• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1403071713629
  • خبرنگار : 50673

گسترش چتر سلامت در جزایر هرمزگان

گسترش چتر سلامت در جزایر هرمزگان

ایسنا/هرمزگان رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، وضعیت بهداشت و درمان و اقدامات انجام شده توسط این دانشگاه در جزایر استان هرمزگان را تشریح کرد.

دکتر غلامعلی جاودان رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان امروز سه شنبه ۱۷ مهرماه، با اشاره به اینکه استان هرمزگان دارای ۹ جزیره مسکونی است، افزود: وجود این جزایر در استان هرمزگان بسیار حائز اهمیت است و نباید از توسعه بهداشت و درمان در آن‌ها غافل شویم.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همواره در تلاش بوده است تا با فراهم کردن امکانات پزشکی و بهداشتی در جزایر استان، در جهت ارتقا سلامت جامعه و توسعه جزایر گام بردارد.

 جاودان در بیان امکانات بهداشتی موجود در جزیره قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس، گفت: این جزیره با جمعیتی حدود ۱۸۰هزارنفر، دارای ۱۵ مرکز خدمات جامع سلامت، ۱۳ پایگاه بهداشتی، ۳۷ خانه بهداشت، سه پایگاه مراقبت مرزی، مرکز آموزش بهورزی و مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری است. کلیه خدمات بهداشتی از مراقبت‌های اولیه بهداشتی در خانه‌های بهداشت تا خدمات درمان سطح یک در مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین مراقبت کشتی‌ها و پروازهای خارجی ورودی به قشم در این جزیره انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: شروع برنامه پزشک خانواده از دی‌ماه ۱۴۰۱ در شهر قشم انجام شد که یک مرکز و یک پایگاه بهداشتی در بهار ۱۴۰۳ همراه با تجهیزات و تامین نیروی انسانی به منظور ارائه خدمات در برنامه پزشک خانواده شهری اضافه شد.

وی با اشاره به ارائه خدمات درمانی در جزیره قشم، اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز MRI با اعتباری حدود یک هزار میلیارد ریال در جزیره قشم برای اولین بار، از اقدامات شاخص در حوزه درمان بیماران بوده است و از جمله تجهیزات مهم بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم می‌توان به دستگاه پیشرفته ام آر آی، رادیولوژی، سی تی اسکن، سونوگرافی، ماموگرافی، تست ورزش، اکوکاردیوگرافی،  آزمایشگاه تخصصی، چهار اتاق عمل تخصصی فعال و بلوک زایمان با اتاق‌های اختصاصی LDR اشاره کرد.

جاودان ضمن بیان اینکه بیمارستان قشم تعداد ۱۲۸ تخت فعال دارد، عنوان کرد: در حال حاضر ۴۱ پزشک متخصص و ۳۹۰ نفر پرسنل در این بیمارستان مشغول به خدمت هستند و بخش‌های فعال آن شامل بخش جراحی، داخلی، اطفال، سی سی یو، زنان و زایمان، آی سی یو، اتاق عمل، بلوک زایمان، دیالیز، تالاسمی، اورژانس و داروخانه است.

این مقام مسئول اظهار کرد: جزیره ابوموسی با جمعیتی حدود ۳۰۰۰ نفر دارای یک خانه بهداشت، یک پایگاه سلامت، یک مرکز شهری روستایی و یک بیمارستان است. بیمارستان پارس ابوموسی دارای تجهیزات سی تی اسکن و بخش‌های اورژانس، جراحی، زنان و زایمان، اطفال و داخلی است.

وی ادامه داد: جزیره کیش هم با جمعیتی بیش از ۵۰هزار نفر دارای یک مرکز خدمات جامع سلامت شهری، یک مرکز شهری روستایی، ۴ پایگاه سلامت، ۲ پایگاه مراقبت مرزی و یک مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری است. بیمارستان کیش نیز متعلق به بخش خصوصی و دارای امکاناتی ازجمله MRI و بخش‌های مختلف شامل ICU، CCU، NICU، بستری، اطفال، زایمان، تنفسی، بیماری‌های خاص، اتاق عمل، اورژانس، آزمایشگاه، تصویربرداری، آندوسکوپی و کولونوسکوپی است.

 جاودان با بیان اینکه جزیره هرمز با جمعیتی حدود ۷۰۰۰ نفر، دارای یک مرکز خدمات جامع سلامت شهری و یک پایگاه سلامت است، افزود: در مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی این جزیره با حضور چهار پزشک و سایر کادر بهداشت و درمان، خدمات پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، زایمان، آزمایشگاه، رادیولوژی، دارویی، اورژانسی و مراقبت‌های اولیه بهداشتی ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطر نشان کرد: سایر جزایر دارای سکنه خلیج فارس شامل جزایر لاوان، هنگام، تنب بزرگ، هندورابی و لارک نیز باتوجه به میزان جمعیت، دارای خانه بهداشت یا مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی هستند و به مردم خدمت می‌دهند.

وی در پایان یادآور شد: باوجود آمبولانس‌های اورژانس دریایی در جزایر قشم، هرمز و ابوموسی و بالگرد اورژانس هوایی سپاه، انتقال بیماران از جزایر به سرزمین اصلی به سرعت انجام و روند درمان آن‌ها در مرکز استان یا سایر شهرستان‌ها پیگیری می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha