• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403071713318
  • خبرنگار : 50294

برای رفع خشکی دهان از آدامس استفاده کنید

برای رفع خشکی دهان از آدامس استفاده کنید

ایسنا/کردستان مدیر گروه بهداشت سلامت و دهان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بهتر است در طول روز با نوشیدن کم کم و جرعه جرعه آب دهان خود را مرطوب نگهدارید همچنین حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب در طول روز بنوشید و غذاهای نرم و پوره شده که بلعشان راحت تر است، میل کنید.

ناهیده فیضی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید و چندین بار در طول روز دهان خود را با این محلول آب نمک رقیق بشویید، قبل از خوردن غذا دهان خود را با آب بشویید و یا کمی آب بنوشید خیس شدن دهان به راحت تر شدن جویدن بلع لقمه کمک می‌کند.

وی بیان کرد: از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید و همچنین از کشیدن سیگار یا سایر دخانیات مثل قلیان و چپق خودداری کنید.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بر مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها تاکید کرد و افزود: آدامس بجوید چون به ترشح بیشتر بزاق کمک می‌کند همچنین اگر خشکی دهان شدید بود از پزشک یا دندانپزشک خود بخواهید داروی مرطوب کننده دهان تجویز کند به این مواد ،مواد بزاق مصنوعی گفته می‌شود.

به گفته وی، خشکی دهان یکی از مشکلات دوره سالمندی است که بـا افزایش سن به طور طبیعی ترشح آب دهان کم و سبب خشکی دهان می‌شود، در این مواقع غذاها سخت‌تر جویده و بلعیده می‌شوند و خشکی دهان حتی می‌تواند روی طعم غذاها نیز اثر بگذارد.

فیضی علت خشکی دهان را در این دوره، افزایش سن، مصرف داروهای زیاد کننده ادرار، داروهای آرامبخش، گرفتگی بینی و نفس کشیدن با دهان به خصوص هنگام خواب و همچنین سیگار کشیدن دانست.

دندان مصنوعی‌های خوذ زا با مایع ظرفشویی بشویید!

ناهیده فیضی همچنین اظهار کرد: برای شستن دندان‌های مصنوعی می‌توان آن‌ها را از دهان خارج کرد و حداقل یک بار در روز این کار انجام شود و با مسواک شسته شود.

وی بیان کرد: بعد از خارج کردن دندان مصنوعی از دهان، لثه‌ها و زبان خود را با یک مسواک نرم بشویید سپس لثه‌ها را با انگشت ماساژ دهید،همچنین شب‌ها دندان‌های مصنوعی را از دهان خارج کرده، در یک ظرف آب با نمک قرار دهید و توجه داشته باشید که اگر دندان‌های مصنوعی در هوا خشک شوند یا در آب خیلی داغ قرار داده شوند خراب خواهند شد.

مدیر گروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: دندان‌های مصنوعی نیز مانند دندان‌های طبیعی نیازمند مسواک زدن و مراقبت هستند، اگر دندان مصنوعی تمیز نشوند ممکن است باعث ایجاد عفونت‌های‌ مختلف شود.

چه موقع سالمندان به دندانپزشک مراجعه کنند

مدیر گروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در مواردی که دندان مصنوعی شل است و دندان مصنوعی به لثه فشار می‌آورد، وجود زخم در دهان، عدم جویده شدن غذا با دندان مصنوعی، شکسته شدن دندان مصنوعی و اگر بعد از خارج کردن دندان مصنوعی از دهان احساس می کنید لثه شما برجسته است بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.

ناهیده فیضی افزود: اگر سالمند بی دندان باشد باز هم برای جلوگیری از عفونت لثه باید بهداشت دهان را رعایت کند.وی توصیه کرد: سالمند برای مسواک زدن بهتر است که با یک مسواک نرم و کمی خمیردندان لثه‌ها و سطح روی زبان را بشوید و پس از آن لثه‌ها را با انگشت ماساژ دهد، همچنین هرچه سریع‌تر برای گذاشتن دندان مصنوعی اقدام کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha