• یکشنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071511477
  • خبرنگار : 50646

مدیرکل محیط زیست گیلان خبر داد

مشاهده گوزن‌های مینیاتوری در لنگرود

مشاهده گوزن‌های مینیاتوری در لنگرود

ایسنا/گیلان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با اشاره به مشاهده و ثبت همزمان سه راس شوکا ( گوزن مینیاتوری )، گفت: یکی از زیباترین پستانداران ایران و کوچک‌ترین گوزن کشور با دوربین‌های تله‌ای در ارتفاعات جنگلی شهرستان لنگرود مشاهده شد.

حمزه عشوری امروز ۱۵ مهر ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه مشاهده همزمان سه شوکا در ارتفاعات جنگلی لنگرود، اظهار کرد: ثبت و تصویربرداری از کوچک‌ترین گوزن‌های کشور توسط کارشناسان حفاظت محیط‌ زیست لنگرود در ارتفاعات جنگلی این شهرستان انجام شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در فصل پاییز شاخ‌های شوکا افتاده و در بهار کامل می‌شود، تشخیص نر و ماده بودن گونه‌ها در تصویر را دشوار ساخته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: ثبت حضور این حیوانات در مناطق جنگلی استان گیلان نشان‌دهنده حفاظت زیستگاه‌ها و وجود محیطی امن برای زندگی جانوران است.

عشوری تصریح کرد: حضور فعال کارشناسان و محیط‌بانان در منطقه و همکاری جوامع محلی و همیاران به حفاظت بهتر و افزایش جمعیت این گونه با ارزش کمک شایانی نموده است.

وی خاطرنشان کرد: شوکاها هم در روز و هم در شب فعال هستند، در تابستان زندگی انفرادی دارند و نر و ماده این حیوان برای خود قلمرو تشکیل می‌دهند، دارای غده‌هایی در صورت خود هستند که به‌ وسیله ترشحات آنها قلمرو خود را تعیین می‌کنند و تنها در زمستان گروه‌هایی کوچک تشکیل می‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه شوکاها غالبا مناطق جنگلی جوان یا نسبتا انبوه و یا جنگل‌های بین دشت و مناطق کوهستانی را برای زندگی ترجیح می‌دهند، افزود: در ایران زیستگاه اصلی این گونه در جنگل‌های متراکم هیرکانی، ارسباران و جنگل‌های غرب ایران است.

عشوری گفت: بر اساس بند یک ماده سه قانون شکار و صید ۱۴۰۱، شوکا گونه‌ای در معرض خطر انقراض قلمداد شده، شکار این گونه ممنوع است و با متخلفان برخورد قاطع و قانونی می‌شود.

وی از دوستداران محیط زیست خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف شکار در عرصه‌های طبیعی مراتب را سریعا به ادارات محیط زیست شهرستان‌ها گزارش کنید.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha