• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1403071612206
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد:

سرشماری عمومی کشاورزی پاییز امسال آغاز می شود

سرشماری عمومی کشاورزی پاییز امسال آغاز می شود

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ از ابتدای آبان ماه آغاز و به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد داشت.

جهانگیر شاهینی روز گذشته، در نشست هماهنگی سرشماری عمومی کشاورزی استان افزود: سرشماری عمومی کشاورزی اطلاعات مهمی را از فعالیت‌های کشاورزی کشور در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی ارائه می دهد که تنها با اجرای سرشماری قابل حصول است.

وی اظهارکرد: در این سرشماری اطلاعاتی ارزشمند در رابطه با خصوصیات پایه‌ای و ساختاری بخش کشاورزی به دست می‌آید که برای سیاست گذاری، نظارت و ارزیابی طرح‌های توسعه کشاورزی و روستایی به بررسی دقیق آنها نیاز است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: گردآوری اطلاعات فعالیت‌های مختلف کشاورزی از جمله پرورش محصولات سالانه، پرورش محصولات دائمی، پرورش دام و طیور، کشت محصولات گلخانه ای، پرورش آبزیان خوراکی شامل ماهیان گرمابی و سردآبی و... از اهداف این سرشماری است.

شاهینی با اشاره به سرشماری‌های انجام شده در سال‌های گذشته تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۳ اجرا شده، بیش از چهار میلیون بهره بردار کشاورزی در کشور وجود دارد که ۹۰درصد از بهره برداری های کشاورزی متعلق به آنها، در مناطق روستایی واقع شده است.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۳، تعداد بهره برداران فهرست شده در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶۶ هزار و ۶۰۰ بهره بردار بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سابقه اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در ایران تاکنون پنج سرشماری در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۷، ۱۳۷۳، ۱۳۸۲ با استفاده از ابزار کاغذی و سال ۱۳۹۳با استفاده از ابزار الکترونیکی "تبلت" اجرا و نتایج آن در سطح معرفی سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳کوچکترین واحد جغرافیایی(شهر و آبادی) منتشر شده است.

شاهینی اظهارکرد: مقایسه سرشماری‌های کشاورزی در کشورها نشان می دهد که کشور ایران به لحاظ تعداد سرشماری در منطقه آسیا با پنج سرشماری جزو کشورهای پیشرو است.

وی ادامه داد: مطابق ماده ۳ قانون مرکز آمار ایران و ماده ۱۰قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور بهمن ماه ۱۳۹۵به منظور حفظ آمارهای بخش کشاورزی و بهنگام سازی بهره برداران کشاورزی، سرشماری یاد شده باید در پاییز سال ۱۴۰۳ اجرا شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اطلاعات حاصل از این سرشماری، تأمین کننده نیازهای چارچوبی و آمار پایه این بخش در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی مورد نیاز مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان های متولی تنظیم بازار، برنامه ریزان، پژوهشگران و... است.

شاهینی تهیه چارچوب آماری برای آمارگیری‌های نمونه ای، تولید اطلاعات ساختاری در سطوح جغرافیایی کوچک با قابلیت ارائه در طبقه بندی‌های چند بعدی، فراهم کردن سرجمع ها و اطلاعات کلی برای سنجش برآوردهای بین سرشماری‌ها را از مهمترین اهداف سرشماری عمومی کشاورزی در سال ۱۴۰۳ عنوان کرد.

سید علی معتمدی پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این دیدار با ارائه بخشی از آمار این سازمان، ضمن تاکید بر نگاه سیسماتیک آمار محور پایه ای در مدیریت بخش کشاورزی استان، گفت: امیدواریم با همکاری دوجانبه بین سازمان جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، اطلاعات آماری دقیق به دست آمده و نتیجه مطلوب جهت برنامه ریزی‌های آینده بخش کشاورزی استان حاصل شود.

به گزارش ایسنا، وی یکی از اهداف انجام سرشماری کشاورزی را راستی آزمایی اطلاعات ثبتی با همکاری مشترک کارشناسان سرشماری و کارشناسان پهنه های تولیدی عنوان و بیان کرد: با وجود تعدد وظایف سازمان جهاد کشاورزی در زمینه های مختلف تولیدی، نظارت بر بازار و همچنین همزمانی با فصل کشت، نیروهای سازمان جهاد کشاورزی استان بخصوص کارشناسان پهنه در دهستان‌ها جهت هر چه بهتر شدن نتیجه لازم با تمام توان در کنار ماموران سرشماری همکاری خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha