• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403071914954
  • خبرنگار : 71567

توسط پژوهشگر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اجرا شد

پروژه طراحی و پیاده‌سازی یک مدل مکانی برای ارزیابی مقاومت ساختمان‌های شهری در مقابل زلزله

پروژه طراحی و پیاده‌سازی یک مدل مکانی برای ارزیابی مقاومت ساختمان‌های شهری در مقابل زلزله

پروژه طراحی و پیاده‌سازی یک مدل مکانی برای ارزیابی مقاومت ساختمان‌های شهری در مقابل زلزله در شرایط مختلف ریسک توسط یاسر ابراهیمیان قاجاری عضو هیئت علمی گروه مهندسی نقشه‌برداری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اجرا شد.

به گزارش ایسنا، ابراهیمیان در این زمینه گفت: با توجه به اینکه زلزله از رایج‌ترین بحران‌های طبیعی در سراسر دنیا به ویژه ایران می‌باشد، تاکنون تحقیقات بسیار زیادی در زمینه ارزیابی آسیب‌پذیری ساختمان‌ها در مقابل زلزله صورت پذیرفت. مشکل اساسی در مواجه با زلزله عدم آمادگی کامل در مقابله با آن‌ است که یکی از راهکارهای اساسی ایجاد این آمادگی، ارزیابی و آگاهی از مقاومت آنها در مقابل زلزله در سناریوها و شرایط مختلف ریسک می‌باشد.


عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران اظهار داشت: در این تحقیق با استفاده از نظرات کارشناسان زمین‌شناسی، سازه، زلزله، شهرسازی، پدافند غیرعامل و معماری، 8 معیار آسیب‌پذیری استخراج شد و متناسب با هر یک نقشه‌های معیار فازی تولید شد. همچنین از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی برای وزن دهی معیارها و برای ترکیب نقشه‌های معیار از عملگر ترکیب خطی وزن دار فازی استفاده شد. برای غیرفازی سازی نقشه‌های آسیب‌پذیری فازی و تولید نقشه آسیب‌پذیری در شرایط مختلف ریسک از عملگر میانگین وزنی مرتب شده (OWA) استفاده شد.


وی افزود: با تحلیل نتایج ارزیابی لرزه‌ای ساختمان‌های منطقه 6 تهران به عنوان مطالعه موردی در این تحقیق، این نتیجه حاصل شد که در خوش‌بینانه‌ترین سناریو 39 درصد ساختمان‌ها از آسیب پذیری کم و در بدبینانه ترین سناریو 49 درصد ساختمان‌ها از آسیب‌پذیری بالایی برخوردارند. برای ارزیابی مدل از تکنیک تحلیل حساسیت استفاده شد که نتایج حاصل از آن حاکی از ثبات قابل قبول نتایج مدل در سناریوهای مختلف و به عبارتی قابلیت اطمینان بالای نتایج مدل می‌باشد.


گفتنی است؛ علاوه بر اجرای علمی این طرح، مقاله‌ای با رتبه علمی پژوهشی در مجله علوم و فنون نقشه‌برداری نیز به چاپ رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha