• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403071814211
  • خبرنگار : 71282

از ارسال ترشی انبه تا سوزن‌دوزی زنان بلوچ با شبکه ارتباطی پست

از ارسال ترشی انبه تا سوزن‌دوزی زنان بلوچ با شبکه ارتباطی پست

مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت پست ایران با بیان اینکه امروز گرایش اکثر مردم برای استفاده از خریدهای اینترنتی رو به افزایش است،‌ توسعه و پیشرفت صنعت پست را مستلزم توسعه حوزه فناوری، شبکه‌های زیرساختی و حمل و نقل فرودگاهی دانست.

به گزارش ایسنا، مهدی مقصودی به مناسبت روز جهانی پست در یک گفت‌وگوی رادیویی درباره تاثیر خدمات پستی بر کسب و کارها و نقش پست در توسعه گردشگری و تولید محصولات فرهنگی سخن گفت.

وی اظهار کرد: وظیفه اصلی شرکت ملی پست به لحاظ حاکمیتی،‌ ایجاد خدمات پستی در تمام عرصه جغرافیایی کشور است و هم هموطنان و شهروندان این امکان برایشان فراهم است که حتی در نقاط روستایی به خدمات پستی دسترسی داشته باشند به نحوی که هیچ نقطه‌ای در ایران نیست که شبکه مویرگی توزیع پست به آن دسترسی نداشته باشد.

وی ادامه داد: کانال ارتباطی پست این ظرفیت را دارد که در بحث توسعه گردشگری و صنایع دستی به عنوان یک صنعت مکمل و توانمند نقش خوبی ایفا کند و وزارت صمت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید روی این مساله همراهی و مشارکت داشته باشند تا اتفاقات خوبی شکل بگیرد.

مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت پست ایران با اشاره به تاثیر ارتباطات پستی بر خرید و فروش اینترنتی اظهار کرد: حدود ۴ ماه قبل در شهرستان خاش، یکسری مرسوله پستی دیدیم که فرستنده آنها یک خانم بود و ایشان تحصیلات کارآفرینی داشت و از طریق سکوهای موجود که کار خرید و فروش اینترنتی در آنها در حال انجام است مجموعه ای از تولیدات سوزن دوزی زنان خانه دار بومی را جمع آوری کرده و به دست متقاضیان و مشتریان می رساند و سفارش‌های گرفته شده به تدریج افزایش یافته بود.

مقصودی افزود: در میرجاوه نیز معلمی را دیدیم که ازطریق ارسال پک‌های ویژه ترشی انبه اشتغالزایی می کرد و تولیدات زنان خانه‌دار منطقه را به فروش می رساند.

از ارسال ترشی انبه تا سوزن‌دوزی زنان بلوچ با شبکه ارتباطی پست

توسعه صنعت پست مستلزم توسعه زیرساختها در کشور 

مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت پست ایران با بیان اینکه اگر می‌خواهیم صنعت پست پیشرفته‌ای داشته باشیم باید به سمت توسعه زیرساختها برویم، افزود: مجموعه پست و اپراتورهای دولتی این ظرفیت را دارد که همزمان با ورود کاربران و اپراتورهای پستی وارد فضای رقابتی شوند. آن چیزی که امروز موجب توسعه می‌شود،‌ ایجاد فضای رقابتی سالم است و شرکتهایی مثل آمازون و علی بابا کسب و کارشان در حوزه پست و لجستیک است و ما در کشورمان کم کم شاهد این رشد و شکوفایی هستیم.

وی متذکر شد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در حوزه استفاده از فناورهای جدید به منظور ایجاد تسهیلات بیشتر برای مشتریان در حال شکل‌گیری است و امروز شبکه مویرگی پست عامل مؤثری در توسعه اقتصادی است که می‌تواند با ایجاد بستری امن و گسترده برای ارائه انواع خدمات،‌ روند توزیع و مبادله اسناد و مرسولات را شتاب بیشتری ببخشد.

خرید اینترنتی بعد از کرونا از یک نیاز فانتزی به نیاز ضروری تبدیل شد

مقصودی در ادامه این گفت‌وگو درباره واگذاری وظایف شرکت ملی پست به بخش خصوصی توضیح داد: در حال حاضر کشور آمریکا یک مجموعه پست دولتی دارد و مدلی که در بخش پست آمریکاست به عنوان یک اپراتور دولتی هنوز فعال است و بعد از ارتش، بزرگترین ناوگان خودرویی را دارد.بحث ارسال خرید اینترنتی ظرفیت بالایی دارد و بعد از اپیدمی کرونا می‌توان گفت که خرید اینترنتی از یک نیاز فانتزی به یک نیاز ضروری تبدیل شده است و شرکتهایی که در پست و لجتسک کار می‌کنند نیازها را به خوبی شناسایی کرده‌اند و مردم به جای آنکه وقت بگذارند و خرید کنند از طریق پست خدمات مورد نیازشان را دریافت می‌کنند.

از ارسال ترشی انبه تا سوزن‌دوزی زنان بلوچ با شبکه ارتباطی پست

مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت پست ایران تصریح کرد: بخش پست کشور شامل رگولاتوری که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و اپراتور دولتی و چند اپراتور خصوصی است که توانسته‌اند وارد صحنه رقابت شوند و طبعا برای فضای رقابتی شاخص قیمت، کیفیت،‌تنوع و تسهیلات مهم است.اگر فضای رقابتی سالم توسط حوزه رگولاتوری و اپراتورها شکل بگیرد،شاهد شکوفایی بخش پست کشور خواهد شد.

محدودیت ارسال سوغات و کالاهایی که جنبه تجاری دارد

به گفته مقصودی، در حال حاضر گرایش اکثر مردم برای استفاده از خریدهای اینترنتی رو به افزایش است و با توجه به پر شدن ظرفیت نیاز به توسعه زیرساخت داریم.توسعه صنعت پست مستلزم توسعه حوزه فناوری، شبکه‌های زیرساختی و حمل و نقل فرودگاهی است.

وی در پایان درباره ورود شرکت ملی پست به بازار کشورهای دیگر گفت:شرکت ملی پست عضو اتحادیه جهانی پست است و عملا ارتباط ما با همه کشورها برقرار است ولی ارسال محصولاتی که جنبه سوغات دارد یا نمونه کالاست،محدودیت دارد زیرا اگر جنبه تجاری پیدا کند مشمول قوانین گمرک می شود و بحث دیگر پرداخت‌هایی است که در خرید اینترنتی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha