• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403071612761
  • خبرنگار : 50214

مدیر کل امور روستایی استانداری یزد مطرح کرد؛

لزوم اصلاح شاخص‌های تخصیص اعتبار به روستاها/نیروگاه‌های خورشیدی در اولویت طرح‌های درآمدزایی روستا

لزوم اصلاح شاخص‌های تخصیص اعتبار به روستاها/نیروگاه‌های خورشیدی در اولویت طرح‌های درآمدزایی روستا

ایسنا/یزد مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد بر لزوم اصلاح شاخص اختصاص اعتبار به دهیاری‌ها تاکید کرد و گفت: در حال حاضر جمعیت تنها ملاک اختصاص اعتبار به دهیاری‌هاست.

«جواد شمس» امروز دوشنبه شانزدهم مهرماه به مناسبت روز روستا و عشایر، گفت: این مناسبت در روز پانزدهم مهرماه به پاس ارج نهادن به همه روستائیان و عشایر در بحث تلاش و تولید و حفظ فرهنگ نامگذاری شده است.

وی با اشاره به وجود بالغ بر سه هزار روستا و آبادی در استان، روستا را بنا به تعریف آبادی‌های دارای بیش از ۲۰ خانوار معرفی و اظهار کرد: برهمین اساس در حال حاضر ۳۷۴ روستای دارای دهیاری و ۳۹۳ روستا دارای شورا در استان یزد وجود دارد.

وی با بیان این که دهیاران مدیران روستایی تلقی شده و مسئول پیگیری امور روستا را برعهده دارند، گفت: در استان یزد یک هزار و ۲۳۲ نفر اعضای شوراهای روستایی هستند که از این تعداد ۱۸۴ نفر زن و مابقی مرد هستند.

به گفته شمس، طی سه سال گذشته، ۱۳۹۴ میلیارد تومان منابع اعتباری از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب دهیاری‌های استان واریز شده است که بیش از ۶۰ درصد این اعتبارات در حوزه عمرانی شامل مواردی همچون آسفالت معابر، زیرسازی و جدول‌گذاری معابر، جمع آوری زباله و دفع پسماند، ایجاد و ساماندهی پارک‌ها و بوستان‌های روستاها، هزینه شده است.

وی با بیان این که متاسفانه تنها ملاک در اختصاص اعتبارات به روستاها جمعیت آنهاست، گفت: این در حالیست که در برخی روستاها به ویژه در شهرستانهای ییلاقی مانند مهریز و تفت، شاهد جمعیت متغییر بالایی همزمان با مناسبت‌های مختلف و تعطیلات پایان هفته هستیم و عملاً دهیاری با اعتبار جمعیت ساکن مجبور به خدمات رسانی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمار سرشماریهای کشوری، تعداد ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دائمی روستایی استان هستند که شهرستان یزد پرجمعیت ترین روستاهای استان را در خود جای داده است.

وی متذکر شد: خوشبختانه طبق برآوردها مهاجرت از شهرها به سمت روستاهای استان طی سالهای اخیر افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: در حوزه تسهیلات به مردم روستا در قالب تسهیلات اشتغالزایی طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ معادل ۱۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۲ و تبصره ۱۸ قانون پرداخت شده است.

شمس با بیان این که یکی از سیاست‌های استان در قبال روستاها موضوع توانمندسازی دهیاریهاست، اظهار کرد: در همین راستا پرداخت تسهیلات کم بهره برای فعالیت‌های درآمدزا به دهیاری‌ها اختصاص یافته که در این باره ۲۹۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و حاصل آن خریداری ۱۱۸ دستگاه ماشین آلات عمرانی برای دهیاری‌ها بوده است.

مدیر کل امور روستایی استان یادآور شد: در حال حاضر مجموع ماشین آلات دهیاری‌های استان ۲۴۷ مورد است که ۱۱۸ مورد از آنها طی دو سال اخیر خریداری شده است.

به گفته این مسئول، برای امسال ۲۵۰ میلیارد تومان جهت پرداخت تسهیلات به دهیاری‌های استان منظور شده که اولویت استان در طرح‌های این حوزه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی به میزان هفت مگاوات در سال جاری برای درآمدزایی دهیاری‌های استان و در وهله بعد خریداری ماشین آلات و دیگر طرحهای درآمدزایی روستایی است.

شمس با اشاره به نهضت آسفالت در روستاهای استان طی سال‌های اخیر، گفت: دفتر امور روستایی استانداری که بیشتر نقش هماهنگ‌کننده بین دستگاه جهت تامین قیر مورد نیاز این طرح‌ها را انجام می‌دهد، سال گذشته ۹ هزار تن قیر در روستاهای استان توزیع کرده که منجر به آسفالت ۱.۵ میلیون مترمربع از معابر روستاها شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که بخش روستایی استان از پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری برخوردار است، در این باره به برخی از ظرفیتهای گردشگری در روستاهای استان اشاره کرد.

مدیر کل امور روستایی استان در ادامه عنوان کرد: ۳۹ روستای هدف گردشگری در استان داریم و سازمان جهانی گردشگری برای امسال هشت روستا در ایران از جمله روستای فهرج در استان یزد را برای انتخاب به عنوان روستای برگزیده در دست بررسی دارد.

وی یادآور شد: خوشبختانه برای کسب این رتبه یکسری شاخصها در این روستا آماده شده تا در سفر آتی بازرسان سازمان جهانی گردشگری ارائه شود و فهرج در فهرست روستاهای ثبت جهانی قرار گیرد.

شمس برخی اقدامات در این رابطه را قابل در دسترس بودن جاذبه های روستا، ایمن سازی روستا، ایجاد سرویس‌های بهداشتی، نورپردازی مسیرهای گردشگری و تقویت نظام اجتماعی فعال و پویا در این روستا ذکر کرد.

وی در بخش پایانی سخنانش اعلام کرد: پارسال با پیگیریهایی که صورت گرفت، ۱۵ روستای استان صاحب دهیاری شدند و امسال ۲۴ روستای استان از اعتبارات شهرستان برخوردار می شوند.

به گفته وی، امسال در رابطه با جمع اوری پسماند روستاها تعداد ۱۸ دستگاه خودرو به ناوگان جابجایی زباله روستاهای استان اضافه خواهد شد.

شمس در پایان هم با بیان این که متولی روستا در برنامه هفتم در حال اصلاح است، ابراز امیدواری کرد که اقداماتی مانند معدن‌کاوی یا ایجاد کشتهای گلخانه‌ای در سطح روستاها با هماهنگی متولی اصلی روستا و براساس ضوابط تعیین شده انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha