• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403071612548
  • خبرنگار : 50163

برگزاری جشنواره گردو در دل جنگل‌های سهرورد

برگزاری جشنواره گردو در دل جنگل‌های سهرورد

ایسنا/زنجان جنگل‌های سرسبز سهرورد شهرستان خدابنده میزبان جشنواره گردو می‌شود.

استان زنجان با توجه به تنوع بالای آب و هوایی و شرایط اقلیمی مناسب از ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه کشاورزی برخوردار است به طوری که تک تک شهر و شهرستان‌های استان محصولات متنوعی را تولید و روانه بازار می‌کنند.

با توجه به همین موضوع هر یک از شهرستان‌های استان زنجان، قطب اصلی تولید محصول خاص هستند. برای مثال ابهر قطب تولید حبوبات، خرم‌دره قطب تولید انگور، طارم مرکز اصلی تولید زیتون، خدابنده قطب قدرتمند تولید گندم و همچنین ماهنشان قطب تولید زردآلوی زنجان محسوب می‌شود، موضوعی که نباید از کنار آن به سادگی گذشت زیرا این محصولات برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی در کنار توجه به فرآوری نیاز به معرفی و شناساندن دارند که برگزاری جشنواره‌های متعدد می‌تواند در ابن مسیر راهگشا باشد.

یکی از شهرهای با قابلیت استان در حوزه کشاورزی، شهر کوچک و سرسبز سهرورد است. شهری که به همت مردم سخت‌ کوشش خود توانسته در حوزه تولید گردو حرف برای گفتن داشته باشد به طوری که این شهر ۵۲۰ هکتار باغ گردو دارد و محصول آن در مرغوبیت شهره است.

سهرورد به دلیل آب و هوای مناسب و خاک حاصل‌خیز یکی از بهترین مناطق برای کاشت و تولید محصول گردو محسوب می‌شود و اغلب باغداران این شهر و شهرستان بخش اعظمی از باغ‌های خود را به کاشت درختان گردو اختصاص داده‌اند.

این شهر که در ۲۴ کیلومتری خدابنده و ۱۱۰ کیلومتری زنجان قرار دارد و زادگاه بزرگانی همچون شیخ اشراق است و با توجه به پتانسیلی که دارد امسال برای سومین سال متوالی میزبان علاقه‌مندان از سراسر کشور در جشنواره گردو خواهد بود.

 سومین دوره جشنواره گردوی سهرورد از ۲۴ مهر ماه به مدت پنج روز در دل باغ‌ها و جنگل‌های سرسبز این شهر برگزار می‌شود که برای برگزاری این دوره از جشنواره حدود ۴۰ غرفه برای عرضه مستقیم محصول و غرفه‌های فرهنگی و صنایع دستی برای بازدیدکنندگان برپا می‌شود.

برگزاری این قبیل جشنواره‌ها در استان کمک می‌کند تا زنجانی‌ها بتوانند گردوی بی‌نظیر سهرورد را بی‌واسطه از کشاورزان خریداری کنند که این امر گامی در راستای حذف واسطه‌ها و معرفی این محصول به نقاط مختلف کشور محسوب می‌شود.

ایران پس از آمریکا و ترکیه سومین تولیدکننده گردوی جهان است، محصولی که با وجود کیفیت مطلوب و درصد بالای مغز در بسیاری از بازارهای جهانی ناشناخته است. همچنین نبود صنایع تبدیلی و فروش خُرد محصولات نیز بر مشکلات تولید این محصول دامن می‌زند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha