• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403071713281
  • منبع : مطبوعات

فرمانده در میدان

فرمانده در میدان

شایعه شهادت یا مجروحیت سردار اسماعیل قاآنی در چند روز اخیر یکی از اخبار داغ اما غیرموثقی بود که بیشتر در فضای مجازی مطرح و در کانال‌های خبری دست به دست می‌شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از «وطن امروز»، دیروز در اجلاس «همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی» که در محل سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، مجری برنامه خبر از سلامتی سردار حاج اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه داد و با رد هرگونه شایعه درباره وضعیت سلامت ایشان، پیامی را قرائت کرد که از سوی سردار قاآنی به این اجلاس ارسال شده بود. این پیام در واقع اعلام رسمی سلامت سردار قاآنی بود که در چند روز اخیر، شایعاتی پیرامون شهادت یا مجروحیت ایشان مطرح شده بود.  

شایعه شهادت یا مجروحیت سردار اسماعیل قاآنی در چند روز اخیر یکی از اخبار داغ اما غیرموثقی بود که بیشتر در فضای مجازی مطرح و در کانال‌های خبری دست به دست می‌شد. این شایعات پس از آن مطرح شد که شامگاه ۱۲ مهرماه، رژیم صهیونیستی حمله وحشیانه‌ای را به ضاحیه بیروت انجام داد؛ حمله‌ای که کمی بعد رسانه‌های اسرائیلی آن را عملیاتی جهت ترور سید هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله اعلام کردند.

 ارتش تروریستی اسرائیل در اقدام به ترور سیدصفی‌الدین نیز مثل عملیات ترور شهید سیدحسن نصرالله که ششم مهر در ضاحیه صورت گرفت، از بمب‌های سنگرشکن استفاده کرد؛ بمب‌هایی که با ایجاد تخریب گسترده، باعث می‌شوند عملیات نیروهای امدادی برای دستیابی به شهدا یا مجروحان احتمالی چنین حمله‌ای با تاخیر صورت گیرد. این مساله در کنار هشدار ارتش اسرائیل به نیروهای امدادی برای نزدیک نشدن به محل حادثه، باعث شد روند رسیدگی به قربانیان حادثه از حد معمول نیز طولانی‌تر شود و نهایتا بازار شایعات درباره وضعیت سیدهاشم صفی‌الدین و دیگر افرادی که گمان می‌رفت در محل حادثه حضور داشتند، تشدید شود. 

* منشأ شایعات کجا بود؟

اما منشأ شایعات پیرامون سلامت سردار اسماعیل قاآنی، رسانه‌های صهیونیستی بودند که تقریبا یک روز پس از عملیات تروریستی ارتش اسرائیل، مدعی شدند سردار قاآنی نیز همراه هاشم صفی‌الدین در بمباران شامگاه ۱۲ مهرماه ضاحیه در جنوب لبنان حضور داشته و در این بمباران آسیب دیده است. این خبر از آنجا نشات گرفت که سردار قاآنی در نماز جمعه هفته گذشته (نماز جمعه نصر) که به امامت رهبر انقلاب برگزار شد، غایب بود. در واقع رسانه‌های صهیونیستی سعی کردند عدم حضور سردار قاآنی در نماز جمعه را دلیلی بر ادعای خود درباره مجروحیت یا شهادت ایشان قرار دهند.

هرچند منابع داخلی هرگونه آسیب به سردار قاآنی را تکذیب کردند اما پوشش اخبار شایعات توسط برخی از کانال‌های خبری در فضای مجازی، باعث شد شایعه مجروحیت فرمانده نیروی قدس سپاه همچنان در صدر اخبار تحولات جنگ در منطقه قرار گیرد. 

در این سو اما برخی چهره‌های رسانه‌ای در داخل کشور سعی کردند به این شایعات پایان دهند. برای نمونه محمدمهدی همت، فرزند شهید همت یکی از نخستین نفراتی بود که در صفحه ایکس خود نوشت: «حاج اسماعیل قاآنی عزیزمان در صحت و سلامت کامل هستند، فریب بازی‌های رسانه‌ای دشمن را که نشان از ضعف‌شان دارد نخورید». سپس برخی رسانه‌های خارجی مانند «میدل ایست نیوز» نیز به نقل از منابع بلندپایه نظامی کشورمان هرگونه شایعه درباره سردار قاآنی را تکذیب کردند. نکته بارز درباره شایعات پیرامون سردار قاآنی عدم رد قطعی اخبار متناقض توسط نهادهای رسمی بود که باعث می‌شد شیطنت رسانه‌های غربی و صهیونیستی در این خصوص همچنان تداوم یابد؛ مساله‌ای که نهایتا دیروز و طی ۲ خبر رسمی برطرف شد. 

* تکذیب رسمی نیروی قدس سپاه

روز گذشته (دوشنبه ۱۶ مهر) قبل از آنکه نامه سردار قاآنی در اجلاس «همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی» قرائت شود، سردار ایرج مسجدی، معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه، در همایش تجلیل از موکب‌داران و خادمان اربعین حسینی در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی به صراحت درباره سلامت سردار قاآنی اظهارنظر کرد. او در این همایش اظهار داشت: بسیاری از ما می‌پرسند سردار قاآنی چه شد؟ ایشان در صحت و سلامت و مشغول فعالیت هستند.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه در ادامه بیان کرد: برخی می‌گویند که بیانیه بدهید. چرا بیانیه؟ نیازی نیست چنین اقدامی انجام شود. وی همچنین درباره اوضاع کشور ادامه داد: اسرائیل غاصب بعد از کشتار وحشیانه در منطقه، امروز سراغ حزب‌الله به عنوان بازوی اصلی مقاومت و پشتیبان غزه رفته است. آنها جنگ را با دستگاه پیجر شروع کردند و سید مقاومت را به شهادت رساندند و امروز هم‌ هر روز تعدادی از مردم مظلوم را در ضاحیه‌ به شهادت می‌رسانند.

سردار مسجدی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از زمین خواست وارد عمل شود اما تا دیشب هیچ‌ موفقیتی حاصل نکرد، گفت: تعدادی از نیروهای نظامی رژیم اشغالگر کشته شدند. آنها نتوانستند مقاومت را از پا درآورند. برای همین وارد لبنان شدند اما با وجود اینکه در غزه تا امروز یک سال از جنگ می‌گذرد، آمادگی مقاومت بیشتر شده تا جایی که حماس ۹۰ درصد آماده نبرد است. وی با اشاره به اینکه غزه و حماس می‌گویند مبادا کسی سازش کند و در برابر رژیم اشغالگر کوتاه بیاید، ادامه داد: آنها معتقدند یا اسرائیل باید شروط را بپذیرد یا جنگ را ادامه می‌دهیم و ما آماده نبرد هستیم. مسجدی با بیان اینکه یک خانواده فلسطینی حاضر نشده از غزه بیرون برود، گفت: اینها می‌خواستند مردم را به اردن و...  کوچ بدهند اما مردم برای حمایت از فرزندان‌شان ماندند و مقاومت کردند. وضعیت حزب‌الله و جهاد اسلامی و مقاومت اسلامی اینچنین نیست که از بین بروند.

در نهایت پس از اعلام خبر سلامت سردار قاآنی توسط معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه، ساعتی بعد نیز تصاویری از هفتمین اجلاس بین‌المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی در فضای مجازی منتشر شد که در آن مجری برنامه پیام سردار قاآنی به این اجلاس را قرائت کرد. مجری قبل از قرائت نامه اظهار کرد: «با همه شایعات رسانه‌های غربی که خصوصا در فضای مجازی که درباره وضعیت سلامتی سردار قاآنی شایعاتی را فریاد می‌زدند، ایشان با ارسال نامه‌ای ضمن ابلاغ سلام محضر یکایک حاضران در همایش، از اینکه به خاطر جلسه‌ای مهم فرصت حضور نیافتند، عذرخواهی کردند». قرائت پیام سردار قاآنی، پایانی بر شایعات بود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha