• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071915066
  • خبرنگار : 50040

رونق کشاورزی گیلان با گذر از کشت تک محصولی

رونق کشاورزی گیلان با گذر از کشت تک محصولی

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به رونق کشاورزی با پرورش کشت دوم راتون و گذر از کشت تک محصولی در همه شهرستان ها، گفت: پرورش راتون در سطح ۸۵ هزار هکتار با پیش بینی تولید ۸۰ هزار تن شلتوک انجام گرفته است.

صالح محمدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه کشت دوم در اراضی شالیزاری در نیمه دوم سال و پس از برداشت برنج توسط بهره برداران استان گیلان صورت می گیرد، اظهار کرد: کشت دوم منجر به تولید محصولات متنوع در اراضی کشاورزی شده و به عنوان یک فعالیت اقتصادی در نیمه دوم سال نقش بسزایی در اقتصاد خانوارهای روستایی و پایداری کشت اول و افزایش بهره وری زمین دارد.

وی با اشاره به اجرای کشت دوم در اراضی دارای زهکش، افزود: زراعت محصولات کشت دوم معمولا از شهریورماه و پس از برداشت برنج آغاز شده و محصولات متنوع شامل راتون، سبزیجات برگی و غده ای، نباتات علوفه ای، پاچ باقلا، باقلا برکت و... از تولیدات عمده کشت دوم در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری استان ۱۱۰ هزار هکتار در سال زراعی ۱۴۰۳ به کشت دوم محصولات زراعی اختصاص یافته است، گفت: این محصولات شامل راتون و سایر محصولات است.

محمدی با اشاره به آغاز پرورش راتون همزمان با برداشت برنج در همه شهرستان های استان، بیان کرد: بیشترین سطح پرورش راتون مربوط به شهرستان های رشت، صومعه سرا، آستانه اشرفیه و لاهیجان است و تاکنون پرورش راتون در سطح ۸۵ هزار هکتار با پیش بینی تولید ۸۰ هزار تن شلتوک و ارزش اقتصادی ۳۲۰۰ میلیارد تومان انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: کشت سایر محصولات نیز در سطح ۲۵ هزار هکتار در حال انجام است و انتظار می رود ۱۸۰ هزار تن انواع محصولات زراعی با ارزش اقتصادی بیش از ۳۶۰۰ میلیارد تومان حاصل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: می توان با توسعه کشت دوم ضمن خروج کشاورزی استان از سیستم تک محصولی، تولید بخشی از علوفه مورد نیاز استان را انجام داد و کاهش مصرف کودهای شیمیایی، افزایش حاصلخیزی خاک و گسترش میکروارگانیسم ها و بهبود ساختمان خاک، افزایش درآمد روستاییان، پایداری تولید کشت اول و... را رقم زد که در نهایت موجب افزایش بهره وری در این اراضی و رونق بخش کشاورزی استان می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha