• یکشنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071512101
  • خبرنگار : 50663

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی:

باید حماسه ایرانی به حماسه منطقه‌ای تبدیل شود

باید حماسه ایرانی به حماسه منطقه‌ای تبدیل شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: ما در دوره و مرحله جدیدی از عالم قرار گرفته‌ایم و احتیاج داریم که حماسه ایرانی به حماسه منطقه‌ای تبدیل شود.

محمدمهدی دادمان امشب ۱۵ مهرماه، در اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی اظهار کرد: جایزه ادبیات حماسی به دوره چهارم خود رسید و به نقطه بلوغ خود نزدیک می‌شود و امیدواریم استمرار این مسیر ما را به سنت هنری تازه در جهان ادبی ایران و در منظومه هنر انقلاب اسلامی رهنمون کند.

کمک حماسه دینی به متدینین شیعی به هنگام مصیبت

وی افزود: یکی از کارکردهای حماسه و حماسه‌سرایی به وقت مصیبت و وقت عزا است. حماسه دینی و حماسه‌سرایی دینی همیشه کمک کرده است جریان متدین شیعی به هنگام مصیبت قد راست کنند و عالم را گونه‌ای دیگر بینند. این قد راست کردن تاریخی، پیروزی جبهه حق را رقم می‌زند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی بیان کرد: امروز جبهه مقاومت در یک بزنگاه تاریخی است.‌ یک‌سال از مجاهدت حماسی رزمندگان مقاومت در مقابل غده سرطانی می‌گذرد و هزینه زیادی داده شده است. مصیبت سخت است و ما عزاداریم، اما با حماسه عزاداریم، همچون عزا بر سیدالشهدا که خود این غم موجب حرکت می‌شود.

دادمان بیان کرد: در تبیین هنر حماسی و ادبیات حماسی می‌توان به ۵ مولفه اشاره کرد، اول قهرمان و کنش قهرمانانه است. قهرمانی نیاز است تا جامعه‌ای که می‌خواهد مخاطب حماسه در مواجهه با میدان حطیر پیش‌رو باشد، نمایندگی کند.

وی افزود: هویت‌گرایی و تعمیق هویتی؛ حماسه آنجا رقم می‌خورد که هویت ملی و اجتماعی تعمیق می‌شود. امکان ندارد مواجهه با حماسه بدون هویت‌طلبی باشد. گویی جامعه که روایت حماسه او است، به دنبال بازیابی هویت خود و به اهتزاز درآوردن پرچم هویتی خود است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی اظهار کرد: ویژگی سوم حماسه، ایجاد شور جمعی است. اساسا نقطه مزیت روایت حماسی ایجاد شور جمعی و حرکت جمعی است. حماسه ما را از عمل فردی قهرمان جدا و یک روایت جمعی می‌سازد، شوری به میان می‌آید که خالق حماسه است. مولفه بعدی وجود دشمن و مبارزه با دشمن است. امکان ندارد پای حماسه‌ در میان باشد، حرکتی ایجاد شود، عمق هویتی خلق شود مگر در مبارزه با یک دشمن که شخصیت انسانی یا مانع پیشرفت یک‌ ملت است.

دادمان ادامه داد: عنصر بعدی وجود عمق معنوی است. حماسه دینی حتما همراه با حکمت و معنویت دینی است که در فرهنگ ما و در سنت ما ایرانی‌ها، بروز گسترده‌ای دارد. در هر داستان حماسی که مهم‌ترین آن شاهنامه فردوسی است، اگر یک شاگرد پایه اول با حکمت و عرفان مواجه شود، فرصت را قدر می‌داند که پای کلاس و درس حکمی معرفتی است. اگر یک عارف یا ره‌پوی مسیر عرفانی، با یک حماسه دینی و ایرانی مواجه شود، بلاشک احساس می‌کند در مسیر سلوک قرار گرفته است؛ برای من این ویژگی‌ها که در کارگروه فکری هنر حماسی به آن رسیدند درس‌آموز بود.

وی ادامه داد: اما رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه که گذراندیم یک طرح بحث نو داشت؛ ایشان فرمود اگر ما امت اسلامی هستیم و اگر امت، امت است، تهاجم و تجاوز به فلسطین یعنی دفاع لبنان، عراق و … مشروع است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: ما در دوره و مرحله جدیدی از عالم قرار گرفته‌ایم، احتیاج داریم که حماسه ایرانی به حماسه منطقه‌ای تبدیل شود. در یادداشت عزتی‌پاک، نویسنده و داستان‌نویس در توصیف حسن نصرالله آمده است که «تو از هر ایرانی، ایرانی‌تر بودی». به سمتی می‌رویم که در عین حفظ هویت ملی، مفهوم امت با خون مجاهدان و قهرمانان لبنانی و فلسطینی خلق می‌شود.

امروز در کنار حماسه ملی به حماسه امتی نیاز داریم

دادمان اظهار کرد: امروز علاوه بر حماسه ملی به حماسه امتی نیاز داریم. این سختی‌ها تمام نخواهد شد مگر به پیروزی جبهه حق و تحقق وعده‌هایی که انسان منتظر آن است و ظهور آن آقایی که جهان به قیام از او و یاران او به پا خیزد. در روایت امروز احتیاج داریم حماسه‌سرای مقاومت چند ملیتی باشیم، احتیاج داریم ایرانی باشیم و خود را مدافع کیان امت اسلامی بدانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha