• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403071713085
  • خبرنگار : 30058

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد:

توقف روند کاهشی تولیدات علمی در دانشگاه محقق اردبیلی/ افزایش تولیدات علمی دانشگاه از سال ۲۰۲۴

توقف روند کاهشی تولیدات علمی در دانشگاه محقق اردبیلی/ افزایش تولیدات علمی دانشگاه از سال ۲۰۲۴

ایسنا/اردبیل معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از توقف روند کاهشی تولیدات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تا سال گذشته میلادی خبر داد و گفت: خوشبختانه در نتیجه تمهیدات انجام‌ یافته در حوزه‌های مرتبط دانشگاه به خصوص حوزه پژوهش و فناوری، شاهد افزایش تولیدات علمی این دانشگاه از ابتدای سال ۲۰۲۴ هستیم.

جبرائیل رزمجو  ۱۷ مهر در جمع خبرنگاران گفت: پس از پذیرش مسئولیت در سال ۱۴۰۱، روند وضع موجود پژوهشی و میزان تولیدات علمی دانشگاه در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی مانند SCOPUS، WOS و ISC بررسی و مشخص شد که اثرات برخی عملکردهای قبلی، در چند سال آینده سبب افت شدید بروندادهای دانشگاه خواهد شد و همان موقع در مصاحبه های مختلف، به این موضوع پرداخته شد که آرشیو آنها موجود می‌باشد.

وی افزود: در همین راستا برخی تصمیمات اشتباه در خصوص تولیدات علمی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در شورای دانشگاه در سال ۱۳۹۸، در سال‌های بعد منجر به کاهش بروندادهای علمی دانشگاه شد که نتیجه آن، افت جایگاه دانشگاه در برخی نظام‌های رتبه‌بندی گردید.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: سپس راهکارهای مختلف برای توقف سیر نزولی تولیدات علمی دانشگاه و راهکارهای افزایش بروندادهای پژوهشی بررسی و در دستور کار قرار گرفت و تصمیم گرفته شد در وهله اول با اقدامات عاجل این سیر نزولی را متوقف کنیم. لذا با تصمیمات اتخاذ شده و اصلاح روند مزبور از سال ۱۴۰۲، نهایتا شاهد توقف روند نزولی تولیدات علمی و افزایش چشمگیر تولیدات علمی دانشگاه از ابتدای سال ۲۰۲۴ هستیم که بر اساس داده‌های پایگاه‌های استنادی بین‌المللی  مانند SCOPUS و WOS مستند ارائه می‌شود.

رزمجو گفت: تعداد مقالات در انتهای سال ۲۰۲۳ در پایگاه SCOPUS بنام دانشگاه محقق اردبیلی ۶۷۹ مقاله علمی معتبر گزارش شده است، به عبارتی میانگین مقالات علمی معتبر ماهانه نمایه شده در سال ۲۰۲۱ بنام دانشگاه ۷۱ مقاله بوده است که این عدد مجددا در سال ۲۰۲۴ در دوره ۹ ماهه مجموعا به ۶۳۷ مقاله و میانگین ۷۱ مقاله در ماه برگشته است و با این روند تا پایان سال میلادی جاری تعداد مقالات علمی منتشره به بیش از ۸۵۰ مقاله خواهد رسید و بالاترین رکورد تولید مقالات علمی دانشگاه ثبت خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: به عبارتی افت محسوسی که از سال ۲۰۲۱ شروع شده بود، در نتیجه اقدامات انجام شده در ۲ سال اخیر، روند کاهشی متوقف شده و رشد قابل توجهی را تجربه کرده و با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

وی گفت: تعداد مقالات علمی منتشر شده در انتهای سال ۲۰۲۳ در پایگاه WOS  بنام دانشگاه، ۵۴۷ مقاله علمی با میانگین ماهانه ۴۶ مقاله گزارش شده است که این میزان در سال ۲۰۲۴ در دوره ۹ ماهه به ۴۷۳  مقاله رسیده و با این روند، در پایان سال میلادی جاری به حدود بیش از ۶۳۰ مقاله علمی خواهد رسید.  به عبارتی افت محسوسی که از سال ۲۰۲۱ شروع شده بود، در نتیجه اقدامات انجام شده در ۲ سال اخیر، متوقف و در سالجاری افزایش چشمگیری پیدا کرده و حداقل به رکورد سال ۲۰۲۲ در دانشگاه خواهیم رسید و روند صعودی ادامه خواهد یافت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به مجموعه اقدامات و حمایت‌های انجام شده در حوزه‌های مختلف پژوهشی، آموزشی و رفاهی طی دو سال اخیر برای بالابردن کمیت و کیفیت تولیدات علمی و بهبود رتبه دانشگاه و مقابله با افت محسوسی که در نتیجه برنامه‌ریزی‌های ناکافی اتفاق افتاده بود، تصریح کرد: اثرات این برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌ها در نتایج بروندادهای علمی امسال مشخص شده است و در همین راستا اعتبار پژوهشی همکاران به بیش از ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته و پیش‌پرداخت میزان ۳۰ درصد اعتبارات پژوهشی همکاران در اوایل سال و برنامه‌ریزی برای پرداخت ۳۰ درصد دوم پس از تسویه پیش پرداخت اول، انجام گرفته است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۱ نفر از نخبگان کشور به عنوان پژوهشگران پسادکتری در دانشگاه به کار گرفته شده و ۲ نفر از دانشمندان پراستناد ۲ درصد برتر دنیا، به عنوان عضو هیات علمی جذب شدند. همچنین در همین سال بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی بین ­المللی نیز در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری پذیرش شد که در تاریخ دانشگاه بی‌سابقه بود و نتایج آن در سال‌های آتی در نظام‌های رتبه‌بندی مهمی مانند تایمز و غیره خود را نشان خواهد داد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به تغییر آئین‌نامه، مبلغ و فرمت طرح‌های پژوهشی داخل دانشگاه و تسویه‌حساب طرح‌ها بر اساس نمایه مقالات مستخرج ارائه شده از ۱۰۰ میلیون ریال تا بیش از ۳۵۰ میلیون ریال، گفت: هزینه اجرای طرح های پژوهشی بر خلاف سال‌های گذشته از اعتبارات پژوهشی همکاران خارج و از اعتبارات پژوهشی دانشگاه پرداخت می‌گردد. همچنین انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه و مراکز تحقیقاتی مختلف و اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک بین دانشگاه و موسسات تحقیقاتی کشور برای اولین بار انجام شد که قطعا سبب افزایش قابل توجه طرح‌های بین سازمانی و تقاضامحور بر اساس ماموریت‌های تعیین شده برای دانشگاه خواهد شد.

وی اضافه کرد: در همین راستا به منظور تقویت دیپلماسی علمی بین‌المللی، از سالجاری افزایش چشمگیر حمایت‌های دانشگاه از حضور و شرکت همکاران در کنفرانس‌های بین‌المللی حداقل تا چهار برابر و پرداخت بخشی از هزینه‌ها بر اساس ارزهای خارجی در دستور کار قرار گرفته که باعث افزایش چشمگیر شرکت همکاران در همایش‌های بین‌المللی خارجی در نیمه اول سال گردیده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: افزایش حمایت از طرح‌های بین سازمانی با کاهش میزان بالاسری دانشگاه و تسریع در امور پرداخت‌ها و افزایش مجلات علمی دانشگاه به بیش از ۲ برابر از دیگر اقدامات این دانشگاه در خصوص بالابردن رتبه دانشگاه و مقابله با افت محسوس مقالات تولیدی بوده است.

وی از عقد قرارداد با پایگاه علمی جهاد دانشگاهی(SID) برای نمایه‌سازی مجلات علمی پژوهشی دانشگاه در پایگاه‌های SCOPUS، WOS و ISC خبر داد و گفت: در همین راستا تا به امروز ۵ نشریه در WOS و ۶ مجله برای نمایه‌سازی در SCOPUS ثبت شده است و حداقل ۶ مجله دیگر در شرف ثبت می‌باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از تلاش‌های شبانه‌روزی برای اخذ اعتبار از محل جهاد علمی و حوزه امنیت غذایی خبر داد و افزود: بیش از۵۰ طرح پژوهشی کلان در این حوزه‌ها ارسال گردیده و در مرحله قرارداد یا داوری هستند و نتیجه آنها به صورت پذیرش پسادکتری و اجرای طرح‌های کلیدی خواهد بود و همچنین در نتیجه این تلاش‌ها اخیرا با تاسیس مرکز تحقیقات و نوآوری تخصصی سیب‌زمینی به صورت مشترک بین دانشگاه، مرکز تحقیقات کشاورزی استان و حوزه امنیت غذایی کشور موافقت شد که در راستای ماموریت‌های اصلی پژوهشی دانشگاه می‌باشد.

رزمجو با اشاره به تسریع در اعطای پایه‌های تشویقی برای بروندادهای پژوهشی و فناوری براساس ماده ۵۳، افزود: همچنین به منظور تامین یکی از مهمترین ابزارهای پژوهشی همکاران هیات علمی، خرید گروهی لپ‌تاپ در سال ۱۴۰۲ انجام گرفت و در سالجاری نیز ادامه دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از تخصیص و هزینه‌کرد اعتبار قابل توجه برای تجهیز و تعمیر ناوگان پژوهشی و تجهیزاتی دانشکده‌ها خبر داد و گفت: راه‌اندازی سامانه آنلاین ثبت طرح‌های پژوهشی و سامانه آنلاین انتشارات دانشگاه، افزایش قابل توجه و چند برابری خرید کتاب از نمایشگاه بین‌المللی کتاب به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد ریال در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، خرید سورس اصلی و اختصاصی برای سامانه پژوهشی دانشگاه، ارتقا و بروزرسانی سیستم‌های سخت‌افزاری سرورها و نرم‌افزارهای فناوری اطلاعات و سامانه پژوهشی دانشگاه با اختصاص بیش از ۵۳ میلیارد ریال و افزایش حق داوری‌ها، حق تالیف، تصنیف و ترجمه کتاب و تسریع در اعطای پایه تشویقی براساس بروندادهای پژوهشی از دیگر اقدامات مهم در این حوزه بوده است.

رزمجو خاطرنشان کرد: اکثر نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی بازه حداقل ۵ ساله بروندادهای علمی دانشگاه‌ها را بررسی و ارزیابی می‌کنند و ضمنا نتیجه هر نوع حمایت و فعالیت‌های علمی و پژوهشی عموما در چند سال بعد به برونداد علمی ختم و سپس در نظام‌های رتبه‌بندی ارزیابی می‌گردد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: نتیجه تصمیمات و حمایت‌های ۲ سال اخیر در روند صعودی چشمگیر سالجاری مشهود است.

وی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های انجام‌یافته توسط اعضای هیات علمی، کارمندان و دانشجویان دانشگاه، از مشارکت فعالانه این عزیزان در افزایش بروندادهای علمی دانشگاه تقدیر و ابراز امیدواری کرد: در نتیجه این تلاش­های شبانه‌روزی، جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی، روز به روز ارتقا یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha