• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۳۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071612994
  • خبرنگار : 50040

مدیرکل پست گیلان:

سنت ارسال کارت پستال احیا شود

سنت ارسال کارت پستال احیا شود

ایسنا/گیلان مدیرکل پست گیلان خواستار احیای سنت ارسال کارت پستال شد و گفت: پست عامل اجتماعی خوبی برای همگرایی خانواده ها در دنیای مدرن امروز است؛ ارسال کارت پستال حتی در کشورهای دارای تکنولوژی نیز کارکرد دارد و می تواند خانواده ها را نزدیک تر کند.

محمدحسین هوشنگی امروز، ۱۶ مهرماه در آیین رونمایی از پلتفرم نظارت هوشمند بر ناوگان و خطوط مبادلات پستی درون استانی تحت عنوان «آهیل»، با بیان اینکه سامانه مذکور برای نخستین بار در گیلان راه اندازی شده است، اظهار کرد: نرم افزار هوشمند آهیل با مشارکت یک شرکت دانش بنیان بومی طراحی و راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه سامانه مذکور امکان رصد برخط سیر مرسوله و حرکت خودروی پست و دریافت در مقصد را فراهم می کند، افزود: با راه اندازی این پلتفرم بستر تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال در گیلان تقویت خواهد شد لذا کلیه تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات خرد و کلان در سکوهای خرید و فروش اینترنتی امکان بهره مندی از این سامانه و تبادل نظر در آن را دارند.

مدیرکل پست گیلان با اشاره به فعالیت دو واسط پستی در استان، تصریح کرد: این واسط ها به صورت رایگان فروشگاه مجازی را در اختیار تولیدکنندگان صنایع دستی و محصولات بومی قرار می دهند.

هوشنگی پست را یک صنعت دانست و ادامه داد: پست با فرهنگ غریبه نیست و تمبر یک پدیده فرهنگی محسوب می شود و باید نگاه جامع تری به فرهنگ تمبر داشته باشیم، زیرا کشورها از تمبر برای معرفی ظرفیت ها و قابلیت های خودشان استفاده می کنند و این امکان برای کشور ما نیز وجود دارد و سعی شده متناسب با رویدادها، رونمایی از تمبر را انجام دهیم.

وی یکی از کارکردهای پست را در حوزه کتابخوانی دانست که از طریق کمک به افزایش سرانه مطالعه محقق می شود و گفت: بستر ارسال مطبوعات با پست فراهم است.

مدیرکل پست گیلان همچنین خواستار احیای سنت ارسال کارت پستال شد و ادامه داد: پست عامل اجتماعی خوبی برای همگرایی خانواده ها در دنیای مدرن امروز است؛ ارسال کارت پستال حتی در کشورهای دارای تکنولوژی نیز کارکرد دارد و می تواند خانواده ها را نزدیک تر کند.

وی سرانه پستی هر کشور را نشان دهنده میزان توسعه یافتگی آن کشور دانست و افزود: در راستای تحقق دولت الکترونیک، مردم برای امور اداری و خدماتی در جامعه حضور پیدا نمی کنند و محصول نهایی را توسط پست دریافت می کنند؛ این در حالی است که سرانه پستی ایران با جمعیت ۸۵ میلیون نفر، ۱۰ است.

هوشنگی پست را زمینه ساز رفاه و نظم و امنیت و بهداشت اجتماعی دانست و تاکید کرد: پست زیرساخت دولت الکترونیک است و دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات زمانی محقق می شود که زیرساخت پست را در همه امور در نظر بگیریم و شبکه پستی را تقویت کنیم.

وی پروژه ملی جی.نف(پایگاه داده مکانی) را یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: با اجرای دقیق جی.نف، شهروند و شهروند و شهروند و دستگاه و دستگاه و دستگاه می توانند تبادل اطلاعات داشته باشند؛ کارگروه های جی.نف در استان فعال شده و همه فرمانداری ها و شهرداری ها و دهیاری ها را پای کار آوردیم.

مدیرکل پست گیلان از ژئوکدسازی کلیه اماکن در ۵۴ شهر استان و تهیه نقشه های دیجیتال خبر داد و خاطرنشان کرد: در حوزه روستایی نیز ۱۰۱ روستا را بهنگام سازی کردیم و ۱۵ روستای در دست اقدام داریم. همچنین ۳۰ هزار پلاک هوشمند در روستاهای استان و ۵۰۰۰ پلاک هوشمند در شهرهای استان نصب شده و ۱۵۰ هزار مکان شهری را بهنگام سازی کردیم.

هوشنگی با بیان اینکه شهرداری ها باید جی.نف را مقدم بر ممیزی املاک بدانند، عنوان کرد: اگر پایگاه داده مکانی را راه اندازی کنیم، کلیه واحدهای مسکونی و تجاری و آموزشی و اراضی زراعی و... مشخص می شود و در زمان حوادث و بحران ها، کار برنامه ریزی و تخمین و جبران خسارت را ممکن می کند.

وی منطقه آزاد انزلی و شبکه ریلی و هوایی را یک ظرفیت برای پست گیلان دانست و افزود: پست گیلان می تواند به هاب بین المللی ارسال مراسلات خارجی تبدیل شود.

مدیرکل پست گیلان ۳.۵ درصد واحدهای پستی فعال کشور را در گیلان دانست و اضافه کرد: در نیمه نخست امسال سه میلیون و ۴۰۰ هزار مرسوله را از استان ارسال و دو میلیون و ۶۰۰ هزار مرسوله را وارد استان کردیم.

وی با بیان اینکه پنج میلیون تن مرسوله در استان تبادل شده است، ادامه داد: بالغ بر ۵۰۰ هزار مرسوله در حوزه تجارت الکترونیک توسط پست استان قبول، آماده سازی، رهسپاری و توزیع شده است. در این راستا ۴۰۰ فروشگاه در قالب تجارت الکترونیک با پست استان قرارداد دارند.

هوشنگی گیلان را هفتمین استان تامین کننده ترافیک پستی کشور دانست و یادآور شد: بسته و امانات سهم ۴۷ درصدی را در مرسولات وارده استان دارند.

مدیرکل پست گیلان با اشاره به فعالیت ۴۴ دستگاه خودرو(کامیون و نیسان) در استان جهت جمع آوری مرسولات، تاکید کرد: به زودی دفتر پست را در ترمینال رشت افتتاح خواهیم کرد؛ استقرار اولین صندوق هوشمند پست در اداره کل پست استان نیز در دستور کار است.

به گزارش ایسنا، در این نشست از دو کتاب «مهر خوبان» و «راه ماندگار» که به سفارش پست گیلان و با محوریت زندگینامه و خاطرات شهدا و رزمندگان و مادران و همسران شهدا چاپ شده، رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha