• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071612866
  • خبرنگار : 50040

رئیس حوزه هنری گیلان:

نیازمند پیوند بین هنر و مسجد و هنر و مردم هستیم

نیازمند پیوند بین هنر و مسجد و هنر و مردم هستیم

ایسنا/گیلان رئیس حوزه هنری گیلان، با بیان اینکه تئاتر باید جدی گرفته شود، افزود: مسجد می تواند به وفاق در حوزه فرهنگ کمک کند و امروز نیازمند پیوند بین هنر و مسجد و هنر و مردم هستیم.

سید رسول منفرد امروز، ۱۶ مهرماه در نشست رسانه ای دومین رویداد نمایشی «بچه های مسجد» استان گیلان که در حسینیه آل یاسین محله سلیمانداراب رشت برگزار شد، با اشاره به ظرفیت هنر و هنرمندان در حل مسائل اجتماعی، اظهار کرد: امیدواریم روزی برسد که هنر و هنرمندان ما بتوانند مسائل توده مردم را حل کنند که در این راستا نیازمند تعامل مدیریت فرهنگی کشور با هنرمندان هستیم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت و در راس آنان، شهید سید حسن نصرالله، تصریح کرد: اگرچه رژیم صهیونیستی ۱۳۶۴ خانواده فلسطینی را به صورت کامل از بین برده، اما نسل فلسطینی ها روز به روز زنده تر خواهد شد تا آینده روشن فلسطین را ببینند.

رئیس حوزه هنری گیلان با بیان اینکه امروز رژیم صهیونیستی به دنبال نسل کشی از مسلمانان است، تصریح کرد: باید قدردان نسل هایی باشیم که اکنون داریم و سرشار از هوش و استعداد و هنر هستند.

منفرد امنیت و آرامش امروز را مرهون جانفشانی شهدا دانست و تاکید کرد: اگر امروز گرد هم نشسته ایم و از هنر و نمایش و تئاتر صحبت می کنیم، به واسطه خدمات با واسطه شهدای ماست که در دل محلات شهر و روستا پرورش پیدا کردند.

وی با اشاره به برگزاری رویداد نمایشی «بچه های مسجد» گیلان برای دومین سال متوالی، ادامه داد: کار فرهنگی زمان بر است؛ متاسفانه گیلان به شدت از کارهای نمایشی و غیر واقعی در حوزه فرهنگ رنج می برد؛ این در حالی است که کار فرهنگی واقعی در دل محلات اتفاق می افتد و دستگاه های فرهنگی باید خودشان را با محلات هماهنگ کنند.

رئیس حوزه هنری گیلان هدف از برگزاری رویداد نمایشی «بچه های مسجد» را حضور در محلات حاشیه شهر و دیدن استعدادها در کنار محرومیت ها دانست و تاکید کرد: از اهالی محله و هیئت امنا و امامان جماعت مساجد و گروه های تئاتر می خواهیم که به این رویداد بپیوندند و استعدادهای هنری را کشف کنند.

وی حوزه هنری گیلان را به دنبال کار واقعی دانست که در دل محلات و به دست اصحاب تئاتر استان رقم می خورد و بیان کرد: سال گذشته سه مسجد به این رویداد پیوستند که امسال به ۹ مسجد رسیده و امیدوارم در سال های آینده افزایش یابد.

منفرد با بیان اینکه تئاتر باید جدی گرفته شود، افزود: مسجد می تواند به وفاق در حوزه فرهنگ کمک کند و امروز نیازمند پیوند بین هنر و مسجد و هنر و مردم هستیم.

مرتضی زحمتکش، دبیر اجرایی رویداد «بچه های مسجد» نیز، با اشاره به آغاز فعالیت این رویداد از تابستان ۱۴۰۲، عنوان کرد: ۱۴ مربی در ۱۲ منطقه آستارا، خمام، سنگر، کوچصفهان، معلولین، چهل تن، حافظ آباد و حمیدیان فعالیت خود را آغاز کردند.

وی مهدی یوسف زاده، رضا حقی، فرهاد رحمان زاده، مهدی کاشی و محمد پورجعفری را اساتید هنری این رویداد دانست و اضافه کرد: پژوهش درباره افراد موفق و افراد تاثیرگذار و مشکلات منطقه انجام و تولید متن آغاز شد و به دست کارگردان ها رسید.

دبیر اجرایی رویداد، از کارشناسی و ارزیابی ۱۴ اثر خبر داد و با بیان اینکه در نهایت ۹ اثر به مرحله اجرا راه پیدا کرد، گفت: چهار نمایش «خود کرده را تدبیر نیست» به کارگردانی ملیحه پرهیزگار، «آلزایمر» به کارگردانی فریده هاشمی، «حاجت روا» به کارگردانی حمیده رازه و «فانوس» به کارگردانی بهار روا ۱۸ مهرماه در مسجد چهل تن رشت و پنج نمایش «شرطبندی» به کارگردانی محمدجواد جهانی، «فراموشی» به کارگردانی علیرضا حقیقی، «شکوفه» به کارگردانی میلاد بیانی، «کاسه شیر» به کارگردانی محمدمهدی فرهمند و «حشمت جنگل» به کارگردانی مهران مهر شهنازی در ۱۹ مهرماه در مسجد جامع اسلام آباد شاقاجی(سنگر) اجرا می شود.

زحمتکش از برگزاری مراسم اختتامیه در حسینیه حضرت علی اکبر(ع) روستای برکاده کوچصفهان همزمان با ۲۰ مهرماه خبر داد و تاکید کرد: آرش ساربان، سید مصطفی موتورچی و محمد پورجعفری هیئت داوران این رویداد نمایشی را تشکیل می دهند.

محمد پورجعفری، عضو هیئت داوران رویداد نمایشی «بچه های مسجد» نیز در ادامه، با بیان اینکه در حاشیه شهر خیلی نیاز به فرهنگ سراها داریم، یادآور شد: این فرهنگ سراها فقط اثر فرهنگی ندارند، بلکه باعث رشد اقتصادی محله نیز می شوند.

وی با اشاره به نقش محوری مساجد در محلات حاشیه شهر، تاکید کرد: فعالیت های هنری می تواند نسل نوجوان و جوان را از آسیب ها دور و امید را در قلب آنان ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha