• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403071713362
  • خبرنگار : 50649

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

اجرای مسیر بازدید از شهر بیشابور بر اساس قوانین موجود میراث فرهنگی انجام می‌شود

اجرای مسیر بازدید از شهر بیشابور بر اساس قوانین موجود میراث فرهنگی انجام می‌شود

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بر لزوم مناسب‌سازی و ایجاد مسیر بازدید برای تردد گردشگران در محوطه‌های تاریخی تاکید کرد و گفت: اجرای مسیر بازدید از شهر جهانی بیشابور بر اساس قوانین موجود میراث فرهنگی و طبق نظر شورای فنی انجام می‌شود.

از آنجایی که استان فارس مهد تمدن ایران زمین است و در طول تاریخ سلسله‌ها و امپراطوری‌های بزرگ دنیا از این خطه سر برآورده‌اند لذا دارای آثار تاریخی و باستانی فراوانی است که اهمیت حفظ و نگهداری آنان برای انتقال این تمدن به نسل‌های آتی را دو چندان می‌کند.

در همین راستا عموم مردم بر روی این اماکن تاریخی و میراثی حساسیت فراوانی دارند و بر ضرورت توجه به تمام جوانب به منظور حفظ احسن آن‌ها همواره تأکید دارند.

اخیراً در فضای مجازی مطلبی در خصوص اینکه میراث فرهنگی فارس اقدام به بتن‌ریزی در محوطه جهانی ساسانی در بیشابور کازرون کرده، منتشر شده است که به همین دلیل به سراغ میراث فرهنگی فارس رفتیم و پاسخ آنان را در این رابطه شنیدیم.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس امروز، ۱۷ مهرماه در این رابطه به خبرنگاران گفت: هر گونه رفتار در سایت‌های تاریخی طبق ضوابط و قوانین موجود در میراث فرهنگی و شورای فنی طراحی و اجرا می‌شود. بر این اساس مسیر بازدید گردشگران در شهر جهانی  بیشاپوردر شهرستان کازرون  طراحی شده و اجرا می‌شود.

اجرای مسیر بازدید از شهر بیشابور بر اساس قوانین موجود میراث فرهنگی انجام می‌شود

محمد ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه طی سال‌ها، عوامل طبیعی و بلاتکلیفی حفاظت و نبود مسیر بازدید، آسیب‌های جدی به محوطه تاریخی شهر بیشاپور وارد کرده است، گفت: چند دهه از کاوش‌های شهر جهانی  بیشاپور می‌گذرد و در این سال‌ها، بدنه‌ها و کف‌های معماری این شهر در معرض باد، باران، گرما و سرما و همچنین تردد بی قاعده بازدید کنندگان قرار داشته است و هم‌اکنون به ندرت می‌توان آن همه تزیینات منحصربه فرد و بسترهای تاریخی را مشاهده کرد.

وی با اشاره به طراحی و ایجاد مسیر بازدید گردشگران در این شهر جهانی گفت: این طرح در کمیته فنی و راهبردی پایگاه میراث جهانی ساسانی فارس به تایید رسیده است و گام پایانی آن یعنی پیاده کردن پوشش چوبی (چوب پلاست) بستر ماسه سیمانی اواخر همین هفته اجرایی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با بیان اینکه هم‌اکنون در بسیاری از قسمت‌های شهر بیشاپور دیگر اثری از اندود کف باستانی باقی نمانده است، ادامه داد: الوارهای چوبی روی بسترهای سیمانی که برای مسیر بازدید در نظر گرفته شده قرار می‌گیرند که کمترین عرض ممکن را دارد، به طوری که با دو تا سه لایه جداکننده ( پلی اتیلن، ژیو گرید و در مواردی ماسه) از کف محوطه فاصله گرفته و برگشت‌پذیری لازم را نیز دارد.

ثابت اقلیدی همچنین به ضرورت مناسب‌سازی تردد گردشگران در این محوطه باستانی تاکید کرد و افزود: بهره بردن از زیبایی‌ها و جذابیت‌های آثار تاریخی همچون  شهر بیشاپور، فقط حق افراد سالم و توانمند نیست؛ سالخوردگان، معلولان و کودکان هم حق برخورداری از چنین موهبتی را دارند از این‌رو طراحی و اجرای مسیر ایمن با رعایت حداکثری قواعد حفاظتی، این نیاز را در حد معقول برآورده می‌سازد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در دیگر ابنیه شاخص منظر باستانی ساسانی فارس (کاخ ساسانی در شهرستان سروستان، کاخ اردشیر و شهر گور در شهرستان فیروزآباد) هم برنامه ایجاد مسیر بازدید برای دسترسی ایمن به فضاهای معماری البته با سبک و سیاقی متفاوت و متناسب با ماهیت آثار تدارک دیده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha