند. شرکت «گوگل دیپ‌مایند»(Google DeepMind) نیز کد آلفافولد۲ را در دسترس عموم قرار داده است و همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. این مدل هوش مصنوعی به یک معدن طلا برای محققان تبدیل شده است. تا اکتبر ۲۰۲۴، بیش از دو میلیون نفر از ۱۹۰ کشور از آلفافولد۲ استفاده کرده بودند.

حسابیس و جامپر با موفقیت از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی ساختار تقریباً همه پروتئین‌های شناخته شده جهان استفاده کردند. محققان اکنون با آلفافولد۲ می‌توانند مقاومت آنتی بیوتیکی را بهتر درک کنند و تصاویری از آنزیم‌هایی ایجاد کنند که می‌توانند پلاستیک را تجزیه کنند.

درباره برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۴

دیوید بیکر

دیوید بیکر در سال ۱۹۶۲ در سیاتل آمریکا به دنیا آمد. او دارای مدرک دکتری از «دانشگاه کالیفرنیا برکلی»(UC Berkeley) و استاد «دانشگاه واشنگتن»(UW) است.

دمیس حسابیس

دمیس حسابیس در سال ۱۹۷۶ در لندن به دنیا آمد. او دارای مدرک دکتری از «کالج دانشگاهی لندن»(UCL) و در حال حاضر مدیرعامل گوگل دیپ‌مایند است.

جان جامپر

جان جامپر در سال ۱۹۸۵ در شهر لیتل راک آمریکا به دنیا آمد. او مدرک دکتری خود را در سال ۲۰۱۷ از «دانشگاه شیکاگو»(UChicago) دریافت کرده و در حال حاضر پژوهشگر ارشد گوگل دیپ‌مایند است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha