• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403071612586
  • خبرنگار : 50160

آغاز سرشماری آهوان دشت سهرین از نیمه دوم مهر ماه

آغاز سرشماری آهوان دشت سهرین از نیمه دوم مهر ماه

ایسنا/زنجان سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: سرشماری آهوان دشت سهرین و منطقه شکارممنوع فیله‌خاصه زنجان نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود.

امجد باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سرشماری جمعیت آهوان در مناطق تحت مدیریت این استان با مشارکت محیط‌بانان سرمحیط‌بانی مناطق و کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست طبیعی در قالب ‌گروه‌های چند نفره به صورت خودرویی و موتوری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این سرشماری در مناطق حفاظت‌شده فیله خاصه و سرخ‌آباد به مدت دو روز خواهد بود، ادامه داد: دشت سهرین جزو منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد و بهترین زیستگاه آهو در شمال‌ غرب کشور است و زیستگاه بکر و مناسبی برای این‌گونه جانوری زیبا و شاخص محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه در دو زیستگاه شاخص آهوان (سرخ‌آباد و فیله خاصه) ۱۰۴۷ رأس آهو در سال گذشته سرشماری شده است، گفت: تلاش می‌شود با استفاده از فناوری نوین و پهباد این سرشماری انجام شود؛ ولی اصل سرشماری از طریق مشاهده مستقیم انجام می‌شود و سال گذشته شاهد افزایش ۱۲.۳۴ درصدی تعداد آهوان نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم.

باقری در ادامه با بیان اینکه در ماه‌های آبان‌ و آذر سال جاری نیز حیات وحش منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر طارم و پناهگاه و منطقه حفاظت‌شده انگوران نیز سرشماری خواهد شد، افزود: کل و بز گونه غالب در منطقه شکار ممنوع طارم است و قوچ و میش نژاد خالص ارمنی و کل و بز نیز در منطقه انگوران زیست می‌کنند.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط‌زیست استان زنجان همچنین با اشاره به سرشماری کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر شهرستان طارم، گفت: این کار در اواخر فصل پاییز انجام می‌شود. سال گذشته ۹۲۱ راس کل و بز در این منطقه سرشماری شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه هر سال با شروع فصل جفت‌گیری کل و بزها و در صورت مساعد بودن وضعیت جوی، سرشماری این‌گونه شاخص جانوری انجام می‌شود، افزود: علاوه بر سرشماری کل و بزها در منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر شهرستان طارم در صورت مشاهده، سایر پستانداران شاخص همچون پلنگ، خرس، سیاه گوش، گرگ، کفتار و گراز نیز سرشماری خواهند شد.

باقری ادامه داد: منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر طارم و قسمت‌هایی از منطقه حفاظت‌شده و پناهگاه حیات‌وحش انگوران در شهرستان ماهنشان از زیست‌گاه‌های اصلی کل و بز است.

سرپرست معاونت محیط طبیعی حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: همچنین براساس سرشماری انجام‌شده سال ۱۴۰۲، تعداد قوچ و میش‌های منطقه حفاظت‌شده و پناهگاه حیات وحش انگوران ۱۳.۴۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

او با اشاره به نصب دو دوربین پایشی دکلی در دشت سهرین و دشت فیله خاصه زنجان، گفت: این اقدام کمک زیادی به حافظت این مناطق و امنیت حیات وحش می‌کند و امیدواریم با تامین اعتبار مورد نیاز دوربین‌های بیشتری در مناطق مختلف نصب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha