• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071713028
  • خبرنگار : 71129

هشدار مقام روس نسبت به افزایش خطر درگیری مستقیم ناتو و روسیه

هشدار مقام روس نسبت به افزایش خطر درگیری مستقیم ناتو و روسیه

معاون وزیر خارجه روسیه گفت ارائه اطلاعات و تامین تسلیحات از سوی کشورهای عضو ناتو به اوکراین خطر درگیری مستقیم نظامی بین مسکو و این ائتلاف نظامی را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «ناتو یک جنگ ترکیبی علیه ما به راه انداخته و در حال انجام این کار است و اوکراینی‌ها مواد مصرفی اصلی چنین جنگی هستند.»

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وی در ادامه افزود: «کشورهای عضو این ائتلاف به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تسلیحات دوربرد می‌فرستند، مشاوران خود را اعزام می‌کنند، در عملیات‌های برنامه‌ریزی شرکت می‌کنند و داده‌های اطلاعاتی را ارائه می‌دهند.»

این مقام مسؤول در وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: «تمامی این موارد خطر درگیری مستقیم بین مسکو و ائتلاف نظامی ناتو را افزایش می‌دهد.»

این مقام مسئول وزارت خارجه روسیه در ادامه گفت، اوضاع امنیتی بدون گسترش نظامی ناتو بسیار متفاوت خواهد بود و افزود: «تهدید افسانه‌ای از سوی شرق، از سوی ایالات متحده برای وارد کردن اروپا به نظم جهانی و حفظ هژمونی آمریکا در جهان استفاده می‌شود. گفت‌وگو در مورد حرکت برگشت‌ناپذیر کی‌یف به سمت عضویت در ناتو، برای حفظ اوکراین به عنوان سرنیزه در جنگ ترکیبی علیه روسیه ضروری است.»

وی همچنین گفت، برنامه‌های دفاعی روسیه با هدف نشان دادن این مساله است که استفاده از زبان زور برای صحبت با مسکو راه به جایی نمی‌برد.

گروشکو در پاسخ به اینکه آیا روسیه در حال الگوبرداری از سناریوهای فرضی جنگ با ناتو است، گفت: «فقط می‌گویم که برنامه‌ریزی دفاعی مسئولانه باید همه گزینه‌ها را در نظر بگیرد و با هدف نشان دادن بیهودگی صحبت با ما به زبان زور باشد. ناتو یکسری اقدامات مختلف نظامی را علیه روسیه تمرین می‌کند اما برنامه‌ریزی نظامی روسیه هرگونه تحولی را در نظر می‌گیرد.»

این دیپلمات روس به اسپوتنیک گفت، مسکو این مساله را مورد بررسی قرار می‌دهد که از نظر نظامی-فنی، ناتو در راه افزایش نقش تسلیحات هسته‌ای در استراتژی این ائتلاف است. روسیه در حال به‌روزرسانی دکترین هسته‌ای خود است تا دشمنانش در مورد آمادگی مسکو برای تضمین امنیت به هر وسیله توهم نداشته باشند.

گروشکو همچنین گفت، ناتو و روسیه خطوط تلفن و ارتباطی دارند و وزرای دفاع دو طرف همچنان با هم گفت‌وگو می‌کنند اما این کانال‌های ارتباطی بیش از آنکه برای یافتن راه‌هایی با هدف کاهش تنش‌ها باشد، برای امور اضطراری است.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه صحبت‌هایش با خبرگزاری اسپوتنیک‌ گفت، صدور مجوز به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد به منظور حمله به عمق خاک روسیه ماهیت این درگیری را تغییر می‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه مسکو از بحث‌های کشورهای ناتو در مورد رفع محدودیت‌های استفاده کی‌یف از موشک‌های دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه چگونه برداشت می‌کند، گفت: «موضع روسیه در این باره بر اساس خط‌مشی ولادیمیر پوتین، ‌رئیس‌جمهور روسیه است. مشخص است که اوکراینی‌ها نمی‌توانند خودشان از این تسلیحات استفاده کنند و این وضعیت ماهیت درگیری را تغییر می‌دهد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha