• یکشنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403071511821
  • خبرنگار : 71496

هاآرتص: اسرائیل در حال بررسی گزینه تبعید السنوار و رهبران حماس به کشوری عربی است

هاآرتص: اسرائیل در حال بررسی گزینه تبعید السنوار و رهبران حماس به کشوری عربی است

رسانه‌های عبری مدعی شدند که «تل‌آویو احتمالا به عنوان بخشی از قرارداد تبادل اسرا، به یحیی السنوار و دیگر رهبران جنبش حماس اجازه دهد نوار غزه را به مقصد سودان ترک کنند.»

به گزارش ایسنا، برخی منابع به روزنامه عبری «هاآرتص» گفتند: تل‌آویو احتمالا به عنوان بخشی از قرارداد تبادل اسرا، به یحیی السنوار و دیگر رهبران جنبش حماس اجازه دهد نوار غزه را به مقصد سودان ترک کنند، چنین طرحی ممکن است شامل لغو بلوکه حساب‌های بانکی حماس باشد که دولت سودان حدود سه سال قبل بلوکه کرده بود.

به نوشته هاآرتص، آنچه این طرح را پیچیده‌تر می‌کند این است که سودان در حال حاضر در جنگ به سر می‌برد و بر این اساس «کسی نمی‌تواند در مورد رهبران حماس تضمین دهد که آنها به تعهدات خود پایبند بمانند.»

رسانه‌های عبری مدعی هستند که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اصراری بر حذف السنوار و دیگر رهبران حماس ندارد و بعید نیست که آنها در چارچوب توافقی برای پایان دادن به جنگ به کشور سومی تبعید شوند.

نتانیاهو در مصاحبه‌ای که ماه مه سال جاری میلادی با «دن سنور» خبرنگار آمریکایی داشت، این جنگ می‌تواند فردا تمام شود، اگر حماس سلاح‌هایش را زمین بگذارد، تسلیم شود و گروگان‌ها را بازگرداند، ایده تبعید وجود دارد و همواره می‌توان آن را بررسی کرد.

برخی منابع صهیونیست نیز ماه گذشته به هاآرتص گفتند: کابینه اسرائیل ممکن است به السنوار و خانواده‌اش و هزاران تن از نیروهای حماس که او آنها را انتخاب می‌کند، اجازه خروج از نوار غزه را بدهد.

این منبع مدعی شد: اگر این طرح اجرا شود، آن هرگز به صورت رسمی تبعید یا تسلیم شدن نامیده نخواهد شد، این می‌تواند به اسرائیل اجازه دهد که جنگ را تمام کند و به السنوار نیز این امکان را می‌دهد که با وجود کاهش نفوذ مستقیمش در نوار غزه،‌ به رهبری جنبش ادامه دهد.

به نوشته این روزنامه عبری، «اسرائیل امیدوار است که السنوار ترجیح دهد به جای مردن در نوار غزه، از آنجا خارج شده و به کشور سومی برود، این شرایط فرصتی را در آینده برای بازسازی ساختارهای تشکیلاتی به او خواهد داد و سپس او به غزه بازمی‌گردد، از سوی دیگر اسرائیل نیز زمان کافی برای تحت تعقیب قرار دادن و حذف او خواهد داشت.»

روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از برخی مسؤولان آمریکایی نوشت رهبر حماس هرگز با امضای قراردادی با اسرائیل با هر شرطی موافقت نخواهد کرد.

به نوشته هاآرتص، «این ادعا مطرح است که او امیدی به نجات یافتن از درگیری کنونی ندارد و تنها یک امید دارد و آن هم این است که اسرائیل درگیر جنگ منطقه‌ای بزرگی شود و بیشتر نیروهایش را از نوار غزه خارج کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha