• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403071713419
  • خبرنگار : 50598

معاون وزیر صمت عنوان کرد:

ضرورت برنامه ریزی برای تحقق صادرات ۲ میلیارد دلاری در حوزه سنگ

ضرورت برنامه ریزی برای تحقق صادرات ۲ میلیارد دلاری در حوزه سنگ

ایسنا/مرکزی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بر ضرورت برنامه ریزی برای تحقق صادرات ۲ میلیارد دلاری هدفگذاری شده در حوزه سنگ تاکید کرد.

دهقان دهنوی، ۱۷ مهر در آئین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران که در شهر نیم‌ور شهرستان محلات برگزار شد، با تاکید بر اینکه ثروت ما در بخش معدن کمتر از بخش نفت نیست، افزود: باید خیلی بیشتر از مقدار موجود، در حوزه معدن کار کنیم.

وی با بیان اینکه برخی مفاهیم حوزه معدن نیاز به بازنگری دارند گفت: ما باید محصول با ارزش افزوده بالاتر تولید کنیم و از خام فروشی فاصله بگیریم. نباید ثروت‌های معادن را رها یا محدود کنیم به بهانه‌ اینکه شاید بتوانیم روزی استفاده بهتری از این ثروت‌ها ببریم. تکنولوژی روز به روز توسعه پیدا می‌کند و شاید روزی این معادن ارزش امروز را نداشته باشند.

دهنوی با بیان اینکه بحث عوارض در صادرات سنگ یک ضربه اساسی به حوزه سنگ وارد کرده است، افزود: باید فناوری و نوآوری را در حوزه سنگ وارد کنیم. سرعت تغییرات زیاده شده و با وضعیت موجود، قدرت رقابتی خود را از دست می‌دهیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر لزوم تولید رقابت پذیر در عرصه بین الملل تصریح کرد: باید برای رسیدن به این مهم، نوآور و فناور شویم.

وی با تاکید بر ایجاد کنسرسیوم صادراتی اضافه کرد: ما در سازمان توسعه تجارت هر کمکی بتوانیم انجام می‌دهیم تا به کنسرسیوم صادراتی خوبی برسیم.

دهنوی با بیان اینکه ۵ درصد تولید سنگ جهان را در اختیار داریم ولی سهم ما از بازار جهانی خیلی کمتر است گفت: ما در حال حاضر ۲۰۰ میلیون دلار صادرات سنگ داریم در حالی که هدف ما رسیدن به ۲ میلیارد دلار است.

وی اظهار کرد: معدنکاران برنامه لازم را برای رسیدن به ۲ میلیارد دلار صادرات سنگ به ما ارائه دهند تا بتوانیم به این هدف در زمانی مشخص برسیم.

دهنوی با بیان اینکه ما بایستی سند توسعه مشخصی در صنعت سنگ داشته باشیم گفت: ایران ظرفیت دسترسی به آب‌های آزاد را دارد و بایستی از بندر چابهار به عنوان یک نقطه استراتژیک استفاده لازم را ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha