• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1403071814173
  • خبرنگار : 71533

در حاشیه جلسه دولت

هشدار وزیر ارتباطات درباره فیلترشکن‌ها

هشدار وزیر ارتباطات درباره فیلترشکن‌ها

وزیر ارتباطات گفت: به طور متوسط حدود دو سوم از مشترکان همراه از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند که بسیاری از آن‌ها از مجاری غیررسمی در اختیار قرار می‌گیرد و باعث می‌شود این گوشی‌ها یا سیستم‌ها به عنوان بستری برای حمله به زیرساخت‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، ستار هاشمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع فیلترینگ مطالبه عمومی است و از ابتدا هم این موضوع را پیگیری کرده‌ایم و در دستور کار جدی ما قرار دارد.

وی افزود: ما با تمام توان و انرژی برای گشایش در این زمینه موضوع را دنبال می‌کنیم و از ابتدا کارگروه‌های ویژه در این زمینه تشکیل دادیم و خودم هم در آن‌ها حضور داشتم.

وزیر ارتباطات یادآور شد: در آینده نزدیک به جمع‌بندی مناسبی می‌رسیم و اخبار خوبی را در این زمینه به مردم اعلام می‌کنیم.

هاشمی بیان کرد: ما نیز به وضعیت موجود نقد داریم و درباره محدودیت‌های ایجاد شده با ادله مختلف باور داریم باید در این محدودیت‌ها تغییر نگرش و نگاه اتفاق بیفتد و به‌روز آوری شود.

هاشمی ادامه داد: یکی از دلایل مربوط به امنیت سایبری است. به روایت آمار در گزارش‌هایی که منتشر شده به طور متوسط حدود دو سوم از مشترکان همراه از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند که بسیاری از آن‌ها از مجاری غیررسمی در اختیار قرار می‌گیرد و باعث می‌شود این گوشی‌ها یا سیستم‌ها به عنوان بستری برای حمله به زیرساخت‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد که آسیب جدی به امنیت سایبری است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: استفاده از فیلترشکن‌ها هزینه مالی به سبد خانوارها اضافه کند و گردش مالی غیرشفافی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از این اقتصاد غیرشفاف از جیب دولت خارج شده است و به جای اینکه برای توسعه زیرساخت استفاده شود وارد بازار غیرشفاف می‌شود.

هاشمی یادآور شد: از باب فرهنگی، فرزندان ما در معرض انواع و اقسام محتواها قرار گرفته‌اند که نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. در محتوایی که قبل از ۱۴۰۱ و فضای محدودسازی وجود داشت چنین چیزی را شاهد نبودیم.

وی گفت: از نظر فرهنگی کارکرد این بحث زیرسوال است. کیفیت شبکه نیز متاثر از آن شده و عملاً مردم نیز از کیفیت گلایه‌هایی داشته باشند که به حق است. باید زیرساخت‌های ارتباطی را ارتقاء دهیم. با اجماع و وفاق و تعامل می‌توان این گشایش را ایجاد کرد و کیفیت اینترنت را به صورت مشخص بالا برد.

وزیر ارتباطات درباره وابستگی‌های نسبی فروشندگان فیلترشکن‌ها تصریح کرد: کارهای امنیتی و اطلاعاتی در این خصوص انجام شده است اما به دلایل متعدد شاید خیلی راهگشا نباشد. در کوتاه‌مدت ممکن است کمک‌کننده باشد اما در طولانی‌مدت راهگشا نیست.

هاشمی افزود: اگر بر گردش مالی فروش فیلترشکن که در داخل کشور اتفاق می‌افتد تمرکز کنید، این مبالغ به سمت رمزارزی می‌رود و عملاً امکان پایش وجود ندارد. اگر در بحث‌های مرتبط با فیلترینگ و گشایش‌های آن به عنوان مطالبه عمومی و وعده دولت می‌گوییم شتابزده عمل نکنیم به همین دلیل است، چون اقدامات شتابزده ممکن است ما را به اهداف مشخص نرساند.

وی درباره بررسی میزان مصرف مردم و اینکه عده‌ای اعتقاد دارند بسته‌ها زودتر از موعد به اتمام می‌رسد، گفت: این گزارش‌ها را از مردم به صورت مستقیم و نمایندگان مردم دریافت کرده‌ایم و بر مبنای آن به تیم جدیدی که در سازمان تنظیم مقررات مستقر شده‌اند، دو ماموریت مشخص داده‌ایم؛ اول بررسی میزان مصرف اینترنت و واقعی بودن آن است که باید به پایش جدی منجر شود.

هاشمی ادامه داد: ماموریت دیگر هم بحث‌های مربوط به پوشش و کیفیت اینترنت در روستاهاست. گزارش‌های اولیه استخراج شده و امیدواریم در بازه زمانی کوتاه‌مدت نشست رسانه‌ای با حضور رسانه‌ها باشیم.

وزیر ارتباطات درباره وضعیت صنعت فضایی نیز اظهار کرد: در بحث صنعت ماهواره‌ای و فضایی و توسعه ماهواره‌ها با جدیت بیشتر موضوع را دنبال خواهیم کرد. به رئیس سازمان فضایی ماموریت دادیم با نگاهی که در دولت گذشته موضوع را دنبال کردند در این مسیر همراه ما باشند. آقای سالاریه از نظر تخصصی و دانشی جزو چهره‌های برتر کشور است از این رو در ادامه مسیر ابقا شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha