• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403071713834
  • خبرنگار : 71983

مهمترین علت قطعی برق از نگاه مردم

مهمترین علت قطعی برق از نگاه مردم

بیش از ۵۰ درصد شهروندان بر این باورند که «مدیریت نامناسب منابع» مهمترین علت قطعی برق است اما ۱۹.۷ درصد شهروندان می‌گویند قطعی برق ناشی از افزایش مصرف و عدم صرفه‌جویی یا به تعبیر دقیق‌تر، رعایت الگوی مصرف است.

به گزارش ایسنا، بر اساس نتایج نظرسنجی شهریور ماه «مرکز افکارسنجی سرمایه» که در گستره کشوری و با رعایت استانداردهای علمی انجام شده، ۸۹.۹ درصد شهروندان اعلام کرده‌اند که در فصل تابستان ۱۴۰۳ قطعی برق را تجربه کرده‌اند و ۱۰.۱ درصدِ پاسخگویان به این پیمایش هم گفته‌اند که هرگز با قطعی برق مواجه نبوده‌اند.
از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی درباره مهمترین علت قطعی برق سؤال شد و ۵۰.۳ درصدشان از «مدیریت نامناسب منابع» به‌عنوان عامل اصلی قطعی برق نام بردند و ۱۹.۷ درصد از عدم مصرف بهینه. ۱۶.۸ درصد پاسخگویان «کمبود تولید برق» به‌دلیل «کمبود نیروگاه در کشور» را عامل بی برقی عنوان کردند، ۳.۸ درصد گفتند مشکل از عدم تأمین خوراک یا همان سوخت نیروگاه‌هاست و نظر ۳.۱ درصد پاسخگویان هم این بوده که مشکلات فنی و نگهداری چالش اصلی در این حوزه است؛ ۶.۳ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم در این خصوص اظهار بی اطلاعی کرده و به این سؤال پاسخ نداده‌اند.
۶۶.۷ درصد شهروندانی که تابستان گذشته با قطعی برق مواجه بودند، در پاسخ به این سؤال که چقدر این موضوع به کسب و کار آنها لطمه زده یا خللی در آن به وجود آورده، گفته‌اند به میزان بسیار زیادی شاهد اختلال در کسب و کار مردم در منطقه زندگی خود بوده‌اند.
۲۸.۷ درصد گزینه کم و خیلی کم را در پاسخ به این پرسش انتخاب کردند و ۲.۴ درصد هم گفتند که اصلاً اختلالی در کسب و کار مردم به دلیل قطعی برق در منطقه خود مشاهده نکرده‌اند. 
از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی پرسیده شد چقدر خرابکاری‌های انسانی مثل سرقت کابل‌ها را در قطعی برق اثرگذار می‌دانند که ۶۰.۵ درصدشان گفتند زیاد و خیلی زیاد و ۳۷.۴ درصد پاسخگویان هم سهم این رویداد را در قطعی برق اندک دانستند.
بر اساس یافته‌های دیگر این پیمایش ملی، ۵۰.۵ درصد مردم افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر (باد و خورشید) را مهمترین راهکارِ جلوگیری از قطعی برق می‌دانند و ۲۲.۶ درصد نیز توسعه نیروگاه‌های دولتی را با درآمد حاصل از واقعی‌سازی قیمت برق.
۱۱.۱ درصد شهروندان بر این باورند که با جریمه و مهار مشترکین پرمصرف می‌توان قطعی برق را مدیریت کرد و ۵.۴ درصد چاره کار را در توسعه نیروگاه‌های خصوصی با نرخ آزاد می‌دانند و ۴.۶ درصد نیز گفته‌اند مشکل قطعی برق را می‌شود با اعطای یارانه برای جایگزینی وسایل پرمصرف که دوران استفاده از آنها در دنیا به‌سرآمده، حل کرد.
۷۶.۷ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در حل مشکل برق را زیاد و خیلی زیاد و در مقابل ۲۰.۵ درصد هم تأثیر آن را خیلی کم و کم دانسته‌‎اند.
از شهروندان سؤال شد که آیا با واقعی‌شدن قیمت برق در ازای پایداری آن و حل معضل قطعی برق مواقفند که ۲۳ درصدشان پاسخ مثبت دادند و ۳۵.۷ درصد هم گفتند که به هیچ وجه حاضر به پرداخت هزینه واقعی برق نیستند؛ حتی به بهای برخورداری مستمر از آن!
وقتی نظر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی درباره قیمت فعلی برق سؤال شد، ۳۵.۶ درصدشان معتقد بودند که نرخ برق در کشورمان ارزان و حتی خیلی ارزان است اما به اعتقاد ۶۴.۴ درصد شهروندان، برق به بهای گران و حتی بسیار گران عرضه می‌شود.
بر اساس یافته‌های این پیمایش، ۱۱ درصد مردم پیش‌بینی کرده‌اند که سال آینده قطعی برق نخواهیم داشت و ۵۴.۹ درصد بر خلاف گروه اول بر این باور بودند که قطعی برق در سال آینده بیشتر از امسال خواهد بود؛ البته ۱۲.۵ درصد پاسخگویان بر این باور بودند که تابستان ۱۴۰۴ قطعی برق کمتری نسبت به تابستانی که پشت‌سر گذاشتیم مواجه خواهیم بود و به اعتقاد ۱۸.۸ درصد دیگر تغییری در این روند به وجود نخواهد آمد. 
از نظر جنسیت، ۵۱ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی که در گسترده کشوری انجام شده، آقا و ۴۹درصد خانم بودند که تحصیلات ۵۴.۵درصدشان از زیردیپلم تا پیش‌دانشگاهی بود و ۴۵درصد تحصیلات دانشگاهی و ۰.۵دهم درصدشان هم تحصیلات حوزوی داشتند.
در خصوص رده‌ی سنی نیز ۱۰.۳ درصد پاسخ‌دهندگان را جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال تشکیل می‌دادند و ۷۷.۲ درصد بین ۲۶ تا ۵۵ سال قرار داشتند و ۱۲.۵ درصد هم افراد بالای ۵۶سال بودند.  
از نکات جالب توجه در یافته‌های نظرسنجی مذکور، ارتباط معنادار بین تحصیلات بالای شرکت‌کنندگان با رعایت الگوی مصرف از سوی آنها بوده و در تناسب جنسیت هم زنان اعلام کرده‌اند که بیش از مردان در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کنند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha