• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071713843
  • منبع : نمایندگی گیلان

مدیر مرکز حفظ ذخائر ژنتیکی اسب کاسپین گیلان:

قدیمی‌ترین نژاد اسب جهان در معرض انقراض است

قدیمی‌ترین نژاد اسب جهان در معرض انقراض است

ایسنا/گیلان معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و مدیر مرکز حفظ ذخائر ژنتیکی اسب کاسپین گیلان با اشاره به در معرض انقراض بودن قدیمی‌ترین نژاد اسب جهان، گفت: با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد نژادهای اسب ایرانی، مطرح شدن موضوع صادرات آن‌ها شناسایی، حفظ و ثبت اسب‌های کاسپین ضروری است.

دکتر هوشنگ دهقان‌زاده، سخنران  وبینار مجموعه سخنرانی‌های علمی ۱۴۰۳ مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی، اظهار کرد: پایش، شناسایی، ثبت جمعیت‌ها، نژادها، دام و طیور بومی هر کشور ضرورتی انکارناپذیر است.

وی ادامه داد: اسب کاسپین اسبی کوتاه قد و زیبای ایرانی است که به خطه شمال و جنگل‌های حاشیه خزر تعلق دارد که از نژادهای پایه اسب و ذخیره ژنتیکی بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود.

دهقان‌زاده تصریح کرد: اسب کاسپین قدیمی‌ترین اسب خونگرم دنیاست که درحال حاضر تعداد کمی از آن در ایران و دنیا وجود داشته و یک نژاد در معرض خطر انقراض است.

وی گفت: در حال حاضر مجتمع تحقیقات، آموزش و حفظ ذخائر ژنتیکی اسب کاسپین در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان؛ تنها مجتمع تحقیقاتی اسب کاسپین در ایران است که اسب‌های آن ارزش جهانی داشته و خط‌های خونی متنوع از این‌ نژاد را دارد.

دهقان‌زاده تأکید کرد: در این مجموعه اقداماتی با مشارکت موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در راستای احیاء و حفظ این ذخیره ژنتیکی ارزشمند جهانی در حال انجام است.

وی افزود: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان در همکاری با انجمن حفاظت از اسب کاسپین نسبت به میکروچیپ گذاری، داده برداری، ثبت مشخصات، شناسایی اسب‌ها، نمونه برداری اسب های کاسپین در ۳ نسخه اقدام می‌کند که یکی در اختیار انجمن، یک نسخه در اختیار موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و یک نسخه به مالک اسب داده می شود.

دهقان زاده تصریح کرد: انجمن حفاظت از اسب کاسپین نیز با توجه به تفاهم نامه با موسسه تحقیقات علوم دامی کشور نسبت به شناسایی و ثبت ملی اسب‌ها و ثبت در تبارنامه بین المللی اسب کاسپین اقدام کرده است.

وی از جمله فعالیت های انجمن حفاظت از اسب کاسپین را تدوین طرح ثبت اسب کاسپین در فهرست ملی میراث ناملموس کشور برشمرد و گفت: آغاز پروسه ثبت اسب کاسپین در فهرست میراث جهانی، کسب ۲ کرسی در انجمن بین المللی اسب کاسپین و فعالیت های علمی و تحقیقاتی مختلف است.

همچنین در این وبینار محمدجواد دهقان، مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین نیز با ابراز امیدواری نسبت به ادامه و افزایش همکاری با مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی برای حفظ ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین، اظهار کرد: اسب کاسپین که یک میراث ملی است و بیش از ۵۰ سال از کشف آن می گذرد وضعیت خوبی ندارد.

دهقان افزود: طی ۶ سال اخیر که انجمن فعالیت داشت و بخش بیشتر آن در زمان همه گیری کرونا انجام شد توانستیم فعالیت‌های بین المللی را از طریق فضای مجازی رو به جلو ببریم که  در این مسیر مجموعه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان تاثیرگذار بودند.

وی افزود: انتظار می‌رود برگزاری مباحث علمی این چنینی ادامه پیدا کرده و توجه ارگان‌های مرتبط به موضوع با اهمیت این نژاد اصیل اسب ایرانی جلب شود.

دهقان افزود: هرچند این نژاد در حال حاضر اهمیت اقتصادی ندارد، اما اهمیت فرهنگی و بُعد بین المللی که با حفظ این نژاد برای توسعه و رونق کشور می تواند داشته باشد بالاست‌.

به گزارش ایسنا، انجمن حفاظت از اسب کاسپین این وبینار با حضور اعضای هیئت علمی موسسات علمی و تحقیقاتی سراسر کشور برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha