• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403071814058
  • خبرنگار : 50136

مدیرکل میراث فرهنگی استان خبرداد

ثبت ملی ۲ یادمان دفاع مقدس در آذربایجان‌غربی

ثبت ملی ۲ یادمان دفاع مقدس در آذربایجان‌غربی

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی از ثبت ملی دو یادمان دفاع مقدس در شورای ثبت وزارت‌خانه میراث فرهنگی خبر داد.

مرتضی صفری اظهار کرد: مکان رویداد بمباران شیمیایی« رشه‌هرمه» در سردشت و یادمان محل شهادت شهید محمد بروجردی در سه‌راهی محمدیار_ نقده از جمله یادمان‌های دفاع مقدس هستند که در جلسه اخیر شورای ثبت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی افزود:«رش‌هرمه» روستایی از توابع بخش مرکزی سردشت و در نزدیکی‌های مرز ایران و عراق در استان آذربایجان‌غربی بوده که در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب غرب سردشت واقع شده است، در شمال روستا و چسبیده به آن قبرستان تاریخی به ابعاد ۱۵۰ در ۱۸۰ متر وجود دارد که محل اصابت یکی از بمب‌های شیمیایی عراق قرار دارد.

وی افزود: این روستا در روز هفتم تیر ۱۳۶۶، پس از شهر سردشت مورد حمله بمباران شیمیایی قرار گرفت که منجر به شهید شدن ۹ نفر از اهالی این روستا از جمله چهار فرزند خردسال و کودک و همسر قادر مولان پور شد.

صفری گفت: یادمان محل شهادت شهید محمد بروجردی در سه‌راهی محمدیار_نقده نیز به‌مناسبت گرامیداشت این شهید بزرگوار ایجاد شده است که اول خرداد ۱۳۶۲، وقتی برای استقرار تیپ ویژه شهدا راهی مهاباد بود در ساعت ۱۲ ظهر بر اثر انفجار مین در یکی از جاده‌های فرعی جاده مهاباد-نقده(منتهی به روستای شیخ معروف) به شهادت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: شهید بروجردی در راه‌انداری و سازماندهی پیشمرگان مسلمان کرد نقش اساسی ایفا و در جهت امنیت منطقه در ابعاد مختلف تلاش کرد و توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی سرلوحه فعالیت‌های این شهید بزرگوار بود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی، وی تصریح کرد: تاکنون ۶ آثار ثبتی استان مرتبط با میراث دفاع مقدس شامل محوطه عملیاتی نصر ۷ در «بولفت» و «دوپازا» سردشت، محل شهادت شهیدان مهدی و مجید ذین‌الدین در سردشت، محل شهادت شهید امینی در مهاباد دهستان موکریان، یادمان شهدای تمرچین پیرانشهر، گلزار شهدای اشنویه و گلزار شهدای پلدشت در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha