• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403071612393
  • منبع : مطبوعات

فتح امیر

فتح امیر

پروژه موشکی ایران بعد از شهید طهرانی‌مقدم چگونه مسیر خود را ادامه داد و تبدیل به برگ برنده ایران شد؟

به گزارش ایسنا، به نقل از فرهیختگان، روز گذشته خبر اعطای نشان فتح به سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در رسانه‌ها منتشر شد. نشان فتح، به‌عنوان نماد عملیات‌های پیروزمندانه رزمندگان اسلام و فاتحان این عملیات‌ها انتخاب شده است. سردار حاجی‌زاده این نشان را به دلیل موفقیت در اجرای عملیات‌های «وعده صادق» و «وعده صادق ۲» که علیه اهداف نظامی رژیم‌صهیونیستی به اجرا در آمد، دریافت کرد.

در این خصوص نکاتی وجود دارد:
۱. سه حوزه هسته‌ای، موشکی و نفوذ منطقه‌ای سه پایه امنیت ملی ایرانند. تاکنون ایران مهره‌های خود را به ترتیب در حوزه منطقه‌ای و موشکی به حرکت درآورده و در پی پیروزی‌های به‌دست‌آمده فرماندهان مؤثر در آنها از جمله شهید سلیمانی و سردار حاجی‌زاده به نشان فتح دست یافته‌اند. 

۲. اعطای نشان فتح به شهید سلیمانی پس از شکست داعش صورت گرفت. نمی‌توان همه موضوعات را با یکدیگر همانندسازی کرد اما می‌توان با توجه به اقدام قبلی، اعطای مدال به فرمانده هوافضا را نشانه‌ای از فتحی هم‌سنگ با شکست داعش دانست. عملیات‌های وعده صادق، به‌ویژه آخرین مورد آن با نام وعده صادق۲، با درهم کوبیدن رژیم‌صهیونیستی تأثیرات چشمگیری داشته‌اند. 

۳. سردار حاجی‌زاده نشان فتح را پس از عملیات «وعده صادق۲» دریافت کرد. در این باره نکته‌ای وجود دارد. در عملیات «وعده صادق»، هدف ایران «تنبیه رژیم» و «نمایش قدرت» بود بدون آنکه بخواهد خسارات گسترده‌ای به حریف وارد کند اما در «وعده صادق۲» که با هدف «اعمال قدرت» صورت گرفت، تاکید فرمانده کل قوا بر ایجاد حداکثر خسارت‌ها بر اماکن نظامی تعیین شده بود. تنها در پایگاه نواتیم، به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه هوایی رژیم و میزبان جنگنده‌های اف-۳۵، صهیونیست‌ها به ۳۲ اصابت اعتراف کرده‌اند. 
همچنین در عملیات ۱۰ مهر، رادار سامانه‌های موشکی آروا مورد هدف قرار گرفت تا این سامانه از دور خارج شود. از این رو برخلاف عملیات پیشین که در اجرا نظامی و در اهداف بیشتر روانی عمل کرد، عملیات وعده صادق۲، در اجرا و اهداف توأمان نظامی بود. 

۴. یکی از شاخص‌های قدرت یک یگان و ساختار مجزا، به توانمندی آن در هماهنگی با دیگر یگان‌ها و ساختارها مربوط است. در عملیات اخیر نیروی هوافضای سپاه موفق شد در یک عملیات ترکیبی با حضور یگان‌های مختلفی به اجرای آتش بپردازد. 
همه عملیات وعده صادق۲ بخش موشکی آن نبود. در یک قسمت، سامانه‌های پدافند هوایی رژیم که دارای شبکه ارتباط داخلی‌اند، هک شد. هک شدن این سامانه‌ها از آنجا دارای اهمیت است که آنها از راه دور قابل هک شدن نیستند زیرا ارتباطی با شبکه اینترنت نداشته و دارای شبکه امن محلی، محدود و داخلی‌اند. به عبارتی دیگر هک شدن سامانه‌های پدافند هوایی رژیم از داخل سرزمین‌های اشغالی و در ترکیبی از اقدامات فنی و عوامل نفوذی صورت گرفت. 
بخش دیگر، اجرای عملیات‌های مختلف پیش از اجرای عملیات بود. گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس در اقدامی شهادت‌طلبانه هشت صهیونیست را در تل‌آویو به هلاکت رسانده و سرزمین‌های اشغالی را در ترس فروبردند. از سوی دیگر نرم‌افزار حفاظتی برای نیروهای شاباک هک شد. این نرم‌افزار ضدجاسوسی در گوشی کارمندان شاباک نصب می‌شد تا از این گوشی‌ها در برابر جاسوسی نرم‌افزاری حفاظت کند اما خود به عامل لو رفتن ۳۰ هزار کارمند شاباک تبدیل شد. این اقدامات نشان داد سپاه و نیروی هوافضای آن عملیات ترکیبی و چندبعدی کاملی را انجام داده که ضمن حضور بخش‌های مختلف سپاه برخی نیروهای منطقه‌ای نیز در آن مشارکت کرده‌اند. 

۵. در عملیات وعده صادق۲ براساس نقل‌های مختلف ۱۸۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شده است. برای فهم ابعاد این عملیات باید آن را با دیگر قوای موشکی جهان مقایسه کرد. در این زمینه بهترین نیرو برای قیاس، چین به‌عنوان دارنده بزرگ‌ترین نیروی موشکی جهان است. در گزارش آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده درباره نیروی موشکی چین که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، آمده چین دارای ۴۰ تیپ موشکی است؛ این تعداد شامل تمام تیپ‌های موشکی قاره‌پیما، بالستیک‌های میان‌برد، بالستیک‌های کوتاه‌برد و موشک‌های کروز می‌شود. 
در این یگان‌ها تنها تیپ‌های کوتاه‌برد برای مقایسه عملیات وعده صادق۲ لازمند زیرا نیروی موشکی ایران برای هدف‌گیری سرزمین‌های اشغالی به‌طور فزاینده‌ای به موشک‌های بالستیک تاکتیکی متکی است. طبق گزارش آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده تیپ‌های کوتاه‌برد چین که از موشک DF-۱۵ تشکیل شده‌اند به ۳۲ تا ۳۶ پرتابگر مجهزند. این موشک دارای بردهای مختلف ۶۰۰، ۷۰۰ و ۹۰۰ کیلومتری است.  اگر در عملیات وعده صادق۲، ۱۸۰ یا ۲۰۰ موشک پرتاب شده باشد این تعداد معادل ۵ تا ۶ تیپ موشکی است؛ یک‌هشتم تیپ‌های موشکی چین. اگر تعداد موشک‌های پرتاب‌شده ۴۰۰ فروند محاسبه شوند این مقدار معادل ۱۲ تیپ موشکی خواهد بود؛ تقریبا یک‌سوم تیپ‌های موشکی چین. 
باید توجه داشت که در اختیار داشتن هر تعداد تیپ موشکی با استفاده همزمان از آنها متفاوت است. در ۱۰ مهر ۱۴۰۳ اما اتفاقی که رخ داد پرتاب صدها موشک در مدت زمانی بسیار کوتاه بود. این درحالی بود که تعداد زیادی موشک برای جلوگیری از اقدام حماقت‌بار آمریکا و رژیم در آماده‌باش بودند. 
در اینجا این نکته دارای اهمیت است که تمام دارایی‌های موشکی یک کشور نمی‌توانند تنها در دو قالب مورد استفاده و آماده به استفاده قرار گیرند. این یعنی تهران در ۱۰ مهر، قوای موشکی ذخیره قابل ملاحظه‌ای نیز در اختیار داشته است. عملیات وعده صادق۲ نشان داد فارغ از تفاسیر مختلف درباره فناوری‌های موشکی یا برد آنها نقطه ثقل موشکی جهان در ایران قرار دارد. 

۶. نیروی هوافضای سپاه لبه بسیاری از اقدامات مهم کشور است. درخصوص فناوری، آلیاژ، ریخته‌گری، دور زدن تحریم، فروش سلاح و... پیشتازی در دستان این نیروست. همچنین در موضوعات دیگر همانند شهرهای موشکی نیز پیشتازی و سابقه مربوط به نیروی هوافضاست. 

۷. نیروی هوافضای سپاه که نامش با موشک گره خورده شاهد فعالیت برترین مدیران نظامی کشور از شهید حسن طهرانی‌مقدم تا محمدباقر قالیباف و امیرعلی حاجی‌زاده بوده است. قرارداشتن این نیرو در لبه موضوعات مهم، ابعاد گسترده و پیچیدگی‌های این حوزه باعث شده تا افرادی که در آن فعالیت می‌کنند بتوانند رشد فردی قابل‌توجهی برای خود و همچنین برای کشور رقم بزنند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha