• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403071612818
  • خبرنگار : 50214

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان:

کم‌ آبی در روستاهای استان یزد جدی است

کم‌ آبی در روستاهای استان یزد جدی است

ایسنا/یزد مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: خشکسالی های پی درپی در سالهای اخیر و کاهش نزولات جوی در استان یزد مشکلات جدی برای روستاهای استان به دنبال داشته است.

«جلال علمدار» مقوله آب را مساله مهم امروز جهان، ایران و مناطق کویری و خشک مانند استان یزد عنوان کرد و گفت: هر چند مسئولان استان تلاش خود را برای آبرسانی به روستاها در هر شرایطی انجام می‌دهند اما باید توجه داشت در صورتی که کاهش بارندگی‌ها به همین صورت ادامه داشته باشد اکثر منابع آب موجود در روستاها را تحت تاثیر قرار داده و بحران آب در روستاها تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه اکثر چاه های آب شرب روستاهای استان با کاهش آبدهی شدید و هوابینی مواجه شده است، افزود: برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی آب از طریق حفر چاه‌های غیر مجاز و همچنین عدم رعایت حریم کمی و کیفی منابع آب شرب در روستاها، باعث کاهش آبدهی و افت سطح منابع آب در روستاهای استان شده است.

مدیر عامل آبفا در استان به ۳۲۳ منبع آب شرب در روستاهای استان اشاره کرد و ادامه داد: از این تعداد ۹۰ درصد منابع دچار کاهش آبدهی و افت سطح آب شده اند و ۱۰ درصد باقیمانده نیز در حال خشک شدن و فاقد آبدهی هستند.

علمدار بر استفاده صحیح از منابع آب موجود در روستا تاکید و اظهار کرد: توسعه بی رویه روستاها و افزایش متقاضی آب منجر به برداشت آب بیش از توان منابع آب شرب شده است و همچنین افزایش جمعیت شناور به خصوص در فصول گرم و ایام تعطیل به روستاها، از دیگر عوامل تشدید کمبود آب در روستاها است.

وی استفاده از آموزش و فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف آب را مهم برشمرد و بازسازی شبکه‌های توزیع آب، شناسایی انشعابات غیرمجاز و استفاده از وسایل کاهنده در مصرف آب را از جمله اقدامات این شرکت در جلوگیری از هدررفت آب عنوان کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان، تعداد روستاهای استان یزد را حدود یک هزار و ۲۰۰ روستا عنوان کرد و گفت: لزوم تامین آب مورد نیاز روستاها، این شرکت را بر آن داشته است تا با آبرسانی سیار مشکل آب آینده روستاها را برطرف کند و در حال حاضر ۳۶۸ روستای استان با تانکر آبرسانی می شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آبفا یزد، علمدار تصریح کرد: مردم شهرستان تفت با دارا بودن ۴۴۰ روستا بیشترین میزان کم آبی را تجربه می کند که ۲۱۰ روستای آن با تانکر آبرسانی می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha