• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071612956
  • خبرنگار : 50990

صدور ۸۰۰۰ پروانه اماکن پرورش دام در خراسان رضوی

صدور ۸۰۰۰ پروانه اماکن پرورش دام در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس نظام دامپزشکی خراسان‌رضوی گفت: خراسان رضوی بالاترین صدور پروانه را با رقم ۸ تا ۱۰ هزار اماکن پرورش دام در سطح کشور  دارد.

جواد اعلمی در همایش روز ملی دامپزشکی که امروز دوشنبه، ۱۶ مهرماه در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت یکصدمین سالگرد دامپزشکی با حضور فعالان اداره کل دامپزشکی استان و علاقمندان این حوزه برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه دامپزشکی استان خراسان‌رضوی تلاش می‌کند تا خللی در روند تولید و توزیع انواع فرآورده‌های دامی و ایفای نقش اتحادیه‌ها، تشکل‌ها، انجمن‌ها، کشتارگاه‌ها و واحدهای بسته‌بندی که دریافت کننده خدمات سرویس‌های دامپزشکی هستند، به وجود نیاید، و بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات در بازار برای مردم عرضه شود.

اعلمی با اشاره به شعار امسال سازمان دامپزشکی (صدسال خدمت، یک قرن افتخار) یادآور شد: با توجه به شعار امسال، مجموعه آموزشی دامپزشکی علی‌رغم نقش بسیار اساسی و مهمی که در اقتصاد و سلامتی مردم دارد، ناشناخته باقی مانده است. گمنامی دامپزشکی حتی در خانواده دامپزشکی هم وجود دارد، یعنی اینکه فعالان این حوزه در بخش‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند، اما به تمام جنبه‌های کاری خود آگاه نیستند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان‌رضوی با اشاره به وجود نگرانی‌هایی درباره مواد غذایی بیان کرد: جزییات نقش دامپزشکی در سازمان تجارت جهانی کمتر دیده شده است. با توجه به افزایش جمعیت، و نیاز روزافزون به غذا، تلاش‌هایی برای افزایش مواد غذایی صورت گرفته که نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. یکی از این نگرانی‌ها به کمیت غذای تولید شده و تلاش‌هایی که در رابطه با تغییرات ژنتیک اعمال می‌شود، برمی‌گردد. از سوی دیگر سلامت و کفایت موادغذایی با عنوان مؤلفه‌های اصلی شاخص‌های توسعه هر کشور در شرایط فعلی وجود دارد.

وی افزود: حجم قابل توجهی از تجارت جهانی به محصولات کشاورزی و دامی اختصاص داده می‌شود. افزایش روزافزون این تجارت و کاهش منابع از سوی دیگر، مشکلاتی را به وجود آورده که حوزه دامپزشکی در فرآورده‌های دامی مد نظر قرار داده است. 

 اعلمی بیان کرد: هر چه حجم تولیدات و تبادلات افزایش یابد، احتمال بیماری‌های مختلف همراه آن بیشتر می‌شود و برای اینکه در تجارت خللی به وجود نیاید، باید قوانین و مقرراتی ایجاد شود تا برای کشور صادرکننده و واردکننده، سازمان جهانی بهداشت ورود و نقش مفید خود را ایفا کند. 

وی ادامه داد: مجموعه سازمان جهانی بهداشت از متخصصان علوم مختلف دامپزشکی تشکیل شده که علاوه بر مطالعات تحقیقاتی در مجموعه خود، با جمع‌آوری اطلاعات از کشورهای عضو در سراسر دنیا، جدیدترین وضعیت شیوع بیماری‌های مختلف دامی را رصد می‌کنند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان‌رضوی یادآور شد: انواع حیوانات در سازمان جهانی بهداشت دام به دو دسته حیوانات خاکزی و آبزی تقسیم شده‌اند. بدین ترتیب تمامی موجودات در این حیطه زندگی می‌کنند و در مجموعه استانداردهای سازمان بهداشت جهانی تاییدیه‌هایی در رابطه با این موضوع صورت گرفته است. یکی از کارهایی که سازمان جهانی بهداشت انجام می‌دهد، تعیین بیماری‌های خاص و اولویت‌ها در هر منطقه است. 

اعلمی با اشاره به تاثیر و نقش سازمان جهانی بهداشت افزود: هنگامی که دو کشور می‌خواهند تبادلاتی را با یکدیگر داشته باشند، کشور واردکننده حساسیت‌هایی دارد و سازمان جهانی بهداشت براساس مقررات در فرآیندهای مختلف و فراهم کردن قابلیت صادرات، این اطمینان را برای کشور وارد کننده ایجاد خواهد کرد.

وی درباره اینکه اگر در فرآیند صادرات در کشور صادرکننده، بیماری‌ای اتفاق بیفتد، چه اقداماتی را باید انجام دهند که کمترین آسیب از بیماری متوجه سایر کشورها شود، همچنین این تجارت متوقف نشود، اظهار کرد: با تقسیم‌بندی‌های که سازمان جهانی بهداشت انجام می‌دهد یک کشور را قرنطینه‌ نمی‌کند، بلکه محدوده‌های خاص را مشخص می‌کند و از همان مناطق اجازه صادرات و واردات را می‌دهد.

در ادامه این همایش امیر افخمی، رئیس نظام دامپزشکی خراسان‌رضوی اظهار کرد: حوزه گسترده دامپزشکی از سال ۱۲۹۸، و با تحولاتی که رخ داد در نهایت سال ۱۳۰۳ سازمان دامپزشکی کشور با موسسه تحقیقاتی واکسن سرم سازی رازی هم‌زمان تاسیس شد و از همان لحظه نقش مهم و تاثیرگذار خود را در عرصه‌هایی ایفا کرد. 

افخمی ادامه داد: حدود دو دهه پیش سازمان دامپزشکی کشور به تدریج یکسری از وظایف خود را بر اساس سیاست کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به نظام دامپزشکی کشور و شوراهای نظام دامپزشکی در استان‌ها تفویض کرد و این روند همچنان ادامه دارد.

 رئیس نظام دامپزشکی خراسان‌رضوی افزود: وظایفی را که در طول ۸۰ سال گذشته، سازمان دامپزشکی کشور به عهده داشته،  به تدریج به سازمان نظام دامپزشکی کشور، به‌عنوان‌ بزرگترین سازمان مردم نهاد کشور تفویض و تحویل شد.

وی با اشاره به سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: این سازمان امروز تقریبا تمامی وظایف اجرایی مرتبط با بخش خصوصی که در راستای اصل ۴۴ وجود داشته است، به عهده دارد. نظارت فنی و بهداشتی بر تولیدات دامی در اماکن دامی گاوداری‌ها، مرغداری‌ها، ارزیابی‌ها و صدور پروانه‌ها برای مراکز درمانی، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و ... از جمله وظایف سازمان دامپزشکی است.

 افخمی افزود: وظیفه دیگر این سازمان، تضمین میزان کمیت و کیفیت تولید در سطح جامعه که مبتنی بر محصولات غذایی است، لحاظ می‌شود. 

وی با بیان اینکه خراسان رضوی بالاترین صدور پروانه را با رقم ۸ تا ۱۰ هزار اماکن دام و پرورشی را در سطح کشور  دارد، گفت: مراکز متعددی مانند آزمایشگاه، داروخانه‌ها و شرکت‌هایی که این زنجیره را با تمام مشکلات کامل می‌کنند، وجود دارد.

افخمی تصریح کرد: دامپزشکی یکی از مظلوم‌ترین‌ حرفه‌ها در کشور است. بدین لحاظ که مسئولین فنی بهداشتی، امنیت شغلی ندارند و امید است در برنامه هفتم توسعه ماده ۳۴ این قضیه طی چند ماه  آینده حل خواهد شد. 

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با نهادهای متعدد همچون شهرداری، شورای شهر، دستگاه قضایی در راستای تبیین جایگاه دامپزشکی گفت: این جایگاه  از آن حالت لوکس در ذهن افراد خارج خواهد شد.

افخمی درباره وظایف دامپزشکی اظهار کرد: دامپزشکی در تامین سلامت غذا و تضمین کمیت و کیفیت تولید، نقش بسیار کلیدی در تامین سلامت جامعه دارد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha