• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071814372
  • خبرنگار : 50042

رسوب یک میلیون تنی برنج وارداتی در بازار

رسوب یک میلیون تنی برنج وارداتی در بازار

ایسنا/گیلان نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفت: میزان نیاز واردات ما ۵۰۰ یا ۷۰۰ هزار تن است اما واردکنندگان یک میلیون و ۷۷۰ هزار تن برنج وارد کردند که یک میلیون تن همچنان در بازار مانده است، با این حساب نباید امسال واردات برنج انجام گیرد.

ابراهیم نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص واردات برنج، اظهار کرد: اخیرا واردکنندگان برنج که نام خود را انجمن تولیدکننده برنج گذاشتند نامه‌ای به آقای عارف معاون اول رئیس جمهور نوشته‌اند مبنی بر اینکه در ۴ ماه منتهی به برداشت یعنی در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان ممنوعیت وارادات برنج داریم که درخواستی مبنی بر لغو این ممنوعیت داشته‌اند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی افزود: در واقع برنج «هاشمی» که مرغوب‌ترین برنجی است که اکنون در کارخانجات برنجکوبی گیلان و مازندران داریم و کیلویی ۸۰ هزار تومان است، انجمن تولیدکنندگان برنج همین برنج را بسته بندی می‌کنند و کیلویی ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسانند و متاسفانه به هیچ وجه نظارتی توسط صمت، جهاد کشاورزی، تعزیرات صورت نمی‌گیرد تا حداقل مبلغ خریداری شده از کشاورز را با مبلغ عرضه تطبیق دهند.

وی گفت: واردکنندگان برای واردات ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان دریاف می‌کنند، قیمت برنجی که از هند و پاکستان خریداری می‌کنند کمتر از یک دلار است، اما در کشور از کیلویی ۵۵ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان می‌فروشند و بیش از ۱۰۰ درصد سود می‌کنند چون عوارض ورودی و ارزش افزوده برای برنج نزدیک به صفر است و سود کلانی می‌کنند اما هیچ نظارتی بر آنها نیست.

نجفی بیان کرد: با پیگیری‌هایی که کردیم و جلسه‌ای که با دکتر نوری، وزیر جهادکشاورزی داشتیم بعد از ۴۵ سال از پیروزی انقلاب، امسال اولین سالی است که برنج با کیفیت هاشمی در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی به ارزش ۹۸ هزار و ۸۸۰ تومان قیمت‌گذاری شد که تاکنون سابقه نداشته است.

نماینده مردم آستانه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: راهکارهایی برای حل این موضوع در نظر گرفتیم، از این پس واردکنندگان برنج باید به ازای یک کیلو وارد کردن برنج، یک کیلو برنج داخلی خریداری کنند؛ همچنین مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان در جدول شماره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ با عنوان تنظیم بازار محصولات کشاورزی پیش بینی شده که این مبلغ باید به عنوان یارانه سود در اختیار بانک‌های عامل قرار گیرد، تا بتوانیم به تشکیلات خصوصی و تعاونی‌ها تسهیلات پرداخت کنیم و آنها بتوانند برنج را بر اساس قیمت‌گذاری شورا خریداری کنند.

وی ادامه داد: در ماده ۳۶ قانون الحاق بخشی از مقررات مالی دولت، به صراحت آمده بانک مرکزی موظف است یک خط اعتباری مستقل از طریق بانک‌های عامل ایجاد کند و تسهیلات پرداخت کند تا تشکیلات خصوصی و تعاونی‌ها خرید تضمینی محصولات کشاورزی را انجام دهند.

نماینده مردم آستانه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز نامه‌ای خطاب به آقای عارف معاون اول رئیس جمهور تنظیم می‌کنیم مبنی بر اینکه به هیچ وجه تحت جوسازی واردکنندگان قرار نگیرند و واردات در سال‌جاری بخاطر رسوبی که در سال ۱۴۰۱ داشتیم، انجام نشود. میزان نیاز واردات ما ۵۰۰ یا ۷۰۰ هزار تن است اما واردکنندگان یک میلیون و ۷۷۰ هزار تن برنج وارد کردند که یک میلیون تن همچنان در بازار مانده است، با این حساب نباید امسال واردات برنج انجام گیرد.

نجفی گفت: به دنبال این هستیم که ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در واردات برنج حذف شود و به تالار دوم ارزی برود تا به این صورت واردات برنج با ارز آزاد انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha