• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403071713052
  • خبرنگار : 50592

معاون محیط زیست یزد:

برنامه‌های توسعه‌ای بدون توجه به کودکان، بی‌هدف است

برنامه‌های توسعه‌ای بدون توجه به کودکان، بی‌هدف است

ایسنا/یزد معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط ‌زیست استان یزد ضمن اشاره به اهمیت موضوع آموزش نکات محیط زیستی به کودکان، اظهار کرد: ﻧﻬﺎدﯾﻨﻪ ﺷﺪن رﻓﺘﺎرﻫﺎ و ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﺻﺤﯿﺢ در ﻫﻤﻪ‌ی ﻣﻮﺿـﻮﻋﺎت اﺟﺘﻤـﺎعی، ﺑﻪ وﯾژه در ﺷﯿﻮه‌ی ﺑﺮﺧﻮرد و رﻓﺘﺎر ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﻃﺒﯿﻌﺖ، از ﺳﻨﯿﻦ کودکی اتفاق می‌افتد و به همین علت باید در آموزش مسائل زیست محیطی به کودکان کوشا باشیم.

«اعظم حبیبی پور» به مناسبت روز ملی کودک و محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این که زمین امروزه به کمک نیاز دارد، گفت: شناخت و درک خطرات تهدید کننده محیط زیست برای کودکان و نوجوانان ضروری بوده و آن‌ها می‌توانند بهترین سفیران برای هوشیارسازی خانواده‌ها در قبال محیط زیست باشند.

وی افزود: در این راستا باید حساسیت در قبال حفاظت از محیط زیست و آگاهی کودکان و نوجوان درباره محیط زیست را افزایش داده و تلاش برای درک ارزش حفاظت از طبیعت را هدف قرار داد.

حبیبی پور گفت: ﻻزم اﺳﺖ این آموزش‌ها از دوران مهدکودک، پیش دبستانی و دبستان در نظام آموزشی قرار گیرد تا ﺑﺎ ﻫﻢ اﻓﺰایی ﺗﻤﺎم ﺗﻼشﻫﺎ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎ، ﺑﺘﻮاﻧﯿﻢ ﻧﻘﺶﻣﻮﺛﺮی در ﺗﺮﺑﯿﺖ نسلی کارآمد و آﯾﻨﺪه ﺳﺎز اﯾﻔﺎ کنیم.

وی ضمن بیان این که کودکان بخش مهمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، گفت: برنامه‌های توسعه‌ای بدون توجه به کودکان، بی هدف و نامفهوم خواهد بود.

معاون محیط زیست استان ضمن بیان این که برای آموزش نگهداری از منابع طبیعی و محیط زیست به کودکان باید نکاتی را در نظر گرفت، اظهار کرد: اولین نکته‌ای که در این رابطه مهم است توضیح تاثیرات متقابل بشر و طبیعت است.

وی خاطرنشان کرد: تشریح ساده موضوعات مربوط به تنوع زیستی، چرخه‌های طبیعی، لزوم ﺣﻔﻆ و ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﮔﯿﺎﻫﺎن و جانوران، ﺻﺮﻓﻪﺟﻮﯾﯽ در ﻣﺼﺮف ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ تجدید ناپذیر مانند آب و گاز و کاغذ و سوخت، جمع آوری و تفکیک زباله، ﺧﻮدداری از استفاده غیرضروری از وسایل نقلیه شخصی از جمله موضوعاتی است که می‌توان برای آموزش در نظر گرفت.

وی اظهار کرد: ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و زﯾﺒﺎﯾﯽﻫﺎی آن با حضور در ﭘﺎرک‌ها و مناظر طبیعی مانند کوه و جنگل و رودخانه و دریا امکان پذیر است و باعث ﺗﻘﻮﯾﺖ روﺣﯿﻪ ﻣﺜﺒﺖ در کودکان و ایجاد ﻋﻼﻗﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ می‌شود.

حبیبی‌پور با بیان این که آﻣﻮزش روشﻫﺎی ﺣﻔﺎﻇﺖ از ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ به داﻧﺶ آﻣﻮزان با حضور هدفمند آنها در طبیعت و ابزارهای کمک آموزشی مانند فیلم‌های مستند آموزشی، داستان‌های جذاب با موضوعات سازگاری با محیط زیست امکان پذیر است، گفت: کودکان با این روش‌ها خیلی راحت‌تر پیام‌های محیط زیستی را درک کرده و علاوه بر رفع کسالت دانش آموزان و ایجاد تنوع در سیستم آموزشی، تاثیر بسیار مثبتی در اهمیت به حفظ و بهسازی محیط خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha