• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403071713391
  • خبرنگار : 50072

کاهش تاریخی تردد کشتی‌ها در دریای سرخ

کاهش تاریخی تردد کشتی‌ها در دریای سرخ

دریای سرخ که زمانی ۱۰ درصد از کل تجارت دریایی جهانی را به خود اختصاص داده بود، با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه ناشی از حملات بی‌وقفه رژیم صهیونیستی به غزه که اولین سالگرد خود را پشت سر گذاشت، شاهد کاهش تاریخی بود.

به گزارش ایسنا، حملات رژیم صهیونیستی به غزه که از اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، نزدیک به ۴۲هزار نفر کشته و نزدیک به ۱۰۰هزار نفر زخمی برجای گذاشت. حوثی‌ها در یمن حملاتی به کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب انجام دادند و این حملات در ماه دسامبر سال گذشته شدت گرفت و اکثر کشتی‌های تجاری که قبلا از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب تردد می‌کردند، اکنون حدود یک سال است که در اطراف دماغه امید نیک، جنوبی‌ترین نقطه آفریقا، حرکت می‌کنند.

بر اساس داده‌های ارائه‌دهنده ردیابی کشتی و تجزیه و تحلیل دریایی (MarineTraffic)، مجموع ترانزیت کشتی‌ها در دریای سرخ تا ماه سپتامبر ۵۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. ترافیک کانتینری با کاهش ۷۳ درصدی در مدت مشابه بیشترین ضربه را متحمل شد و ترافیک کشتی‌ها برای گاز طبیعی مایع (LNG) ۸۷ درصد کاهش یافت. در همین حال، تردد شناورهای حمل گاز مایع (LPG) ۷۴ درصد، کشتی‌های رول‌آف ۷۸ درصد و محموله‌های فله ۴۱ درصد نزول کرد.

در ماه‌های فوریه و مارس امسال، به دلیل تشدید حملات، هیچ کشتی گاز طبیعی مایع از دریای سرخ عبور نکرد و در اطراف دماغه امید نیک، ترافیک کشتی‌ها در یک سال ۷۶ درصد افزایش ثبت کرد همچنین ترانزیت کشتی‌های کانتینری ۴۲۰ درصد صعود کرد و تردد کشتی‌های گاز طبیعی مایع ۴۰۰ درصد افزایش یافت.

با وجود زمان طولانی‌تر سفر در اطراف دماغه امید نیک با میزان تقریبا ۱۰ تا ۱۲ روز بیشتر، ترافیک کشتی‌ها به سرعت در اطراف جنوبی‌ترین نقطه آفریقا به دلیل حملات در دریای سرخ، افزایش یافت. بر اساس شاخص جهانی کانتینر (WCI) شرکت تحقیقاتی دریایی Drewry، افزایش مدت زمان تحویل و هزینه‌های سفر بر نرخ حمل‌ونقل تاثیر گذاشت و در دسامبر ۲۰۲۳ افزایش سریع را آغاز کرد.

این شاخص طی هفت ماه ۲۶۸ درصد افزایش یافت و در ماه جولای به ۶۰۰۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید، اگرچه این رقم تا پایان ماه جولای کاهش یافت زیرا حمل‌کنندگان برنامه‌های تحویل را در اطراف دماغه امید نیک تنظیم کردند. هفته قبل، این شاخص به ۳۴۸۹ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید که ۱۱۶ درصد نسبت به قیمت‌های دسامبر سال گذشته و بالاتر از ۱۴۶ درصد میانگین دوره قبل از همه‌گیری بود.

کاهش تاریخی تردد کشتی‌ها در دریای سرخ

تجارت دریایی  ۸۰ درصد از حجم تجارت جهانی را به خود اختصاص می‌دهد

یان هافمن، رئیس لجستیک تجاری در تجارت و توسعه سازمان ملل متحد گفت حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ اهمیت حیاتی تجارت دریایی که ۸۰ درصد از حجم تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد را آشکار کرد.

او گفت کانال سوئز، شریان حیاتی برای تجارت جهانی، پس از حملات در دریای سرخ شاهد منحرف شدن کشتی‌ها در اطراف دماغه امید نیک بوده و این مورد به‌طور قابل توجهی مسافت سفر را افزایش داده  است. نفتکشی که از بندر راس تنوره در عربستان سعودی به سمت روتردام می‌رود باید ۷۴ درصد بیشتر از حد معمول حرکت کند و کانتینری که از سنگاپور به همان بندر هلند تردد می‌کند ۴۲ درصد سفر طولانی‌تری دارد.

هافمن اظهار کرد تجارت دریایی و تجارت خارجی برخی کشورها به شدت به کانال سوئز بستگی دارد و یکی از این کشورها سودان است که ۳۴ درصد حجم تجارت آن از طریق این کانال انجام می‌شود. این رقم برای جیبوتی ۳۱ درصد، کنیا ۱۵ درصد و تانزانیا ۱۰ درصد است.

هافمن افزود کالاهایی مانند نفت و غلات به دلیل تنش‌ها در دریای سرخ پس از جنگ اوکراین و کاهش ظرفیت کانال پاناما، بدتر شدن بیشتر تجارت دریایی و افزایش قیمت‌ها در کرایه حمل‌ونقل، نیاز به طی کردن مسافت‌های طولانی‌تری دارند.

کاهش تاریخی تردد کشتی‌ها در دریای سرخ

تاثیر بر بازار نفت‌کش‌ها

یوآنیس پاپادمیتریو، تحلیلگر ارشد حمل‌ونقل بار در ورتکسا گفت حملات رژیم صهیونیستی به غزه و حملات تلافی‌جویانه حوثی‌ها اثر خود را در بازار نفت‌کش‌ها بر جای گذاشته است. اگرچه این تحولات تغییرات قابل توجهی در مبدا یا مقصد جریان تجارت ایجاد نکرد، اما منجر به سفرهای طولانی‌تر نفتکش‌ها شد.

اپراتورهای نفتکش از ترس حملات موشکی، از طریق دماغه امید نیک به جای کانال سوئز، مسافت‌های طولانی‌تری از اقیانوس آرام تا حوضه اقیانوس اطلس را انتخاب می‌کنند. در نتیجه، نرخ حمل‌ونقل تانکرها به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

پاپادمیتریو اشاره کرد نرخ حمل‌ونقل برای تانکرهای حامل گازوئیل از خاورمیانه به اروپا بین سال گذشته تا امسال به‌طور متوسط ‌۶۰ درصد افزایش یافته است.

آنچه در حال حاضر بدیهی است، از زمان شروع حمله، اپراتورهای نفتکش به‌طور مداوم این مسافت‌های طولانی‌تر را ترجیح دادند و با عبور نفتکش‌ها از مکانی دیگر، عبور از کانال سوئز در پایین‌ترین سطح تاریخی باقی مانده است، بنابراین در حال حاضر هیچ نشانه‌ای برای خلاف آن وجود ندارد، با این حال، در طول زمان، کشتیرانی انعطاف‌پذیری در انطباق با تغییر الگوهای تجاری در طول تحولات ژئوپلیتیکی نشان داده است.

بیزنس نوشت، از آنجایی که ذینفعان صنعت کشتیرانی همیشه در تلاش برای ایجاد کارآمدترین زنجیره تامین هستند، در صورت آتش‌بس یا کاهش تنش‌ها، می‌توانیم به تدریج شاهد کاهش مسافت‌های سفر به سطوح قبل از حمله دریای سرخ باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha