• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403071814584
  • خبرنگار : 50204

کاهش ۳۴ درصدی کانون بیماری های دامی در استان مرکزی

کاهش ۳۴ درصدی کانون بیماری های دامی در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در ۶ ماهه اول امسال با افزایش بازدید و مراقبت از دامداری ها حدود ۳۴ درصد کاهش کانون بیماری های دامی در استان اتفاق افتاده است.

محمد فتاحی ۱۸ مهرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آگاه کردن مردم در خصوص خدمات دامپزشکی خدمت رسانی را بهتر و بیشتر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تامین بهداشت دام و حفظ سرمایه های دامی از وظایف ماست، گفت: شعار از مزرعه تا سفره در فرایندهای مختلف مد نظر دامپزشکی و تحت نظارت این اداره کل عملیاتی می شود تا مواد غذایی دامی به سلامت به بازار مصرف برسد.

فتاحی افزایش بهره وری را از مولفه های کمک به اقتصاد مقتدر در هر کشور دانست و با تاکید بر اینکه این مهم نیز در دایره وظایف دامپزشکی است، گفت: با توجه به رقابت های اقتصادی موجود در دنیا همه کشورها باید به درستی به تولید بپردازند و شعارهای هر ساله که توسط مقام معظم رهبری بیان می شود سالهاست که مرتبط با حوزه تولید هستند و دامپزشکی از جمله دستگاه هایی است که می تواند به تحقق این شعارها کمک کند.

وی کاهش خسارات ناشی از بیماری های دامی و جلوگیری از رشد آنها را از دیگر وظایف دامپزشکی عنوان کرد و گفت: اگر این بیماری ها رصد و مهار نشوند با تلفاتی که بواسطه مسری بودن ایجاد می کنند می توانند تلفات زیادی را در حوزه صنعت دامپروری ایجاد کنند.

فتاحی با اشاره به تاثیر پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام بر ارتقاء سلامت جامعه و اقدامات دامپزشکی در این حوزه گفت: اقدامات دامپزشکی در حوزه کنترل بیماری هایی که غالبا از دام به انسان منتقل می شود و می تواند مخاطرات زیادی را برای جوامع انسانی ایجاد کند بسیار تاثیرگذار است. یکی از نمونه های این انتقال، کرونا بود که از خفاش به انسان منتقل شد و هشداری که در حال حاضر توسط سازمان بهداشت جهانی داده می شود در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که اگر مثل کرونا به شکل پاندمی دربیاید و از انسان به انسان منتقل شود می تواند تلفات ۵۰ درصدی ایجاد کند در حالی که تلفات کرونا۱۰  درصدی بود.

وی با بیان اینکه پیشگیری از بیماری های ناشی از غذا دیگر وظیفه ماست و با نظارت هایی که در کشتارگاه ها به عنوان گلوگاهی که دام های بیمار در آنها شناسایی و از چرخه مصرف حذف می شوند، انجام می شود، این پیشگیری محقق می شود، افزود: نظارت بر سردخانه ها و فروشگاه ها توسط دامپزشکی کمک می کند که مسمومیت های ناشی از غذا در جامعه کنترل شود.

فتاحی در خصوص ورود محصولات دامی کشور به بازارهای جهانی گفت: صادرات تنها در صورت رعایت استانداردهای مد نظر دامپزشکی ممکن خواهد بود. در ۶ ماهه نخست امسال با اعمال نظارت ها توانستیم صادرات خوبی داشته باشیم.

وی درخصوص بحث پدافند غیرعامل و جلوگیری از تهدیدات زیستی، اظهار کرد: اکثر این تهدیدات ناشی از میکروب هایی است که از بیماری های مشترک منشاء می گیرند و علاوه بر بروز بیماری، تبعات اقتصادی ناشی از آن، امنیت روانی جامعه را نیز تهدید می کند و در ادامه این تهدیدات، ناامنی های اجتماعی ایجاد می شود. دامپزشکی با ارائه خدمات خود از این معضلات پیشگیری می کند.

فتاحی در ادامه با بیان اینکه دامپزشکی استان بیش از ۵۰ درصد تعهدات خود را در ۶ ماهه سال جاری محقق کرده و در پیشگیری و کاهش بیماری های دامی موفق بوده است گفت: در حوزه ارتقای سطح بهداشتی، ساختاری و مدیریتی واحدهای مرتبط با دامپزشکی اعم از دامداری ها، کشتارگاه ها، مراکز بسته بندی و ... اتفاقات خوبی افتاده و برخی واحدها توانسته اند کد IR بگیرند که از الزامات صادرات است.

وی کمبود نیرو را از جمله مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: سیاست کوچک شدن دولت به شکل کنونی اشتباه است. این کوچک شدن نباید به صورت یکسان برای همه دستگاه ها اتاق بیفتد چرا که در برخی دستگاه ها بازنشسته شدن نیروها و عدم امکان جذب نیروی جدید یا محدودیت جذب نیرو، مشکل در ارائه خدمات ایجاد می کند. درآمدهای پایین نیز عامل کاهش انگیزه است و در جذب نیرو نیز مشکل ایجاد می کند چراکه افراد به دلیل پایین بودن درآمدها تمایلی به همکاری با دامپزشکی نشان نمی دهند.

وی عدم بهره مندی دامپزشکی از بودجه سلامت را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: علیرغم مشکلات کمبود منابع مالی، بهره ای از بودجه سلامت کشور نداریم. پرداخت غرامت نیز به بیمه اجباری دام وابسته شده است ولی دامداران علیرغم اینکه بخشی از هزینه بیمه را دولت متقبل می شود، استقبال چندانی نمی کنند.

فتاحی با اشاره به تهدیدات موجود در استان گفت: همه ساله با مهاجرت پرندگان به تالاب میقان، بخصوص در فصول سرد خطر آنفلوآنزای فوق حاد در استان بیشتر می شود که با نظارت ها و پایش هایی که انجام می شود توانستیم این بیماری ها را کنترل کنیم. از طرفی، پرواربندی های بزرگی در برخی شهرهای استان همچون آوه و داوودآباد هست که در محدوده شهر واقع شده اند و غالبا پروانه ندارند یا پروانه های آنها کاربرد خود را از دست داده و مراوداتی که با استان های پرخطر بیماری مثل قم دارند، در برخی موارد باعث انتقال بیماری به استان می شود بویژه اینکه در اکثر موارد دام ها بدون اخذ مجوز حمل می شوند، البته با افزایش اقدامات انجام شده تا بحال مشکل خاصی ایجاد نشده است.

وی افزود: در ۶ ماهه اول امسال با افزایش بازدید و مراقبت از دامداری ها حدود ۳۴ درصد کاهش کانون بیماری های دامی در استان اتفاق افتاده است. در این مدت ۵ میلیون و ۱۲۲ هزار راس واکسیناسیون انجام شده است که ۴۴ درصد رشد در این حوزه انجام شده است.

فتاحی از افزایش ۳۱ درصدی جوجه ریزی، افزایش ۳۸ درصدی واکسیناسیون طیور، افزایش ۵۸ درصدی کشتار مرغ و افزایش ۵۷ درصدی مقدار گوشت استحصالی مرغ در این مدت خبر داد و گفت: تعداد کشتار دام ۱۵ درصد و گوشت قرمز استحصالی ۹ درصد کاهش داشته است. بیماری های زنبور عسل نیز کاهش داشته است. خوراک آماده ماهی نیز ۳۶ درصد افزایش صادرات داشته است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۱۲۰ هزار کیلوگرم فراورده غیربهداشتی ضبط شده است که افزایش ۴ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است، گفت: ۱۳۱ مورد تخلفات در ۶ ماهه اول سال معرفی به مراجع قضایی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز گفت: امسال چهار میلیون و ۵۷۵ هزار دوز تزریق واکسن تزریق شده و ۹۲۰۰ پایش و مراقبت در روستاهای اطراف تالاب و سایر شهرستان ها انجام شده است. ۱۰ هزار و ۸۰۰ نمونه برداری هم انجام شده که خوشبختانه در ۶ ماهه نخست این بیماری را در استان شاهد نبودیم.

وی اظهار کرد: ۳۱۳ قلم دارو در استان مرکزی تولید می شود و واکسن های دامی نیز تقریبا به تمامی در کشور تولید می شود. در حوزه واکسن های طیور وابسته هستیم که با اقدامات سازمان دامپزشکی و موسسه رازی تولید این واکسن ها توسط شرکت های دانش بنیان پیگیری می شود.

حجت الله نیرومند رئیس نظام دامپزشکی استان مرکزی نیز گفت: نظام دامپزشکی متولی صدور پروانه ها با رعایت قانون و سیاست های ابلاغی سازمان نظام دامپزشکی است.

وی با بیان اینکه تعداد اعضای نظام ۸۱۱ نفر است افزود: سه درمانگاه اختصاصی و ۲۳ درمانگاه عمومی و مراکز واکسیناسیون وابسته به این درمانگاه ها در استان فعال است و دو مرکز فروش واکسن مستقل نیز در استان فعال است.

نیرومند اظهار کرد: در یکسال اخیر ۳۰ مورد صدور و تمدید پروانه داشتیم. ۹ مورد تمدید پروانه فعالیت همکار و ۳۲ مورد صدور و تمدید پروانه داروخانه انجام شده است.

به گفته وی، استان مرکزی ۵ آزمایشگاه فعال در عرصه دامپزشکی دارد و دو بیمارستان دامپزشکی نیز در استان فعال است.

حجت‌الاسلام بادران، نماینده ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نیز گفت: نظارت بر ذبح شرعی در ۱۹ کشتارگاه استان انجام می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha