• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071814346
  • منبع : نمایندگی گیلان

در آستانه روز جهانی استاندارد؛

استاندارد به دنبال مطالبه گری مصرف کننده است

استاندارد به دنبال مطالبه گری مصرف کننده است

ایسنا/گیلان مدیرکل استاندارد گیلان با اشاره به اینکه استاندارد، ضامن امنیت و سلامت مردم است گفت: ترویج و فرهنگ سازی استاندارد، معرف فواید و بانی آشنایی مردم با حقوق مصرف کننده است؛ در واقع هدف اصلی ما با ترویج و فرهنگ سازی، بهبود مستمر و مطالبه گری مصرف کننده است.

مجتبی معصوم نژاد امروز ۱۸ مهرماه در جلسه ترویج و فرهنگ‌سازی استاندارد، سیاست گذاری و هدف اداره کل استاندارد گیلان از مشارکت بخشی اصحاب قلم و رسانه را، نقش آفرینی بخش خصوصی و اصحاب رسانه برشمرد و گفت: مهم ترین هدف ترویج، کمک گرفتن از ظرفیت های بیرون از سازمان برای ترویج اهداف و بازنگری دستورالعمل ها است.

مدیرکل استاندارد گیلان با شرح دستورالعمل ترویج و فرهنگ سازی سازمان ملی استاندارد و با اشاره به، به روزرسانی مصوبات سازمان در سال ۱۴۰۲ به اهمیت بُعد فرهنگ سازی پرداخت و بیان کرد: مجموعه اقدامات موثر می تواند شامل اطلاع رسانی، انتشار و گسترش دانش و فرهنگ استاندارد در میان اقشار مختلف مردم با هدف آگاه نمودن در خصوص مشخصات و اطلاعات مربوط به استانداردهای کالا و خدمات باشد و این مهم، تعیین کننده فواید استاندارد و آشنایی مردم با حقوق مصرف کننده از کانال های فرهنگی و اجتماعی است؛ در واقع هدف اصلی سازمان استاندارد با ترویج و فرهنگ سازی، بهبود مستمر و مطالبه گری مصرف کننده است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که در نهایت سازمان با ترویج و فرهنگ سازی به چه نقطه ای می رسد اظهار کرد: سازمان به دنبال ایجاد مطالبه گری عمومی است؛ در همین راستا اداره کل استاندارد گیلان علاوه بر استانداردسازی کالا به استاندارد سازی خدمات هم پرداخته است و معتقدیم اگر قرار است مصرف کننده و دریافت کننده خدمات به قضاوت بنشیند نخست باید اشراف کافی به حقوق خود داشته باشد.

مدیرکل استاندارد گیلان با بیان اهمیت جایگاه جامعه هدف مطالبه گران و مروجین برای سازمان افزود: مروجین اشخاص حقیقی و حقوقی ای هستند که در برنامه های ترویجی حضور پررنگ دارند؛ سال تحصیلی گذشته تلاش کردیم سفیران استاندارد در حوزه دانش آموزی هم داشته باشیم و برای این جامعه هدف محتوای آموزشی در سطوح ملی تولید شده است که در نتیجه دانش آموزان مستعد و مروج فرهنگ استاندارد، شناسایی می شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مطالبه گری در سطوح مختلف انجام می‌شود تا کودکان ما حقوق خود را بشناسند و مطالبه کنند و پی گیر باشند بیان کرد: اولویت ها و راهبردهای ما در مجموعه استاندارد بر اساس بهبود وضعیت است؛ نتیجه برنامه ترویجی را اطمینان بخشی و رونق کسب و کار می دانیم و تولیدکنندگان و اصناف نباید استانداردسازی را مزاحمت تلقی کنند چون این راهبرد در میان مدت و بلند مدت به نفع تولیدکنندگان و ذینفعان است. اولویت ما برنامه های تشویقی است چون فرهنگ سازی با نگاه قهری انجام نمی‌شود و بر این باوریم که نیاز نیست ترویج فرهنگ استاندارد با تهدید انجام شود.

وی در ادامه افزود: سازمان، هدف بزرگی در دستورالعمل ترویج دارد؛ استانداردسازی و مطالبه گری در سطوح دانش آموزی عامه مردم و اصناف، کمک کننده به ارتقا ارزش خدمات و کالایی است که سازمان به عنوان مجموعه حاکمیتی در اختیار مردم قرار می دهد و مردم زمانی احساس امنیت و رفاه اجتماعی دارند که نسبت به فعالیت هایی که انجام می شود دانش داشته باشند و اگر کم کاری ای صورت گرفته باشد باید بدانند که خارج از چارچوب قانون نبوده و یا انتظار شخصی است که آن کالا و یا خدمت با کیفیت تر باشد.

معصوم نژاد با اشاره به ضرورت ترویج و فرهنگ سازی در استاندارد گفت: باید در این بخش از ظرفیت ترویج استفاده کنیم و مردم نسبت به موضوع استاندارد که ضامن امنیت و سلامت مردم است آگاه تر شوند تا با توجه به انتظارات مردم، استاندارد به روزرسانی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha