• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403071814055
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه علم و صنعت خبر داد

اختصاص گرنت ویژه دانشجویان برای اولین بار/ تعریف ۱۰ گرنت پژوهشی به اساتید

اختصاص گرنت ویژه دانشجویان برای اولین بار/ تعریف ۱۰ گرنت پژوهشی به اساتید

رئیس دانشگاه علم و صنعت از اختصاص گرنت ویژه دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی برای اولین بار خبر داد و گفت: بر این اساس دانشجویان تحصیلات تکمیلی که رساله های خود را در راستای تحقیقات میدانی، آزمایشگاهی و کارهای اولیه قرار دهند به صورت ویژه گرنت‌هایی را به منظور خرید مواد و تجهیزات به طور مستقیم دریافت خواهند کرد.

داوودی یونسیان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب گزارشی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری این دانشگاه ارائه داد و گفت: دانشگاه علم و صنعت ایران، از گذشته تاکنون بر پایه ارتباطات صنعتی تاسیس شده و بنیه صنعتی دارد. بر این اساس، اساتید و دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند، ناخودآگاه با صنعت عجین می‌شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران، در سال گذشته بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان با صنایع مختلف قرارداد پژوهشی امضا کرد و بر این اساس، این دانشگاه رتبه اول میزان قراردادهای صنعتی و همچنین مقام نخست سرانه مقالات منتشر شده در مجلات نمایه شده بین‌المللی کل دانشگاه‌های کشور را دارد.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران یادآور شد: این دانشگاه سه دانشکده را در دل خود دارد که در نوع خود در خاورمیانه و حتی در آسیا بی‌نظیر است که عبارتند از: دانشکده‌های «مهندسی راه‌آهن»، «مهندسی خودرو» و «مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت». هر یک از این دانشکده‌ها، ماموریت‌های ویژه‌ای دارند و به طور مستقیم با صنعت کار می‌کنند و موسس این دانشکده‌ها هم صنعت است.

یونسیان در ادامه گفت: موسس دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و این دانشکده، بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت دارد. دانشکده مهندسی خودرو و پیشرفت نیز این ویژگی را دارند.

وی یادآور شد: دانشگاه علم و صنعت ایران، به دانشگاهی حمل و نقلی معروف است و به این موضوع، ویژه پرداخته می‌شود. علاوه بر این، مهندسی ماهواره و فناوری‌های مرتبط با آن، از دیگر حوزه‌های فعالیت این دانشگاه بوده و بیش از ۲۵ سال است که این دانشگاه در حوزه ماهواره می‌درخشد.

یونسیان تاکید کرد: در حوزه فناوری‌های عصبی- که مرتبط با رشته مهندسی برق و مهندسی پزشکی می‌باشد- نیز محصولات کاربردی زیادی توسط دانشگاه علم و صنعت ایران ساخته شده است. همچنین فعالیت در حوزه کامپوزیت (مهندسی مکانیک و مهندسی ساختمان)، اندازه‌گیری سیالات نفت و گاز، مهندسی مواد و متالوژی، مهندسی پتروشیمی، پلیمر، ازدیاد برداشت میادین نفتی، سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، ساخت توربین‌های مختلف (اعم از طراحی و ساخت توربین‌های گازی)، از دیگر حوزه‌های موفق فعالیت این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: اولین مهندس تحصیل کرده دانشگاهی در ایران در سال ۱۳۱۱ -یعنی دو سال قبل از تاسیس دانشگاه تهران- در دانشگاه علم و صنعت ایران در رشته الکتروماشین دانش‌آموخته شده است. یونسیان از برنامه اردوی تفریحی و زیارتی برای دانشجویان دوره کارشناسی در دانشگاه علم و صنعت خبر داد و افزود: برای امسال، ما حدود ۲۴ مهرماه، اردویی هزار نفری به مشهد مقدس را خواهیم داشت و این دانشجویان، به مدت سه روز در مشهد مقدس حضور خواهند داشت.

این استاد دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار کرد: یکی از معضلات ما در آموزش دانشجویان، تاخیر در آغاز سال تحصیلی دانشجویان جدیدالورود است که طی سه سال اخیر در دانشگاه‌ها رایج شده است و باید این معضل در کشور، به نوعی رفع شود.

وی ادامه داد: ما در دانشگاه علم و صنعت ایران، برای جبران عقب‌افتادگی درسی دانشجویان، تعداد کلاس‌های دانشجویان در هفته را افزایش داده‌ایم ضمن آنکه از ظرفیت کلاس‌های مجازی نیز برای حل تمرین و رفع اشکال استفاده می‌شود.

*فعالیت در حوزه طراحی پلتفورم و موتور خودرو

وی به مهمترین فعالیت های پیش روی  دانشگاه علم و صنعت در حوزه خودرو اشاره کرد و گفت: این دانشگاه در حوزه خودرو روی دو مبحث اصلی یعنی پلتفرم که همان استخوان بندی و سازه اصلی خودرو است و موتور کار می کند. در بخش پلتفرم یک سری تجهیزات قوای محرکه قرار می دهد. به طوریکه توانستیم در یک پروژه ملی یک پلتفرم ملی خودرو را طراحی کنیم و نمونه ای از این پلتفرم نیز ساخته شد.

یونسیان خاطر نشان کرد: در بخش موتور خودروها نیز محققین زیادی در دانشگاه در مهندسی معکوس بعضا طراحی و انتقال فناوری روی موتور کار می کنند و  حداقل ۶ نفر از اساتید برجسته دانشگاه در این حوزه پژوهش را انجام می دهند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: تا کنون در حوزه خودرو آنچه را که به نام دانشگاه باشد و موتوری را به نام این دانشگاه طراحی کنیم هنوز اتفاق نیفتاده است. اما دانشگاه ما در ساخت و طراحی موتورهای ملی دخالت جدی داشته  و عمدتا کارهای فنی این موتورها در این دانشگاه انجام شده است.

یونسیان ادامه داد: دانشگاه علم و صنعت در سال جاری چهار محور اصلی را برای فعالیت های خود تعریف کرده است که حوزه اول آن به پژوهش مرتبط است. بر اساس آن ما ۱۰ نوع گرنت پژوهشی را طراحی نمودیم و تمامی گرندها که هدف گیری آن با موضوع خاصی صورت گرفته عملیاتی شده است.

یونسیان تاکید کرد: در واقع پژوهش دارای سه ضلع اصلی یعنی پژوهشگر یا محقق، تجهیزات، ادوات آزمایشگاهی و نیروی انسانی می باشد. بنابراین ما در هر سه حوزه برنامه های ویژه ای در دانشگاه علم و صنعت طراحی کردیم.

* اختصاص ۱۰ گرنت پژوهشی

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تجهیزات پژوهشی سه نوع گرنت را به اساتید دانشگاه اختصاص دادیم و اعضای هیات علمی جدید الاستخدام به صورت جداگانه گرنت ویژه ای را برای تجهیز آزمایشگاه ها و کارهای تحقیقاتی خود دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه به تمامی اساتید دانشگاه گرنت دیگری تحت عنوان گرنت تجهیزاتی در نظر گرفتیم.

یونسیان افزود: ما همچنین گرنت دیگری به دانشکده های دانشگاه به منظور تعمیر و تجهیز ابزار تحقیقاتی دانشکده ها تخصیص دادیم. ضمن اینکه گرنت دیگری را به آزمایشگاه مرکزی دانشگاه که تجهیزات ویژه ای در آن مستقر است، اختصاص دادیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: ما برای اولین بار گرنتی را برای دانشجویان دانشگاه اختصاص می دهیم، بر این اساس دانشجویان تحصیلات تکمیلی که رساله های خود را در راستای تحقیقات میدانی، آزمایشگاهی و کارهای اولیه قرار دهند به صورت ویژه گرنت هایی را به منظور خرید مواد و تجهیزات به طور مستقیم دریافت خواهند کرد. مبلغ این گرنت ۱۰ میلیون تومان برای دانشجویان دکتری و پنج میلیون تومان نیز برای دانشجویان کارشناسی ارشد است که از امسال اجرایی می شود.

این استاد دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: یکی دیگر از گرنت های دانشگاه با هدف تامین و تربیت نیروی انسانی با کیفیت تخصیص داده می شود. این گرنت در قالب پسا دکتری و سرباز نخبه در نظر گرفته شده است که ما به دهک های اول تا سوم دانشگاه پرداخت خواهیم کرد تا دانشگاه با پرداخت هزینه آنها از این افراد به عنوان دستیار پژوهشی پذیرش کند.

یونسیان یادآور شد: یکی از گرنت های مرسوم دانشگاه که از گذشته نیز وجود داشته می باشد, در نیمه اول سال به تمامی اساتید دانشگاه پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت در حوزه تعداد مقالات علمی در بین دانشگاه های صنعتی طی سه سال اخیر رتبه اول را کسب کرد، گفت: امسال نیز این دانشگاه در تعداد مقالات نمایه شده در نشریات بین المللی رتبه نخست را از آن خود کرد، ضمن اینکه در حوزه ارتباط با صنعت، تعداد و حجم قراردادهای صنعتی دانشگاه علم و صنعت در سال گذشته رتبه اول کشور را به دست آورد. امسال نیز پیش بینی می کنیم این اتفاق بیفتد. بنابراین دانشگاه علم و صنعت همواره در دو بال اصلی پژوهش می درخشد.

*جایگاه دانشگاه علم و صنعت در رتبه بندی های جهانی

رئیس دانشگاه علم و صنعت همچنین به علل افت رتبه برخی دانشگاه های کشور در رتبه بندی های جهانی اشاره کرد و گفت: دانشگاه علم و صنعت بر اساس برنامه راهبردی خود چهار رتبه بندی را دنبال می کند که یکی از این رتبه بندی ها تایمز است که جدیدترین رتبه بندی آن طی چند روز آینده اعلام خواهد شد. ما در این رتبه بندی طی سه سال متوالی ارتقاء رتبه داشتیم به طوریکه از رتبه ۶۰۰ تا ۸۰۰ به زیر ۶۰۰ رسیدیم و این رتبه بندی در سال گذشته دانشگاه علم و صنعت را بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار داده است.

یونسیان تاکید کرد: در رتبه بندی دیگری که مد نظر دانشگاه علم و صنعت است رتبه بندی QS می باشد. در این رتبه بندی نیز طی سه سال گذشته ارتقاء رتبه داشتیم و امروزه در این رتبه بندی نیز رتبه ۴۳۰ را به دست آوردیم و در رتبه بندی سوم یا لایدن نیز که بیشتر پژوهش محور است، توانستیم جایگاه ۴۰۰ دانشگاه اول جهان قرار بگیریم.

وی افزود: چهارمین رتبه بندی جهان اسلام یا رتبه بندی ISE که شاخص های منطقه ای و جهانی ارزیابی را مد نظر قرار می دهد، توانستیم در بین دانشگاه های صنعتی بین سه دانشگاه اول قرار گرفتیم و رتبه بندی جدید این پایگاه نیز تا دو سه ماه آینده اعلام خواهد شد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت همچنین تاکید کرد: وزارت علوم پنج دانشگاه را بطور ویژه و ۱۳ دانشگاه را بطور خاص هدفگذاری نموده است تا در بین رتبه های زیر ۲۰۰ یا ۱۰۰ دانشگاه جهان قرار بگیرند که دانشگاه علم و صنعت نیز در بین این دانشگاه ها قرار دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه یک سری مواردی در رتبه بندی های جهانی امتیاز دارد اما ایران به دلیل ویژگی های خود، شاید نتواند در برخی قواعد امتیازهای ویژه را کسب کند. در نتیجه در رتبه بندی ها افت پیدا می کند.

یونسیان تاکید کرد: جوایز بین المللی یکی دیگر از آیتم هایی است که در رتبه بندی های جهانی اهمیت دارد. این جوایز نوبل یا برخی دیگر هستند توسط اساتید، دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان آن دانشگاه کسب می کنند، ما نیز باید در این حیطه فعال تر ورود کنیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت افزود:  یکی از مشکلاتی که باعث می شود رتبه بندی های جهانی وضعیت ایران مورد توجه قرار نگیرد بحث مربوط به فارغ التحصیلان است. در واقع بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور ما که در خارج از کشور حضور دارند در صورت کسب جایزه یا موفقیت به دانشگاه های مادر آنها استناد نمی شود. ما نیازمند تاسیس یک نهاد یا سازمانی هستیم که بطور ویژه این افراد را ردیابی و ارتباط را با افراد شاخص علمی جهان حفظ کند. چرا که در رتبه بندی ها این موارد را نیز مد نظر قرار می دهند.

وی همچنین ادامه داد: بحث بورسیه برای دانشجویان امر جذابی است. دانشگاه علم و صنعت نیز با توجه به اینکه سبقه صنعتی دارد به این امر بطور ویژه توجه می کند. بر این اساس ما جزو اولین دانشگاه هایی بودیم که سال گذشته دوباره بورسیه ای که در گذشته وجود داشت و متوقف شده بود را احیاء کردیم و توانستیم حدود ۱۵۰ دانشجو در دوره کارشناسی ارشد بورسیه کردیم.

به گفته وی، در دوره کارشناسی نیز امسال ما دو برنامه جدی برای بورسیه دانشجویان داریم، یکی از این برنامه ها بورسیه صنعت دانشجویان است که برخی از صنایع با توجه به نیازمندی های خود در برخی از رشته ها اعلام نیاز و پس از مصاحبه دانشجویان را بورسیه می کنند. در این بورسیه دانشجو از همان ابتدای تحصیل حقوق دریافت می کند و اغلب این دانشجویان پس از فارغ التحصیلی جذب صنعت می شوند و بالغ بر ۱۰۰ نفر بورسیه شدند.

*۱۵ دانشجو بورس دانش شدند

این استاد دانشگاه علم و صنعت همچنین تاکید کرد: بورس دوم بورسیه دانش است که بنیاد ملی نخبگان در یک سری از رشته ها که مورد نیاز کشور شامل برخی رشته های علوم پایه و مهندسی سرمایه گذاری می کند. بر این اساس اگر دانشجویان نخبه این رشته ها را انتخاب کنند در طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی مورد حمایت قرار می گیرند. البته این بورسیه هنوز چندان در دانشگاه ها نهادینه نشده است و امسال حدود ۱۵ نفر از دانشجویان علم و صنعت بورس دانش می شوند.

این استاد دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: ما در چند سطح می‌توانیم در دانشگاه علم و صنعت ارتباطات خارجی داشته باشیم و بسیاری از سطوح ارتباطی ما به صورت مستقل و خارج از تاثیر مناسبات سیاسی کشور اتفاق می‌افتد. اگر چه در یک سطح دانشگاه‌ها می‌توانند به صورت سازمانی و ارگانیک ارتباطات علمی خارجی برگزار کنند. البته این سطح از ارتباطات می‌تواند متاثر از روابط ما با تعاملات بین‌المللی باشد اما در یک سطح دیگر اساتید و دانشجویان ما به صورت شبکه‌ای با دانشگاه‌های خارجی ارتباط برقرار می‌کنند و این امر متاثر از روابط سیاسی کشورها نیست و حتی بسیار مستحکم‌تر برقرار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد از مقالات اساتید ما با همکاری اساتید خارجی نوشته می‌شود، گفت: در دانشگاه علم و صنعت سه یا چهار قرارداد بین‌المللی داریم که استادان ما این پروژه‌ها را با همکاری اساتید دانشگاه‌های دیگر انجام می‌دهند. بطورکلی ما با حدود ۴۰ دانشگاه خارج از کشور همکاری‌هایی در قالب‌های مختلف اعم از تبادل دانشجو و یک سری پروژه‌های مشترک انجام می‌دهیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت همچنین خاطرنشان کرد: این دانشگاه با توجه به ماهیت صنعتی خود درگیر فعالیت‌های صنعتی هستند و اغلب دانش آموختگان این دانشگاه پس از فارغ التحصیلی جذب صنایع کشور می شوند و کمتر به فکر مهاجرت هستند و درصد مهاجرت در دانشگاه‌های ما در مقایسه با سایر دانشگاه‌های صنعتی کمتر است.

*دانشجویی با پرونده های سیاسی و امنیتی نداریم

دکتر یونسیان همچنین تاکید کرد: در دولت جدید بحث وفاق مطرح است که البته این امر بطور ذاتی در دانشگاه علم و صنعت وجود داشت و ما دانشجویانی دارای مشکل که اخراج شده باشند نداریم و شاید یک یا دو مورد از دانشجویان دارای پرونده‌های انضباطی هستند که دلایل آن سیاسی یا امنیتی نیست.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه انجمن‌های علمی در دانشگاه ما بسیار فعال هستند و مدال‌های زیادی در جشنواره‌های مختلف کسب کردند. رویکرد ما تقویت این انجمن‌ها است و حتی طی دو یا سه ماه گذشته چندین انجمن در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی و رباتیک اضافه شدند و حتی دو گروه از انجمن‌های ما در مسابقات جهانی رباتیک موفق به کسب رتبه شدند.

وی همچنین از تشکیل انجمن‌های صنفی در دانشگاه‌های علم و صنعت خبر داد و گفت: طی این چند ماه که در دانشگاه مسئولیت گرفته‌ام این انجمن‌ها احیاء شدند و انتخابات انجمن‌ها برگزار شد. بطور کلی هر اندازه ما به فضای نشاط دانشجویی توجه بیشتری داشته باشیم بطور غیر مستقیم در بالا بردن انگیزه‌ها و میزان یادگیری دانشجویان اثرگذار می‌شود و برنامه‌های متنوعی در این حوزه تدارک دیده‌ایم که یکی از این برنامه‌ها بحث سرآمدان دانشجویی می‌باشد و ما حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دانشجو را در سه گروه طلایی، نقره‌ای و برنزی مورد حمایت قرار می‌دهیم. البته این سرآمدان در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و ورزشی و از تسهیلات رایگان نظیر استفاده از اماکن ورزشی، تفریحی دانشگاه، اینترنت، خرید کتاب، شرکت در کارگاه‌ها به عنوان دستیار فناوری و ... استفاده خواهند کرد. دانشگاه علم و صنعت شاید تنها دانشگاهی باشد که چنین برنامه‌ها را در سطح گسترده و متنوع برای دانشجویان در نظر گرفته است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha