• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403071814461
  • خبرنگار : 50300

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان عنوان کرد

تعطیلی مراکز علمی کاربردی و کاهش سهم آموزش مهارتی در کشور

تعطیلی مراکز علمی کاربردی و کاهش سهم آموزش مهارتی در کشور

ایسنا/خوزستان سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به مصوبات و تصمیمات حذف مراکز علمی کاربردی، گفت: این تصمیمات باعث کاهش سهم آموزش مهارتی در کشور شد. 

کیانوش بهرهی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، ۱۸ مهرماه به مناسبت سی و سومین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی، در سال ۱۳۷۳ بر اساس بررسی و سنجش آموزش عالی کشور، برای تامین نیاز تخصصی مهارتی کشور ایجاد شد و سال ۱۳۷۵ اولین پذیرش ۲۵ هزار دانشجو کار خود را آغاز کرد و با وجود فراز و فرودهای بسیار زیاد مورد استقبال قرار گرفت. 

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: راه اندازی دانشگاه جامع علمی کاربردی به دلیل احساس نوعی خلا در آموزش عالی کشور و تامین نیاز مهارتی بود. نام دانشگاه علمی کاربردی ابتدا با عنوان دانشگاه جامع تکنولوژی آغاز به کار کرد و سپس تبدیل به دانشگاه جامع علمی کاربردی شد. هدف اصلی این دانشگاه تربیت نیروی متخصص با درک اهمیت مهارت آموزی است‌.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: در دانشگاه، علاوه بر تربیت ماهر، ذهنیت دانشجو نیز اصلاح و تفکر کارآفرینی نهادینه می شود.  

ضرورت توسعه آموزش‌های مهارتی

بهرهی با اشاره به یکی از معضلات کشور و استان، بیان کرد: با توجه به وجود معضل اشتغال در کشور، اگر قرار است مشکل اشتغال رفع شود، باید نظام آموزشی بتواند نیروی متخصص و مورد نیاز بازار کار و کارآفرین تربیت کند. متاسفانه به طور متوسط ۱۶ درصد نظام آموزشی تنها در رشته های مهارت آموزی  ارائه می شود درحالیکه طبق برنامه ششم توسعه، حداقل باید ۳۰ درصد از آموزش ها مهارتی باشد. همچنین در برنامه توسعه هفتم، باید ۴۰ درصد آموزش ها مهارتی باشند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: دانشگاه علمی کاربردی در کنار دانشگاه ملی مهارت (فنی و حرفه ای سابق) اکنون، به عنوان بزرگترین دانشگاه مهارت آموزی کشور مطرح است. این دو دانشگاه توانسته‌اند سهم ۱۶ درصد از آموزش عالی را محقق کنند.

تعطیلی مراکز علمی کاربردی و کاهش سهم آموزش مهارتی

وی با اشاره به اصلاحات آموزش علی در سال ۹۶، تصریح کرد: در گذشته، به دلیل تقاضای بالای دانشجو، یک هزار و ۷۵ مرکز علمی کاربردی وجود داشت اما با تغییر رویکرد و اصلاحات سیستم آموزشی، در سال ۹۶ و بر اساس مصوبه اداری استخدامی، ناچارا ۳۰۸ مرکز دولتی علمی کاربردی در سطح کشور و ۱۳ مرکز در استان خوزستان حذف شدند. 

بهرهی بیان کرد: در ادامه در سال ۱۴۰۱، مراکز علمی کاربردی دادگستری و سال گذشته مرکز شهرداری، هلال احمر و جهاد دانشگاهی متوقف و تعطیل شدند و بر این اساس، بهمن ماه سال گذشته این مراکز هیچ دانشجویی جذب نکردند. البته برخی مراکز در سطح کشور، مجددا فعالیت خود را از سر گرفتند. 

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان عنوان کرد: این مصوبات و تصمیمات باعث کاهش سهم آموزش مهارتی در کشور شد. درحالی که چاره ای جز ایجاد رشته های جدید و مراکز جدید نداریم چون دانشگاه ما تقاضامحور و شغل محور است و رشته ها بر اساس نیاز بازار کار تدوین می شوند.

غربالگری و بررسی سالانه رشته های دانشگاه علمی کاربردی

وی افزود: تفاوت دانشگاه علمی کاربردی با دیگر دانشگاه‌ها این است که پذیرش علمی کاربردی یک بار مصرف است؛ به این معنا که سالانه وضعیت پذیرش رشته‌ها بررسی می‌شوند و اگر پذیرش خوب باشد و نیاز بازار کار را رفع کند، مجددا ارائه می شوند. 

 بهرهی گفت: در سه سال گذشته، اقدامات موثری برای توسعه نظام مهارتی صورت گرفت. اولین اقدام، تنظیم سند آمایش آموزش عالی مهارت کشور و استخراج الگوی توسعه متوازن و تدوین برنامه چهار ساله توسعه آموزش مهارتی بر اساس ظرفیت هر استان است.

وی با اشاره به بررسی و غربالگری مداوم رشته های تحصیلی، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱، حدود ۸ هزار و ۸۷۵ کد رشته محل ارائه می شد، در حالیکه امسال به ۴ هزار و ۴۰۹ کد رشته کاهش یافت. حذف این رشته ها به دلیل بررسی و غربالگری مداوم است.

ایجاد برنامه تضمین اشتغال از برنامه‌های دانشگاه

 سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: ایجاد برنامه تضمین اشتغال یکی از برنامه های دانشگاه است؛ متاسفانه، ۴۳ درصد از افراد بیکار جامعه فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و شاید یکی از علت ها این بوده که به نیاز بازار کار توجه نشده است. 

بهرهی افزود: خوشبختانه ۷۳ درصد از دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی، مشکل اشتغال ندارند چون رشته‌های دانشگاه جدید و بر اساس نیاز جامعه و بازار کار ارائه می شوند و بخش زیادی از درس های ارائه شده به صورت عملی و کارورزی هستند. از سویی نیز بخشی از فارغ التحصیلان شاغل بوده اند و برای ارتقای شغلی به دانشگاه ما مراجعه کرده اند.

وی ادامه داد: اما برای ۲۷ درصد بیکار چند برنامه وجود دارد؛ به این منظور، ایجاد مرکز یا رشته جدید با تضمین اشتغال خواهد بود. از سویی راه اندازی مراکز علمی کاربردی موظف به راه اندازی مرکز کاریابی شغلی و نوآوری و کارآفرینی هستند. از سویی از ظرفیت وام های خود اشتغالی هم استفاده می شود. سال گذشته، برای  ۱۶۶ نفر از فارغ التحصیلان، ۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون وام خود اشتغالی ارائه شد. 

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان بیان کرد: در حال حاضر، دانشگاه علمی کاربردی استان دارای، ۱۸ مرکز علمی کاربردی با ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجو است. 

توسعه فعالیت‌های پژوهشی و فناوری در دو سال اخیر

بهرهی گفت: فعالیتهای پژوهشی و فناوری در دو سال اخیر توسعه یافته است و مجوز شش مرکز جدید نوآوری کسب شد. همچنین مجوز راه اندازی، ۵ مرکز جدید نیز در حوزه های سلامت، گردشگری، لوله، خدمات شهری و صنایع وابسته صادر شد.

 وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی دانشجویی، ادامه داد: در حوزه فرهنگی و دانشجویی، ۱۰ کانون مشاوره ای دانشجویی راه اندازی شد. همچنین در پرداخت تسهیلات دانشجویی، شاهد رشد ۴۰ درصدی پرداخت وام بودیم.

بهرهی با اشاره به موافقت وزارت علوم با راه اندازی اولین مرکز علمی کاربردی پتروشیمی کشور، گفت: این مرکز ظرفیت بین المللی سازی دارد. همچنین به دنبال راه اندازی هاب منطقه ای تربیت تکنسین هستیم. 

وی با اشاره به جذب ۱۱۶ مدرس، گفت: امسال ۷۳۸  نفر در فراخوان جذب مدرس ثبت نام کردند که از این تعداد ۲۰۷ نفر جذب خواهند شد. همچنین در پذیرش  دانشجو، امسال ۸ هزار و ۹۳۸ طرفیت در ۱۴۰ کد رشته وجود دارد. خوشبختانه، تاکنون روند جذب دانشجو کاهشی نبوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha