• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403071713408
  • خبرنگار : 50560

برگزاری آئین نکوداشت دکتر «محمد آشوری» در قزوین

برگزاری آئین نکوداشت دکتر «محمد آشوری» در قزوین

ایسنا/قزوین آئین نکوداشت دکتر «محمد آشوری» استاد برجسته حوزه آئین دادرسی کیفری و جرم‌شناسی، شامگاه دوشنبه ۱۶ مهرماه در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، با همت بنیاد نخبگان، دانشگاه‌بین‌المللی امام خمینی(ره)، جهاد دانشگاهی، کانون وکلای دادگستری استان قزوین و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد آشوری در سال ۱۳۲۱ در دیار مینودری و در محله آخوند قزوین دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در قزوین آغاز کرد و سپس در دبیرستان محمد قزوینی دوران متوسطه خود را به پایان رساند و در سال ۱۳۰۹ در رشته حقوق قضائی وارد عرصه جدیدی از علم شد.

در سال ۱۳۴۳ به‌عنوان برترین دانشجوی رشته حقوق قضائی کشور معرفی و در سال ۱۳۴۴ راهی فرانسه شده و در دانشکده حقوق پاریس در رشته علوم جنایی به تحصیل پرداخت. دکتر محمد آشوری در سال ۱۳۵۰ با مدرک دکتری به وطن بازگشت و از آن سال تاکنون در راه خدمت به میهن و عرصه علم و آگاهی نقش پررنگ و ماندگاری از خود برجای می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، سرپرستی امور دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، معاونت مالی و اجرایی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، مدیریت گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، مدیریت گروه حقوق و جزا و جرم‌شناسی مجتمع آموزش عالی قم، همکاری با یونیسف در تهیه پیش‌نویس قانون دادرسی اطفال بزهکار، ریاست مؤسسه تحقیقات حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه تهران از راه‌اندازی مجدد آن تا سال ۱۳۸۷، عضو هیئت تحریریه مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، آموزش سراسری به قضات دادگستری، ریاست اجلاس بین‌المللی شریعت دولت مبتنی بر قانون اساسی و حقوق کیفری در کشورهای اسلامی، سردبیر و عضو هیئت تحریریه مجله پژوهش‌های حقوق جزا و جرم‌شناسی و همچنین مجله حقوق خصوصی و کیفری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، برخی از مسئولیت‌های اجرایی دکتر آشوری بوده است.

وی همچنین در مجامع ملی و بین‌المللی همچون فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، شورای علمی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، انجمن جرم‌شناسی ایران، کارگروه آئین دادرسی کیفری قوه قضائیه، کمیسیون تدوین پیش‌نویس آئین دادرسی کیفری، کمیته پاسخ به سؤالات قضات پس از احیای دادسرا و انجمن بین‌المللی حقوقدانان فرانسه زبان عضویت داشته است.

مفاخر قزوینی، الگویی برای نسل جوان

در این مراسم دکتر محسن شاه رضایی، مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان ضمن گرامیداشت مفاخر استان قزوین، اظهار کرد: حلقه آخر کار در بنیاد نخبگان «مفاخر» هستند که باید این مفاخر برای نسل جوان معرفی‌شده تا جوانان فرهیخته این نفایس معنوی را به‌عنوان الگو در مسیر زندگی خود قرار دهند.

وی بابیان اینکه، مردم ایران قدرشناس هستند و تقدیر از چند دهه تلاش علمی و مجاهدت دکتر آشوری را وظیفه خود می‌دانند؛ افزود: اگر آینده‌ای روشن برای خود تصور می‌کنیم باید از سبک زندگی علمی و اخلاقی مفاخری همچون دکتر آشوری تبعیت کنیم.

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: قزوینی‌ها در طول تاریخ ایران اثرگذار بودند؛ علامه قزوینی، شخصیتی همچون حافظ شیرازی را در جامعه تبیین کرده است؛ گفتنی است که هنر سخنوری و دایره واژگان امروز ما، حاصل تلاش علامه دهخدایی است که در قزوین زاده شده است. همچنین اولین دائره‌المعارف مدرن ایران در مورد مفاخر، توسط چهار نویسنده گردآوری‌شده که ۲ نفر از این نویسنده‌ها قزوینی بوده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه قزوین را شهری دانشمندپرور شناخته‌ایم، تصریح کرد: باید تلاش شود تا به‌واسطه سابقه درخشانی که مفاخر قزوینی در تاریخ ایران عزیز دارند، فرزندان فرزانه‌ای در میان نسل‌های جدید تربیت شوند.

کتب علمی دکتر آشوری منبع اصلی حقوق‌دانان کشور

سعید حبیبا، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در این مراسم اظهار کرد: استاد آشوری دارای شخصیتی چندوجهی و جامع از چندین علوم مختلف است که آثار برجسته‌ای برای حق‌طلبان رشته حقوق از خود به‌جای گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: تألیفات ایشان و کتب علمی این شخصیت بزرگ، منبعی برای حقوق‌دانان است و تلاش‌های وی در نهضت ترجمه علوم حقوق ستودنی است. دکتر آشوری علاوه بر تألیفات و ترجمه‌هایی که دارند، ید طولایی در نخبه‌پروری و هدایت دانشجویان مستعد دارند.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: دکتر آشوری در کنار کار تدریس، تألیف، ترجمه و پرورش دانشجویان در امورات اجرایی دانشگاه تهران هم نقش‌آفرین بود و مدیریت گروه جزا و جرم‌شناسی را بر عهده داشت و به‌حق ایشان الگویی شایسته برای اساتید و اهل علم و دانشجویان به‌شمار می‌آید.

دکتر آشوری نمونه بارز یک خادم به وطن است

در ادامه این مراسم، جعفر کوشا، رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای ایران اظهار کرد: غالب مفاخر و نخبگان جامعه دچار غرب‌زدگی شده‌اند و اگر برای تحصیل به کشور دیگری سفر می‌کنند خانواده و عقبه‌ای در آن مستقر می‌کنند تا برای ادامه زندگی ایران را ترک کنند. این در حالی است که سیره مفاخر و سرآمدان ما چیزی غیر از این است و سفرها برای کسب علم و خدمت بیشتر به ایران اسلامی صورت می‌گرفت؛ نمونه بارز این سخن دکتر آشوری است.

دکتر آشوری مصداق بارز توزیع عادلانه علم است

باقر ساروخانی، پدر جامعه‌شناسی ارتباطات ایران نیز که در این مراسم حضور داشت و خود از شخصیت‌های برجسته قزوینی است، اظهار کرد: با افتخار در تمامی عرصه‌های ملی و بین‌المللی خود را یک قزوینی معرفی می‌کنم تا سابقه علمی این شهر را به همگان ارائه دهم.

 وی عنوان کرد: در وصف دکتر آشوری همین یک جمله کافی است که او دانشمندی فرزانه است، چراکه چندین هزار دانشجو مخاطب کتاب‌های علمی ایشان هستند.

پدر جامعه‌شناسی ارتباطات ایران بابیان اینکه دکتر آشوری مصداق بارز عدالت آموزشی و توزیع عادلانه علم است؛ تصریح کرد: در سفرهای خود به نقاط مختلف جهان، افرادی را دیدم که تخصص بسیاری داشتند اما دانش را در خدمت کشتار به کاربردند و علم آن‌ها بویی از اخلاق و انسانیت نبرده است اما باافتخار می‌گویم قزوین مهد پرورش عالمانی است که علمشان را درراه خدمت به خلق به کار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قوانین یونسکو اولین گام در تعلیم و تربیت، سواد ارتباطی و سواد عاطفی است که استاد آشوری و بسیاری از مفاخر بزرگ ایران مصداق عینی این قانون هستند.

دکتر آشوری همواره به دنبال حقیقت است

در ادامه محمد نسخه‌چی، رئیس کانون وکلای استان قزوین ضمن تقدیر از دکتر آشوری به‌عنوان یکی از شخصیت‌های مطرح حقوقی کشور، گفت: استاد آشوری یکی از خوش‌برخوردترین مفاخر رشته حقوق در عصر ما است.

رئیس کانون وکلای استان قزوین بیان کرد: دکتر آشوری در کنار تمام مزیت‌های علمی که دارد، دارای روحیه انتقادی و پرسشگر است که او را برجسته‌تر کرده است.

وی افزود: استاد آشوری خوش‌طینت است و یک دانشمند علم حقوق و یک روشنفکر واقعی است، او منادی و مشوق گفت‌وگو است، اهل هیاهو و عوام‌فریبی نیست، متین است و همواره در طول زندگی خود سعی کرده است که حقیقت را ملک پدری کسی نداند.

دکتر علی قاسم‌زاده؛ رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نیز در ادامه این مراسم در وصف مفاخر قزوینی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سفر به استان قزوین فرمودند «آن زمان که خیلی از شهرهای ایران روستای کوچکی بود یا اصلاً نبود، در قزوین آن‌قدر عالم و شخصیت و چهره معروف وجود داشت که سه جلد کتاب «التدوین» درباره شرح‌حال این مفاخر به تحریر درآمده است، به‌قدری از این شهر شخصیت‌های برجسته، از فقیه و حکیم و طبیب و ریاضیدان و مورّخ و هنرمند برخاسته که اگر کسی بخواهد اسم همه آن‌ها را بگوید، اقلاً دو سه ساعت وقت لازم است.».

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بابیان اینکه چند سالی است که دانشگاه‌های ما از تولید و پرورش چهره‌ها و مفاخری همچون علامه امینی، علامه دهخدا و ساروخانی‌ها و آشوری‌ها عقب‌مانده‌ است، افزود: این پرسش وجود دارد که آیا عصر مدرنیته و تحولات شتابزده روزگار مسبب این عقب‌ماندگی است؟

پیام ویدیویی وزیر علوم برای دکتر آشوری

در ادامه این مراسم دکتر حسین سیمایی صراف؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط تصویری با مراسم نیز در وصف و تجلیل از دکتر آشوری، اظهار کرد: از دوران دانشجویی خود، شاهد تلاش‌ها و  تعهد دکتر آشوری نسبت به تحولات جامعه و مردم بودم و باید بگویم که شاگردی ایشان از افتخارات دوران حیات من است.

وی عنوان کرد: در دوران مسئولیت‌هایم هر زمان به مشاوره و راهبری‌های استاد نیازمند بودم، همواره ایشان در کمال موضع و فروتنی حضور مؤثری داشتند. ایشان در تدوین و اصلاح بسیاری از لوایح صاحب‌نظر بوده و موجب دلگرمی و کمک‌حال من بودند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استاد آشوری در طول عمر شریف خود ارزش و جایگاه والایی برای تعهد به اسلام، دین و مردم قائل بودند و صفات شخصیتی وی برای نسل علمی ایران الگویی ارزشمند و در دسترس است.

تجلیل از نخبگان قزوینی به دست دکتر آشوری

در ادامه این مراسم نیز از نفرات برتر المپیاد و مسابقات روبوکاپ و همچنین نفرات برتر کنکور ۱۴۰۳ تجلیل شد، این نخبگان هدایای خود را از دستان استاد آشوری دریافت کردند که اسامی تجلیل شوندگان حاضر در مراسم به شرح زیر است:

راضیه دلواری احمدپور؛ مدال برنز المپیاد ادبی
 ابوالفضل فرجی الموتی؛ مدال برنز المپیاد جغرافیا
فاطمه نصیری؛ دارنده مدال‌های طلا و نقره  در المپیاد جغرافیا
نگار دودانگی؛ رتبه اول در  مسابقات بین‌المللی روبوکاپ ۱۴۰۱
نیما اسفندیاری؛ رتبه اول در  مسابقات بین‌المللی روبوکاپ ۱۴۰۱
عرفان یکه‌زارع؛ رتبه اول مسابقات بین‌المللی روبوکاپ ۱۴۰۲
فاطمه آتشگر؛ رتبه ۵ گروه آزمایشی هنر در آزمون سراسری ۱۴۰۳
علی فتحی؛ رتبه ۷ گروه ریاضی در آزمون سراسری ۱۴۰۳

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha